Nr 4
Leder: drivstoffprisene
Bør vi bry oss om drivstoffprisene?
Et stadig tilbakevendende diskusjonstema blant båtfolket er drivstoffprisene. Her i Båtmagasinet har vi gjennom våre nettsider www.batmagasinet.no i flere år hatt en drivstoffbørs der båtfolket selv kan varsle hverandre om drivstoffprisene på marinaene land og strand rundt. Det har vært populært. Som kjent gjelder fortsatt ordtaket om at ”en krone spart er en krone tjent”. Noen er nesten ortodokse i forhold til dette, og starter lange diskusjoner på vårt internettforum om drivstoffpriser og ikke minst den delen av dem som er avgifter. Avgiftsfri diesel som båtfolket skal nyte godt av er slett ikke avgiftsfri, men fritatt for en liten del av avgiftene. På bensin betaler båtfolket full avgift, inkludert den såkalte veibruksavgiften. Fra Wikipedia siterer vi: ” Veibruksavgiften på bensin (bensinavgiften) ble innført i 1933 og har, i likhet med veibruksavgiften på autodiesel, til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne kostnadene knyttet til ulykker, kø, støy, veislitasje samt helse- og miljøskadelige utslipp til luft (eksklusive utslipp av CO2) som bruk av bil medfører.” Her er ikke et ord om båt, men hverken kø eller veislitasje kan vel brukes som argument for at båtfolket skal betale denne avgiften. Forskjellen i veibruksavgiften mellom bensin og diesel til båtbruk var i 2010 på 4,54 kroner pr liter. Regjeringen har flere ganger forsøkt å innføre avgiften på båtdiesel til fritidsbåter også, men har blitt stoppet hver gang. Først og fremst av praktiske årsaker. To dieselpumper, hvorav en for den kommersielle flåten og en for fritidsbåter er ikke praktisk gjennomførbart.
Det er surt å se tallene rulle på bensinpumpen på marinaene, for prisene der er ofte enda høyere enn langs landeveien. Vi skjønner at marinaer som har sin omsetning hovedsakelig i noen få, korte sommermåneder må ta noen øre mer for literen for at det skal bli noe butikk av det. Surt er det allikevel at over 60 prosent av prisen er statlige avgifter, spesielt når staten yter lite eller ingenting tilbake til fritidsbåtlivet.
Men betyr drivstoffprisen så veldig mye i totalbildet? Vi har gjennom reportasjer i dette bladet vist at selv med en stor utenbordsmotor på hekken, er det å fylle bensin fortsatt noe av det billigste du kan gjøre med båten din. Gjennomsnittlig antall driftstimer på en utenbordsmotor er ifølge båtverksteder vi har vært i kontakt med, 30-50 timer per sesong. Du skal ha stor motor og kjøre usedvanlig mye om du klarer å svi av 20.000 kroner i bensin i løpet av sommeren. De fleste av oss vil havne på under halve distansen, og under halve kostnaden, viser våre undersøkelser. Bildet vil se helt annerledes ut med store dieselmotorer som skal drive fram store, tunge båter.
En tommelfingerregel sier at man må regne med at årlige driftsutgifter vil ligge på ca 10 prosent av anskaffelsverdien for fritidsbåt. Altså vil driftsutgiftene til en fritidsbåt til en million kroner ligger på ca. 100.000 kroner i året. Da er vedlikehold, opplag, forsikringer, renter på lån og drivstoff tatt med. Hvis drivstoffutgiften er på 10.000 kroner, utgjør dette 10 prosent av driftskostnadene, eller 1 prosent av anskaffelsesverdien.
Har man båt, vil man gjerne på sjøen. Spesielt når godværet stryker oss mildt på kinnet. Vi har hørt noen si at det har vært så lite båt i skjærgården om sommeren de siste årene fordi folk har vært redd for finanskrisen og sparer på drivstoffutgiftene. Derfor holder de seg i nærområdet med sine båter. Det er en påstand som er udokumentert. Vi tror snarere at det er kjølige, våte og vindfulle sommerdager som har gjort at båtfolket har latt båtene ligge. Vi kan jo ikke akkurat investere penger i å få bare smeigedager til sommeren, men vi håper og tror på en god sommer der vi treffer mange av alle våre lesere. Og vi regner ikke med at vi kommer til å diskutere drivstoffprisene. Det har vi nemlig ikke opplevd å gjøre i noen av de havnene vi har vært og møtt våre medreisende båtfanter opp gjennom årene. Der prater vi om helt andre og mye mer trivelige temaer. Som neste havn eller utveksling av erfaringer rundt seilingsruter, praktiske småting eller kanskje morsomme selvopplevde historier. Vi gleder oss!