utgave nr 10 2006

Ny båt: Hav 27 En tanke annerledes

Publisert Sist oppdatert

Ny båt: Hav 27


En tanke annerledes

Hav 27 er en helt særegen båt som er vanskelig å plassere i kjente modellkategorier. Design, farger og planløsning får trebåten(!) til å skille seg radikalt fra samlebåndsproduktene. Birger Kullmann og Jan-Erik Haavi står bak.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Den norske designeren Birger Kullmann er kjent for å sette sitt helt spesielle preg på båtene sine. Det blir det ikke mainstreamprodukter av, men til gjengjeld mye spennende design. Kullmann favner vidt i sin produksjon, men trives best som seilbåtdesigner. Han har også markert seg med et utall MOB- og redningsbåter, og det er mulig å spore elementer fra begge designgrenene i nykomlingen Hav 27.
Opprinnelig designet Kullmann en lignende båt for en seilmaker, som både skulle bruke den som service- og dagsturbåt for familien. Prosjektet ble imidlertid skrinlagt inntil Jan-Erik Haavi i Sandefjord tok opp tråden. Haavi har stått for dekkslayouten, mens skroget opp til esingen er Kullmanns verk.
Røff transport
Jan-Erik Haavi har lenge syslet med båtdesign på hobbybasis. Han ønsket seg en båt på hytta som både var dugelig til lengre transportetapper under røffe forhold, samtidig som den skulle gi rikelig anledning til å ta med seg et antall venner på sosiale turer i skjærgården. I tillegg ville han ha muligheten til å overnatte.
- Jeg har tittet en del i utenlandske båtblader og ble litt inspirert av den italienske stilen, som jeg har forsøkt å gjøre litt skandinavisk, forteller initiativtaker Haavi.
- Vi har brukt hele bredden av båten, som har ganske sterkt utfallende sider. Det gir mye plass innvendig. Måten den er bygget på gjør at vi får en stiv konstruksjon som i mindre grad tar opp slag og vibrasjoner fra vannet, sier Haavi. Han håper å få i gang et produksjonssamarbeid i løpet av kort tid.
- Produksjonsmodellene vil bli støpt i glassfiber på rimelig tradisjonell måte, enten vi bruker prototypen som plugg eller freser former, sier Haavi. Sammen med Birger Kullmann viser han båten under Båter i sjøen i september.
Hav 27 er en robust farkost i skjæringspunktet mellom daycruiser og skjærgårdsjeep. Den har en liten lugar under fordekket med to og en halv køye og et toalett. Foran førerkonsollen er det en liten byssebenk med vask.
Prototypen er en sandwich-konstruksjon med tre som kjernemateriale. V-bunnen er dobbelkrummet, bygget opp av langsgående, epoxylimte lister. Fribordet er i kryssfinér. Alt er bakt inn i glassfiber og epoksy som til slutt er grålakkert.
Skroget er slankere og dypere enn en del av MOB- og redningsbåtene Kullmann har designet tidligere, men han har benyttet mange av de samme prinsippene i bunnkonstruksjonen. Den første delen av skroget har mye seilbåt i seg med den rette stevnen og dobbelkrummet bunn. Under en prøvetur fikk vi selv erfare at skroget har svært myke og behagelige sjøegenskaper. I rundt 40 knop går båten som et tog. Skroget er ikke laget for de ekstreme hastighetene, men for å kunne gå med god marsjfart selv i mye sjø. Førerkonsollen er trukket langt bak som på Kullmanns MOB-båter, noe som ytterligere bidrar til en rolig kjøreopplevelse. Med en sekssylindret Yanmar på 270 hk og Bravo 3 drev logget vi båten til 43 knop.

Data: Hav 27

Lengde:8,30 meter
Bredde:2,95 meter
Vekt:Ca 2,5 tonn
Drivstoff:350 liter
CE-kategori:B
Motor:Yanmar, 270 hk og Bravo 3 drev
Pris:Ikke fastsatt
Opplysninger:Jan-Erik Haavi, telefon 911 24 325, e-post: [email protected]

Powered by Labrador CMS