Når batterispenningen under forbruk nærmer seg 10,5 volt, er man kritisk nær å ødelegge batteriene.

Kutt forbruket i tide

Mastervolt Battery Watch: Er hvilespenningen på batteriene dine 11,6 volt eller lavere, er de ødelagt og kan kasseres. For å unngå kritisk dyputlading har vi installert en batterivakt fra Mastervolt som kutter forbruket ved 10,5 volt. Slik kan man forlenge batterilevetiden.

Publisert Sist oppdatert

Betegnelser som ladespenning, hvilespenning, AGM, gele og åpne batterier er noe alle båteiere må forholde seg til. Og i løpet av et båtliv opptil flere ganger også defekte batteribanker. Selv om man jevnt og trutt ligger på landstrøm, er det en utfordring å få ladet opp batteriene med 14,2 til 14,4 volt tilstrekkelig lenge i mange båter. Problemet er imidlertid størst etter noen netter uten landstrøm.

Da kreves det langt flere gangtimer enn man tror for å få fulladet batteriene igjen. Kombinasjonen av batterier med lav hvilespenning i utgangspunktet og at båten blir liggende en periode med en eller flere forbrukere påslått, kan lett få store følger for batteribanken. Vi har flere ganger opplevd at båten har blitt liggende noen uker på landstrøm med kjøleboks eller radio i gang, og at et brudd i landstrømmen har ført til en nedtapping av batteribanken til under 10 volt.

Et dyrt batteribytte er eneste løsning. For å unngå dyputlading i slike situasjoner har vi derfor installert en Battery Watch fra Mastervolt som kan stilles inn på ønsket spenning, og som kutter batteribanken når spenningen når det kritiske nivået. Dermed hindrer man ytterligere dyputlading, og sjansen for å berge batteriene er langt større.

Kutter ved 10,5 volt

Det største problemet med et vanlig forbruks- og lademønster er at batteriene oftere tømmes under det kritiske nivået på 12,0 volt enn at de blir fulladet til 12,7 volt (hvilespenning). Når batterispenningen under forbruk nærmer seg 10,5 volt, er man kritisk nær å ødelegge batteriene. Om hvilespenningen ligger på 11,6 volt eller lavere, er batteriene flate eller ødelagt.

Battery Watch er ganske enkelt en automatisk bryter som sitter mellom batteriet og forbruket, og som hele tiden måler batterispenningen ned til det punkt den er satt til å bryte spenningen. Bryteren kan konfigureres, og siden vi har AGM-batterier om bord, har vi stilt bryteren inn på 10,5 volt. Selv om batteribanken da blir stående med kritisk lav hvilespenning en ukes tid er det mulig å redde AGM-batteriene.

FØLGER MED: Battery Watch-enheten i vår reportasjebåt kutter strømmen når batterispenningen når 10,5 volt ved forbruk. Dermed er sjansen for å redde batteriene vesentlig forbedret.

Gele tåler lav hvilespenning best

Av AGM, åpne(syrebatterier) og gele-batterier er det de sistnevnte som best tåler å stå utladet over tid. De har lav selvutlading og sulfateringsprosessen starter langt senere enn på syrebatteriene. Et utladet syrebatteri må lades i løpet av noen timer for ikke å bli ødelagt, et AGM-batteri bør tåle en ukes stillstand, mens et gele-batteri kan stå i opptil måneder uten å ta varig skade. Dette er vel å merke egenskaper når batteriene er friske, og dersom de i utgangspunktet er eldre eller svakere vil sulfateringsprosessen gå raskere og tiden før de må lades opp igjen bli kortere. Men det er uansett en god regel å sørge for at batteriene er fulladet – da har de det best.

I vår reportasjebåt har vi en forbruksbank på 2x90 Ah Mastervolt AGM-batterier. En relativt liten forbruksbank, men selv den koster ca 6.500 kroner om den må fornyes. Battery Watch koster veiledende 2.625 kroner, og om vi kan unngå å slite ut en batteripakke som følge av bryteren, er den allerede spart inn. Vi vurderer også å montere inn en batterimonitor med varslingsmulighet ved lav batterispenning, slik at vi får muligheten til å fange opp en eventuell uønsket spenningsreduksjon i god tid før Battery Watch-enheten aktiveres når båten er i bruk.

Ytterligere opplysninger: www.staubo.no