Jan Henrik Anderson fra Grimstad har gjenskapt sjøveiens dollarglis. FOTO: Amund Rich. Løken

Jasons DOLLARGLIS

Du har neppe sett maken, ikke siden Elvis sine glansdager tidlig på 60-tallet. Men aldri på sjøen. Inspirert av landeveiens flåter har Jan Henrik Anderson, alias, Jason, gjenskapt sjøveiens dollarglis i Grimstad.

Publisert Sist oppdatert

Se hvordan båten ble til, fra modell til ferdig produkt, i den store bildeserien nederst i artikkelen.

På slutten av 50-tallet ble det produsert husholdningsartikler og leketøy i plastfabrikken Kepro i Larvik. Ikke sjelden var lekene inspirert av kulturbølgen som skyllet over oss fra Statene. Det sies at en ivrig fabrikkdirektør ble inspirert til å bygge en båt i fullversjon i 1958. Resultatet ble et flytende dollarglis, med halevinger, spisse lys og mye krum.

Jason ble heltent

Folk i Grimstad vet hvor helsprø Jan Henrik Anderson, alias Jason, er etter alt som smaker av veteran.  Det var naturlig å sette han på sporet da noen fant et dødsdømt eksemplar av Kepro-båten nedgrodd på et jorde på Gjeving for seks år siden. Den kjøpte han bokstavelig talt på rot for fem tusen spenn. Fantasien løp som en rotor i hodet på den gamle helikopterpiloten. Båten skulle bringes til overflaten ved hjelp av en miks med US dollars, norsk byggekunnskap og en god dose galskap.

Se video av dollargliset - fra Göta kanal..

Båtmagasinet var med på stabelavløping og jomfrutur i Nidelva. Der var rederen i egen person og mange av hans medhjelpere. Men Jasons gamle venn fra Chicago, Darrel Van Elk, var ikke der, amerikaneren som etter lang jakt hadde håndplukket og renoverte de to hvite 80 hesters sekserne fra Mercury fra siste halvdel av 1961.

Håndplukkede motorer

- Jeg måtte ha motorer fra akkurat det halvåret. De var fortsatt hvite, og de var utstyrt med gearshift. Frem til da var de store Mercury-motorene uten frikobling. Det var jo greit å starte motorene i gear på de store amerikanske innsjøene, men svært upraktisk for meg som også skal manøvrere inn og ut av havner på Sørlandet. Vi fant til slutt tvillingene, humrer Jason.

Team med entusiaster

Kristian Valle og Ernst Lillemoen har støpt nye bunnstokker, gjort forsterkninger, bygd ny dørk og nytt akterspeil. Roy og Dan Duedal har gelcoatsprøytet skroget og bearbeidet og lakkert det nydelige, røde dekket. Scand har bistått med monteringen. Ernst Lillemoen har laget interiøret. Magne Engebråten har brukt nåla i de lekre putene. En finurlig løsning for hydraulisk powertrim er det Ronny Jørgensen som har utviklet sammen med Jason. Ronny har også bearbeidet alt syrefast sammen med Tor Gunnar Gjeruldsen. Krummingen av gamle deler, lanterner og pullerter har Kjell Johansen på Gromkrom stått for. Propellene er renovert av Olle Terjesen i Windrace Propellers. Elanlegget er laget av Jarl Omland sammen med Arnhold Torsvik.

Fortid hos Fjordplast

- En av mine første jobber hadde jeg hos AS Fjordplast i Arendal og ved Taule Båtbyggeri. Jeg har i ettertid vært opptatt av å ta vare på minnene fra den stolte båtindustrien i området. Mye verdifull kulturhistorie har bokstavelig talt gått på sjøen i årene etter, sier Jason.

UTGANGSPUNKTET
PROSESSEN