utgave nr 1 2001

Minitest: Karnic 211 Bluewater Weekender

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Karnic 211 Bluewater Weekender

Fleksibel sportfiskebåt

Møtet med kypriotiske Karnic 211 Bluewater var hyggelig til tross for regnvær og grov sjø. Et godt skrog og kalesje gjør at middelhavsbåten trives på norskekysten.

Tekst og foto: Jon S. Fredriksen

Produsenten har gjort seg flid med Karnic 211 Bluewater Weekender. Skroget har spreke linjer og virker
samtidig harmonisk, finishen er meget bra og båten har en rekke praktiske løsninger. Til å være en 21-fots
walkaround-båt er den romslig. En bredde på 2,45 m, høyt fribord og åpne løsninger gjør båten til en
fleksibel fritidsbåt. Uten kalesjen er dette en båt for solskinnsdager, men med kalesjen på har man en
skikkelig bruksbåt. Båten fåes både med og uten weekender-pakken, som inneholder ferskvannstank, dusj,
oppvaskkum, gassbluss og dobbel førersofa.
Kombinasjonen av moderat v-bunn, steglister og høyt fribord gjør dette til en tørr båt som tåler tøff kjøring uten store overraskelser. Båten har ingen markant planingsterskel, og med 150 hk på akterspeilet går den lett i plan. Båten marsjer fint i området 23-28 knop. Med en 150 hk Yamaha totakter gjorde testbåten litt over 38 knop med to personer og 70 liter drivstoff på tanken.

Innredning

Båten har en åpen innredningsløsning med sitteplass til seks, to bak, to midt i og to på førersofaen. I lugaren kan tre voksne (gode venner) overnatte, og det er også gjort plass til et lite kjemisk toalett under lemmene i midten. Den lave vindskjermen er solid og flott å se på, men den gir ingen beskyttelse hvis man står og kjører. Det er synd, for båten ellers innbyr til nettopp å stå og kjøre. Vindusvisker mangler, men importøren jobber med å få til en løsning.
Ryggen på førersofaen står etter vår mening for langt bak, og er for lav til at man får en god sittestilling. For å komme til minibyssa må ryggen på førersofaen skyves fremover. Denne skyveløsningen gikk noe tregt og satt seg fort fast. Rattet i rustfritt stål er stilig å se på, men det kan bli temmelig kaldt å holde i på sensommeren. Instrumentene er oversiktlige, kompasset står i siktelinjen og bryterpanelet er hensiktsmessig plassert. Det er bra plass til ettermontering av instrumenter. To drenerbare fiskekummer/isbokser, en under styrbord sitteplass og en akterut i gulvet, gir god plass til fangsten og kald drikke.

Teknisk

Den store uteplassen har stjålet noe stueplass. Akterut er det bare rom for oljetank og batteri. Disse stuerommene vil i følge importøren sannsynligvis bli utvidet på senere modeller. Badeplattform på begge sider av motoren, den ene med nedfellbar badeleider, gjør det lett å komme opp av vannet eller holde på med motoren. Påfylling av drivstoff og vann er på hver sin side av båten og merket. Høy solid pulpit kombinert med god plass rundt hytta gjør det lett å bevege seg rundt hele båten. Alle aktuelle flater er sklisikret. Båten har seks kryssholt, men de er etter vår oppfatning for små og knuslete. Lanternene er også små og av den billigere sorten. Solide stangholdere på begge sider innbyr til skikkelige fisketurer. Det er ståhøyde under den bakre delen av kalesjen, men ikke ved førerplassen. Bakveggen på kalesjen er avtakbar. Når kalesjen ikke er oppe, rulles den sammen og blir stående som en targabøyle. Vinduene i lugaren er til å åpne, men fordi de åpnes innover, kan må de være lukket under kjøring fordi ellers spruter vann inn.

Data


Ekstrautstyr:
Kjemisk toalett, kalesje med bakvegg, vanntank og dusj.

Importør: Brevikstrand Båt, tlf. 35974011 / 91547344
Internett: [https://www.karnicboats.com]www.karnicboats.com

Total lengde:7,20 m
Skroglengde:6,30 m
Bredde:2,45 m
Dyptgående:0,32 m
V-bunn:18°/23°
Ca vekt:1050 kg
Fribord (forut):1,15 m
Fribord (akterut):0,85 m
Høyde lugar:1,20 m
Drivstofftank:230 l
Vanntank:40 l
Motoralternativ:115 – 200 hk (båten fåes også med innenbordsmotor)
CE kategori:B
Pris båt:199.000 kr
Powered by Labrador CMS