GROV PAKKE: En Ocklebo B25, bygget i aluminium, med en Cox CXO300 diesel utenbordsmotor, er en grov og solid pakke.
GROV PAKKE: En Ocklebo B25, bygget i aluminium, med en Cox CXO300 diesel utenbordsmotor, er en grov og solid pakke.

Ockelbo med utenbords diesel 

Ikke alle båtnyheter dreier seg om el-teknologi. Fra sesongstart i 2024 kan svenske Ockelbo få diesel utenbordsmotorer fra Cox på hekken.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Ockelbo Boats har etablert et samarbeid med svenske DPower og kan derfor utstyre Ocklebos B25 Cab med dieselmotoren CXO 300 fra Cox, motoren som er lansert som verdens kraftigste dieselpåhenger. Ockelbos skrog er helsveiset aluminium.

4,4 liter V8

V8-motoren som nå er tiltenkt disse robuste båtene har et sylindervolum på 4,4 liter og opererer med serviceintervaller på 250 timer. Det er en drastisk lengre syklus enn de fleste bensinmotorer som krever profesjonelt vedlikehold etter rundt 100 timers bruk.

Ifølge produsenten betyr CXO-motorens høye kompresjon av luft og drivstoff i sylindrene en høyere effekt ved lave hastigheter, som igjen skal resultere i en forbedret drivstofføkonomi og lang rekkevidde. 

Ocklebo B25: Foto: Produsent
Ocklebo B25: Foto: Produsent

40 knop med diesel på hekken

Produsentens egen test viser at CXO 300 er en bra tilpasset motor for Ocklebo B25. Båten kommer opp i 40 knop med seks personer om bord, og med det motbevise myten om at diesel utenbordsmotorer er så mye langsommere enn bensinmotorene. 

Ifølge pressemeldingen fra Cox viser utslippstester at motoren oppfyller strenge miljøkrav. eksempelvis er motoren godkjent for bruk på Bodensee, Tyskland. Angivelig er dette typisk sett ikke tilfelle for motorer over 100 hestekrefter. 

Ocklebo med CXO 300 er først leveringsklar i Sverige, fra og med første kvartal i 2024.