utgave nr 10 1994

Opplag i krybbe eller bobler

Publisert Sist oppdatert

Opplag i krybbe eller bobler?

AV ANNE MARIT KLOKK

Sesongen er på hell for de fleste fritidsbåteiere. Det er tid for opplag, men det betyr ikke at båten må på land. Stadig flere ligger ute hele året i boblehavn. Vi skal skrive en felles huskeliste for begge alternativene. Jobben er stort sett den samme.
Sesongen for neste år begynner faktisk allerede nå. Ved å ta i et tak og gjør en innsats på skrog, motor og utstyr på høsten, er sjansene større for å få en problemfri sommer enn hvis man venter med alt stell og puss til våren. På denne tiden av nyttår har dessuten verksteder og motorleverandører større kapasitet og noen tilbyr også høstrabatter.
Om man har båten liggende i sjøen eller på land om vinteren, er oppgavene med å klargjøre båten stort sett de samme. Det er ingen grunn til å tro at vi går en snill og mild vinter i møte. Vi skriver oktober og høststormene kan sette inn når som helst. De som ligger utpå i egen bøye, bør gå ned og kontrollere hele det faste utlegget hvert tredje år. Båteierne i området gjør lurt i å gå sammen og leie en froskemann til denne jobben.

HUSKELISTE

Septiktanken tømmes på siste tur. Septikavfall er ikke noe man pumper ut i hjemmehavna eller plasserer i andres søppelcontainere!
Tekniske feil og mangler er også noe man bør gå gjennom på den siste båtturen. Alle små og større feil og mangler man har registrert i løpet av sommeren bør noteres og utbedres. Det kan være alt fra en liten lekkasje i en bunnkran eller pakkboks til dårlige kontakter i strømanlegget.
Vanntanken må tømmes helt om båten skal ligge ute eller på land.
Dieseltanken bør ideelt sett tømmes når båten skal ligge uten å bli brukt i flere måneder. Men å tømme en dieseltank, er både tungvint og upraktisk. I stedet fyller vi tanken helt opp og har på kondensfjerner. Hvor mye, avhenger av størrelsen på diseltanken. Blandingsforholdet står på kondensfjernerflasken. Tanken bør også sjekkes for eventuelle lekkasjer. Bruk vinteren til den type
reparasjoner.
Gearoljen bør skiftes hvert annet år. Gjør det gjerne nå på høsten.
Drivstoffsystemet kan med fordel gjennomkjøres med en blanding av diesel og motorolje 50 - 50.
Motorkonservering gjøres etter instruksjonsboka.Det er viktig at motoren gjøres helt frostsikker både på saltvanns-og ferskvannsystemet. Vi nevner noen stikkord som kan være greie å følge:
'* Smøring av alle smørepunktene
* smøre propellaksellager
* bytte olje
* bytte smøreoljefilter
* kontroll av kjølevæskenivå og frostbestandighet
* kontroll av batteritilstand og lading
* sjekk stifter, plugger og tenning
* justering av tomgang
* bytt dieselfilter
* se etter oljelekkasjer
Drevet rengjøres og man skifter olje for kontroll mot eventuell lekkasje/vann i oljen.
Filterskifte: oljefilter, dieselfilter/forfilter/vannutskiller.
Vifteremmen kan gjernes slakkes når konserveringen er gjort. Glem bare ikke til våren at du har slakket på strammeren!
Det elektriske anlegget bør få en omgang med marine spray. Sjekk alle kontakter, at skruer sitter, at det ikke er irr, at koblinger er teite. Spray også på lamper og på baksiden av instrumentpanelet.
Batteriene kan gjerne stå ombord, men de skal være toppladet. Lad dem et par ganger i løpet av vinteren. Mål syrevekten og noter nivået. Polene bør vaskes med ferskvann for å fjerne syre og salter. Legg gjerne på polfett. Tar du batteriene med hjem, skal de ha akkurat samme behandling og stå kjølig.
Ventilasjon er viktig for båtens innredning og for å unngå jordslag og kondens. Har man ikke anledning til nok ventilasjon fordi man er redd for at tyver lettere skal komme ombord, bør man ta med puter o.l. hjem.
Skroget vaskes utvendig med ferskvann. Det er viktig å få av all salt. Det gjelder også gummibåt og påhengeren som bør få en gjennomkjøring i ferskvann.
Rekker og rekkestøtter bør sjekkes og teites om de er løse. Gi dem en omgang med krompolish. Alt syrefast bør få stell om høsten.
Propellskader bør utbedres om vinteren. Utsetter man det, kan det ødelegge hele sesongen neste år. Det er ikke alltid like enkelt å reparere eller skaffe nytt.
Byssa tømmes for alle mat-og drikkevarer.
Toalettet konserveres. Alt vann pumpes ut, så ikke pottene sprekker når kulda kommer.
Slanger og slangeklemmer bør ses over. Bytt ut slitne deler.
Alt vann i bunnen av båten må pumpes ut og svampes opp for hånd.
Ror og styring kontrolleres ved å se etter slakk i rorforinger og styrewire. Treghet på rattet rettes gjerne når man får nye manøvreringswire.
Bunnkraner kontrolleres og stenges.

TIPS

Groingen får fart på seg på sensommeren og høsten da båten i manges tilfeller ligger mye i ro, og vannet ofte har ganske høye temperaturer. Derfor opplever båteiere, spesielt seilere, som har liten motor, at motoren virker død og båten ofte kjennes tung og treg ut. Motoren får ny fres på seg når all groe fjernes.
Sommerdiesel er ikke det samme som vinterdiesel. Sommerdieselen tåler få kuldegrader før voks skilles ut. Det er ikke bra for motoren. Fyll opp tanken helt så sent på høsten som mulig og pluss på med kondensfjerner.
Vannutskiller er noe mange hopper over å kontrollere, særlig folk som bruker båten lite og tror at det ikke er så viktig. Det kan straffe seg.
Polering av skroget om høsten sparer deg for mye jobb til våren. Fett beskytter mot inntrengning av all slags forurensning fra nedbør og i luften forøvrig.
Vann og fuktighet i båten har bare en vei å gå for å komme ut - akterover. Derfor bør båten få en liten helling akterover når den står i krybba. Den bør helst settes opp slik den ligger på sjøen. Heller den fremover, havner vannet i forparten.
Vannsmurte propellakselforinger kontrolleres. Hvis slakken i akselen er for stor, bør dette utbedres i løpet av vinteren. Det er slike ting som kan bli et problem til våren.
Varme ombord? Mange kobler seg til landstrøm og vil ha en liten lunk i båten. Ekspertene advarer mot dette. Det sies dog at hvis du har så mye varme at det kan tørke opp, da er det greit. Hvis ikke, nei til varme.
Snø og is. Husk at når det snør hjemme, snør det på båten også. Snø og is må fjernes vinteren igjennom. Ingen presenninger og stativer er laget for å holde på digre isblokker. Trebåter som ligger utpå kan få forskjøvet vannlinjen når de tynges ned av mye vekt. Vannet kommer til på tørre bordganger og kan trenge inn. Og hva skjer da? Jo, båten kan rett og slett gå ned.
Seil tas inn. Rullefokker m.m. kan løsne i vinden og blir fort slitt ut ved å stå og blafre.
Gult belegg fjernes effektivt med oksalsyre fra apoteket. Husk at alle vaskemidler må skylles godt vekk med ferskvann.