utgave nr 12 2001

Honda 200 og 225: Tøffe former

Publisert Sist oppdatert

Honda 225 og 200:

Tøffe former

Japanske Honda har satset mer enn forventet med sin nye toppmodell på 225 hk. Motoren har en overraskende smidig gange og har fått et tøft design.

Tekst: Lars-Åke Redéen
Honda har konsentrert seg utelukkende om firetaktsmotorer helt siden de startet produksjonen av påhengere på begynnelsen av 60-tallet. Derfor er det helt naturlig at også Honda presenterer en toppmodell på 225 hk. Lanseringen kom bare noen måneder etter at Yamaha introduserte sin motor i samme størrelse.
Honda BF 225 og BF 200 (den mindre modellen bygget på samma blokk) gir et meget positivt inntrykk. Motorene er på langt nær så klumpete som tidligere, den gamle 130 hk. motoren hadde en motorkåpe i omtrent samme størrelse som en mindre jolle. 225-hesteren ser til og med mindre ut enn 130-hesteren, og takket være en nyskapende design, gir den ett smidig inntrykk også i dobbelmontasje. Den slanke linjen slår også ut vektmessig, BF 225 veier bare 40 kg mer enn 130-hesteren.

V6 fra Legend

Motorblokka i den nya motoren er hentet fra Hondas bilmodell Legend, og er en 3,5 liters 60° V6 med 24 ventiler og en enkel overliggende kamaksel. Insprøytningssystemet er Hondas såkalte Multi Point. For å få maksimalt dreiemoment, har Honda utnyttet sin VTEC-teknikk (Variable valve Timing and lift Electronic Control), som i prinsippet innebærer at løftehøyden og åpningstidene for innsugningsventilene styres elektronisk for å oppnå maksimal effekt ved både høye og lave turtall.
Kjøremessig er det først inntrykket av BF 225 meget bra. Motoren går stille og vibrasjonsfritt. Det eneste minuset er akselerasjonen der den kjennes litt treg, men endelig dom om det venter vi med til motoren er skikkelig målt med nøyaktige instrumenter. På miljøsiden oppfyller motorene alle kjente miljøregler og ifølge Honda selv, har de adskillig bedre verdier og lavere utslipp en Yamaha.
Vi kjørte både BF 225 og BF 200 på et antall båter med skandinavisk stil i Hellas i midten av oktober. Motorene føles ferdigutviklet rent mekanisk med sin innbydende gange og fine detaljer, for eksempel er generatoren på hele 60 A (48 A ved 1 000 omdreininger).
Disse motorene har en klar fordel framfor Yamahas nye 225-hester, og det er at de leveres med tre forskjellige stammelengder: Lang, ekstra lang og ultra lang. Dette innebærer at Hondas motorer kan monteres på flere forskjellige båttyper enn hva tilfellet er for Yamahas nye 225-hester.

Data

ModellBF225BF200
MotorV6V6
Maks turtall5 000 6 0005 000 6 000
Effekt hk (kW)/rpm225 (165,5)/5 500200 (147,1)/5 500
DrivstoffsystemProgrammert drivstoffinnsprøytning
Utveksling1,87:11,87:1
Tørrvekt kg267267