Test

IDENTISKE: Motorene ble testet på to identiske Askeladden P92 SUV, noe som gir det beste sammenligningsgrunnlaget.

COX mot Suzuki: Diesel mot bensin på akterspeilet

Hvordan hevder den rykende ferske dieselmotoren CXO 300 seg mot en velprøvd bensin-teknologi? Vi har testet den engelske nykomlingen mot en japansk Suzuki DF 350 ATXX på to identiske båter.

Publisert Sist oppdatert

Den lenge annonserte diesel utenbordsmotoren fra COX Powetrain har denne sommeren og høsten blitt lansert kommersielt og er allerede levert til blant andre Axopar og Askeladden. Den mektige CXO 300 er en real utfordrer til den svenske satsningen OXE, som var først ute med en større satsning på dieseldrevne utenbordsmotorer og som nå har motorer fra 125 til 300 hk i sortimentet. I likhet med OXE, sikter COX seg i første rekke inn mot det kommersielle markedet og brukere som har veldig mange driftstimer på motoren. Bakgrunnen for utviklingen av denne typen motorer, er strenge sikkerhetskrav om at det kun skal finnes én type drivstoff ombord i moderfartøyet i den amerikanske marinen.

Askeladden Boats AS, som har et tett samarbeid med Suzuki-importør Erling Sande AS, er første båtprodusent her i landet til å teste den nye dieselmotoren. Også Askeladden ser motoren som en mulighet til å tilby båter med dieseldrift til kunder innenfor kommersielle segmenter, eller til privatkunder i deler av landet hvor tilgjengelighet på bensin på kaia er begrenset.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER