utgave nr 4 1999

Bunnstoff sklir av i kulda!

Publisert Sist oppdatert

VEDLIKEHOLD


Bunnstoff sklir av i kulda!


Skal du slipe bunnen helt ned og fjerne all gammel ”dritt”, kan det gjerne bli en kald fornøyelse. Under fire minusgrader foregår en kjemisk prosess som gjør jobben mye lettere. Så hvis du orker det og får sjansen i vår, bruk de siste kuldegradene til denne ”grisejobben”.


AV ANNE MARIT KLOKK

Dette tipset får vi også fra Will Børgesen, som var blitt anbefalt denne fremgangsmåten av folk fra Hempel. –Ikke snakk for lenge om gammelt bunnstoff, da begynner jeg på fryse, sier han og legger fort til at selv om det var en beinkald jobb, lettet kulda arbeidet på en utrolig effektig måte.
-Jeg skrapet først med vanlig Skarset-skrape og var nærmest sjokkskadet da jeg opplevde hvordan stoffet føyk av i store flak rundt meg. Jeg fortsatte i samme lave temperatur med 220 slipepapir. Da brukte jeg slipemaskin, og det tok vel 15 timer for hele båten. La på to strøk med Hempels primer og på grunn av kulden, ble den tilsatt 7% tynner. Resten skal gjøres til våren. Båten skal ha fem strøk. Det vil si at jeg legger tre ufortynnede strøk med Hempels primer. Så et lag med hardt bunnstoff med en sterk farge på og utenpå det får bunnen to strøk med selvpolerende bunnstoff. Årsaken til den sterke fargen, er at jeg da vil se når det selvpolerende stoffet blir slitt av.
Husk maske, briller og hansker når du jobber med bunnen, og lue og varme arbeidsklær hvis du velger den
kalde løsningen.

Malingfjerner

Velger du å bruke malingfjerner for å få bunnen ren for bunnstoff, pass på å kjøpe en type som er beregnet for plastbåter. Enkelte varianter på markedet kan være for tøffe for glassfiber. Ved bruk av malingfjerner lønner det seg å utnytte en varm dag. Jo varmere det er i luften, jo raskere virker midlene. Vær forsiktig med redskaper som har spisse og skarpe hjørner. De kan skade skroget. Bruk verneutstyr.
For ett år siden testet Båtmagasinet syv bunnstoffjernere og vår konklusjon var da at to av midlene trengte lang tid, fire var godkjent og et var i sinteste laget. Det viste seg senere at akkurat det midlet ikke var beregnet på plast, men at produsenten hadde et annet mer passende alternativ. Slik kan det gå når man blir feilinfomert i butikken! Uansett middel, er jobben grisete, men varmere enn minusgradermetoden.

Vanlig stoffing

For de som ikke skal gå så grundig til verks, er stoffingen det siste som gjøres av pussen før båten sjøsettes. Det er viktig å først fjerne alt det gamle overflødige stoffet som sitter ganske løst. Når man skal velge bunnstoff, bør man huske hvilken type man brukte i fjor. Bruk helst det samme. Hvis det var en hard type, bør overflaten våtslipes med en slipesvamp med påfølgende skylling og god tørk før nytt kan legges på. Det er viktig at det nye laget får skikkelig heft.
Brukte du selvpolerende stoff i fjor, bør overflaten høyttrykkspyles eller våtslipes for å fjerne mest mulig rester. Skyll og tørk bunnen nøye før stoffet påføres. Husk at det svakeste stoffet er det klare vi bruker på propell, drev og trim. Legg derfor på flere lag av det klare eller bruk vanlig stoff. Det lønner seg dessuten å gi vannlinjebeltet (20 – 30 cm) noen flere strøk. Det er her groingen trives aller best.


BUNN