Nr 9. 2012

Kaikanten

Nordmenn er verdensmestre i å være misfornøyde. Det skal ikke mer til enn 200 representanter fra romfolket som gjør fra seg i hekken til Olsen, før folk får geipen på nedoverheng.

Publisert Sist oppdatert

Dårlig sommer, nei!

Nordmenn er verdensmestre i å være misfornøyde. Det skal ikke mer til enn 200 representanter fra romfolket som gjør fra seg i hekken til Olsen, før folk får geipen på nedoverheng. Likeledes blir vi sure bare noen underbetalte flygeledere lar være å gå på jobb når den norske befolkningen i juli har tenkt å forflytte seg fra hesjastaur og lungemos til hvite strender og tapas.

   Antagelig påstår nordmenn også at sommeren 2012 har vært dårlig?

   Sommeren har ikke vært dårlig, det gjelder bare å se fordelen med dårlig vær. Hvor mange tusen båteiere har ikke spart tusenvis av kroner på drivstoff? Regn og kuling = penger spart. Sol og sommer = full drivstofftank til en tusenlapp eller to.

   Den kalde sommeren har også ført til økt salg av isbrytere og såldes sikret arbeidsplasser på verftene.

   Som våre idrettsutøvere har lært seg etter flittige besøk hos idrettspsykologene, så handler alt om å tenke positivt.

* Når ingen bader, blir heller ingen brent av maneter.

* Når båtfamilien ligger værfast for femte dag på rad, er det ingen som har blitt kjent med nye skvalpeskjær.

* Ingen sol gir heller ingen nye tilfeller av hudkreft.

* Dårlig vær fire uker i strekk, gjør at ungene lærer seg alle svarene i Trivial Pursuit og kan briljere med ny kunnskap når de kommer likbleke til skolestart.

* I dårlig vær kommer du heller ikke ut til de lokale øyrestaurantene som er opprettet i vindskjeve sjøboder, og dermed sparer du 400 kroner på to tallerkener fiskesuppe og 320 kroner for to hamburgere til ungene. Eieren har tross alt bare juli og august på å sikre seg en årsinntekt, og hvem skal sørge for det hvis ikke båtfolket?

* Båtferie og dårlig vær gjør også at du får testet ut fundamentet for ekteskapet. Kreativiteten vil blomstre når mannen skal forsvare båtkjøpet til en million kroner fremfor leiligheten til samme pris som fruen ønsket seg i Syden. (For eksempel dette argumentet: Skal du til Syden, er du avhengig at flygelederen har giddet å gå på jobb. Diskusjonen er dermed avsluttet.)

* Sommeren 2012 vil også bli husket som det året da propellen ikke ble slått av, kjølevannspumpen ikke gikk i stykker og viftereimen røk ikke. Landligge må ikke undervurderes.

Synes du det ble en undertone av negativitet i dette? Det må bero på lesing mellom linjene. Bare spør produsentene av lampeolje om ikke sommeren har vært fenomenal.

Sommeren 2012 ble det minnerike året da varmeapparatet gikk mer enn båtmotoren. 

 

                                                                                                               Hole

 

Luksus under hvite seil

Verdens største seilskip har vært på gjestevisitt i Oslo i sommer.

   Det luksuriøse cruiseskipet på 600 fot, eller 187 meter, har en imponerende og fascinerende seilføring. På de fem mastene er det fordelt syv imponerende trekantseil på til sammen 2600 kvadratmeter. Skipet gjør 12 knop med bare motorer, men med full seilføring økes farten til 15 knop.

   Det Bahmas-registrerte skipet, som er bygget i 1990 og totalrenovert i 2000, har kapasitet til 300 passasjerer, og vi behøver neppe engang å nevne at de bokstavlig talt svømmer i luksus om bord med to saltvannsbassenger, gedigne spa-fasiliteter, egen brygge for vannsport, de flotteste restauranter og selvsagt eget kasino. Det er med andre ord lite som minner om finanskrise når Wind Surf heiser seil på de syv hav – inklusive Oslofjorden.

 

 

Genial søppelkasse for båtfolket

Skjærgårdstjenesten gleder seg stort over at innsamlingen av søppel i de mest brukte uthavnene nå kommer til å gå mye lette. En dypoppsamler tilsvarer 50 vanlige søppeldunker og mange tunge løft.

   Skjærgårdstjenesten og Oslofjordens Friluftsråd har utviklet en ny måte å håndtere søppel i skjærgården. De første flytende dypoppsamlere er nå på plass. Sandspollen i Hurum kommune er første stedet hvor denne innretningen er på plass. Der Skjærgårdstjenesten måtte bære søppelsekker ned til båten, rydde opp rundt stativene og manuelt flytte søppelsekkene fra båten og opp på en lastbil, forgår nå hele operasjonen i en håndtering; en båt med kran heiser hele sekken om bord i Skjærgårdstjenestebåten. På land venter en søppelbil og hele lasten tømmes rett i bilen.

I juli var også enheten utenfor Tordenskjoldbukta på Nordre Sandøy på Hvaler på plass.

   OF fikk idéen for tre år siden. Den er utviklet i samarbeid med Skjærgårdstjenesten og støttet av fylkeskommuner rundt fjorden. Dypoppsamlerne er plassert i flytebrygger av betong. Hver flytebrygge har to dypoppsamlere som til sammen rommer10 m3, noe som tilsvarer ca. 100 vanlige søppelsekker.

   Det vil bli slutt på søppelstativ mange steder, men til gjengjeld en sentral flytebrygge hvor man kan legge til og kast fra seg avfallet. Sekkene i dypoppsamleren er laget av plast – det er viktig at ikke varme engangsgriller kastes i beholderen!

 

Penga først!

Skjærhalden har fått en ny og fin gjestehavn med plass til mellom 100 og 140 båter, og fra gjestehavna er det kort vei til restauranter, butikker, daglivarer og vinmonopol. De har en liten brygge for korttidsparkering, men den er som regel stuvende full av landstedbåter. Hyttefolket i Hvalerskjærgården kjører naturlig hit for å handle og okkuperer den brygga. Tilreisende båtfolk i familiebåter er henvist til gjestehavna ved siden av, men her må man betale dagavgift fra første minutt. Det blir man klart minnet på av både havnevakter, skilting og på havnas hjemmeside. Vi var som snarest innom for å supplere kjøleskapet om bord fra daglivarebutikken, men ble avkrevd full dagavgift på 63 kroner for et kvarters liggetid, og kommer du med en liten skjærgårdsjeep etter kl. 17.00 og vil spise på en av restaurantene må du pent ut med 210 kroner for å ligge en time eller to. Mange av våre lesere har reagert på den firkantede praksisen i havna og den rigide oppfølgingen av avgiftssystemet samtidig som havnereservasjonssystemet irriterer mange grenseløst. På havnas egne hjemmesider leser vi: ”Skjærhalden Gjestehavn AS skal være en av de mest attraktive gjestehavner og gi båtturistene det beste tilbudet i Ytre Oslofjord. Dette er høye mål, og det betyr at vi må yte god service og klare å forbedre oss hele tiden.”

En av våre lesere sier: Be havnebestyrelse å ta seg en båttur langs kysten og lær av de mange gjestehavnene som praktiserer en helt annen romslighet og som har mange fornøyde gjester. Ingen andre opererer så rigid som gjestehavna på Skjærhalden. På en liten halvtime observerte vi seks båter som snudde og dro videre. De var tydelig irriterte om bord. Gjestehavna i Skjærhalden har langt igjen og mye å forbedre seg på før de når sin visjon, sier vår leser.

 

Jens på tur

Helt alene i havna på Søndre Sandøy traff vi på Jens som holdt på å stelle med snekka si. Båten fløt fint og Jens var stolt(enberg) og fornøyd med 50-års presangen. Om regjeringen hans holder seg like flytende etter valget neste år er vel et annet spørsmål, men velfortjente feriedager i Hvalerskjærgården hjelper vel på valgkamphumøret.

Bildetekst: Han satte sjøbein og koste seg med snekka si i sommer og hadde tid til en liten prat med forvipasserende, statsminister Jens Stoltenberg. (Foto: Hans Due)

Grepa tak

Det er ikke alltid lett å se hvor lenge en båt har ligget i opplag, men treet som har grodd rundt denne fenderlista røper i hvert fall at denne båten ikke har hatt vann under kjølen på veldig mange år. Her trengs ikke mer understøttelse til skroget. Treet holder båten fast i et grepa tak. (Foto: Hans Due)

Båtbiten

Svar på forrige båtbiten var Fjord 880 AC eller Touring som den senere ble døpt. Dette var en klassiker gjennom 1980-tallet, en videreføring av Wiking 28 og utvilsomt en suksessbåt fra Mr. Fjord Boat, Bjørn Minde.

Blant de riktige svarene har vi trukket ut Tor Helge Hansen, Halsør, 6710 Raudeberg T-skjorte er på vei.

Rikelig med plass

Løsningen er ikke nødvendigvis å kjøpe større båt, når plassbehovet melder deg. Det går an å være like kreative som familien her i Nordfjord ved Risør. En liten flytebrygge longside gjorde susen da familien skulle forflytte seg selv og sine ting noen hundre meter til en hytte hvor sjøveien tydeligvis var den enkleste adkomsten. (Foto: Amund Rich. Løken).