utgave nr 12 2007

Risør Trebåtfestival 2007

Publisert Sist oppdatert

Risør Trebåtfestival 2007


Levende og stemningsfull



For 24. gang ble det arrangert trebåtfestival i Risør 2. til 5. august. Etter en radikal omlegging av konseptet, er festivalen igjen på fote. Festivalområdet var åpnet for alle, nips-selgerne var borte, og ungdomsfylla i gatene nærmest fraværende. Igjen bugnet den hvite byen av trebåter og trebåtkultur – og en merkbart god stemning.



TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: LARS-ÅKE REDÉEN OG ATLE KNUTSEN

Etter tre år med glippende fokus, har et helt nytt styre snudd opp ned på Risør Trebåtfestival og bygget et nytt konsept rundt det som opprinnelig var festivalens grunnidé. Trebåter og kystkultur var igjen kommet i fokus, og i stedet for Carola og D.D.E. var hele byen tatt i bruk som scene for ulike intime kulturarrangementer. Teaterstykket ”Livet i Sørfjorden” med åpningsmonolog av Sverre Anker Ousdal var spesialskrevet for festivalen og gikk for fulle hus på Moen Trebåtbyggeri.

Allerede første kvelden var det tydelig at det nye festivalkonseptet trakk til seg et helt annet publikum enn det vi har vært vant til å se i Risør de siste festivalårene. Festivalområdet var åpnet for alle, og litt av intimiteten i havna hadde forsvunnet, men samtidig var hele byen tatt i bruk. Mange nye båter var på plass, og en helt ny organisering av havna ga umiddelbart følelsen av at denne festivalen hadde noe nytt å by på. I stedet for pølseselgere, var håndverksgaten den mest levende vi har sett på festivalen, og utstillerne på land for øvrig solgte produkter med en klar maritim tilknyting.

Energiske Eikeli
Odd Bjørn Jørgensen som driver Eikeli Båtbyggeri har blitt det nærmeste vi kommer en trebåtkjendis i Norge. Han har blitt profilert gjennom NRKs Autofil hvor han Jan Erik Larsen har fulgt rehabiliteringen av en plastsjekte. Samarbeidet med Larsen har også resultert i en særdeles spesiell 12 fots kosesjekte med elektrisk motor som Larsen har fått bygget hos Jørgensen på Fevik i vinter. Et i tråd med tidsånden er båten bygget av ”resirkulerte” materialer, med gjenbruk av blant annet oregon pine fra nedlagte Moland rådhus. Den elektriske Torqueedo-påhengsmotoren er konvertert til innebords og koblet til rorkulten. Jørgensen har brukt sjekta som plugg og laget form dersom noen vil ha en 12 fots sjekte i plast med tre dekk og innredning. Ytterligere opplysninger: Eikeli Båtbyggeri, Fevik, telefon 37 04 70 83.

På festivalen viste Jørgensen også for første gang 32-foteren Natalita II, bygget for Andreas Ove Ugland i Grimstad. Med en åttesylindret Mercruiser bensin på 420 hk har den en toppfart på 43 knop. Båten er basert på et Windy Grand Tornado-skrog, som Odd Bjørn har lagt nytt mahogni dekk på, og bygget helt ny innredning i mahogni – alt i kaldbakt i epoxy. Med gullakkert felt over fenderlisten og et endeløst mahognidekk tok den pusten fra mange under festivalen, og festivaljuryen sa blant annet følgende i sin begrunnelse, da de valgte båten til Årets nybygg 2007: ”Prisvinneren har vist at det er mulig ikke bare å overleve som trebåtbygger. Han har stadig klart å finne nye nisjer og produkter som gjør ham til den fremste multikunstneren blant norske trebåtbyggere. Han er den eneste utenforstående som har klart å få norsk båtindustris flaggskip Windy til å selge seg et tomt 32 fots Grand Tornado-skrog for å fylle det med eventyrlige trearbeider. Ved å være fordomsfri og villig til å kombinere nye materialer nettopp for å kunne overleve og utvikle seg som trebåtbygger, har Odd Bjørn Jørgensen på Eikeli Båtbyggeri gjort det liv laga slik at han også kan ta vare på det tradisjonelle håndverket. Prisen går til Eikeli Båtbyggeri fra Fevik og båten Natalita II.”

Mektig bobåt
Sandøy Båtbyggeri på Sandøya i Tvedestrandsskjærgården stilte med en av de største båtene de har bygd, en klinkbygd familiesjekte på nesten 10 meter med køyeplass for åtte personer. Båten er bygget i furu, mens kjøl, spant og bunnstokk er i eik. I overbygg og dollbord har de brukt mahogni. Båtbygger Steinar Lund forteller at de holder seg til tradisjonelle byggemetoder i skroget, mens overbygg og dekk er kaldbakt i epoxy med limte staver på kryssfiner. Dermed reduseres vedlikeholdet betraktelig, og overbygget blir mindre utsatt for sollys og lekkasjer. Båten koster fra utrolige 950.000 kroner – som sammenlignet med hva man må betale for en ny plastbåt i samme størrelse er absurd lavt.
Ytterligere opplysninger: www.sandoybatbyggeri.no

Wiksten fra Kina
Båtbygger Ivar Hesselberg fra Larvik har holdt tradisjonene etter Hroar Wiksten i hevd i over ti år, men har slitt med å tjene penger på den særpregede og flotte Wikstensjektene med høyreist stevn og panserhekk. I samarbeid med Alphaboat, eid av Henning Aall (tidligere Grimsøykilen Båtbyggeri), har han derfor startet lisensproduksjon av Wikstensjekten i Kina. På Trebåtfestivalen stilte han med en praktfull 22-foter bygget i russisk lerk og dansk eik, utstyrt med 10 hk Nanni Diesel. Båten koster 400.000, eller ca 150.000 mindre enn hva Hesselberg må ha for å bygge en tilsvarende båt i Stavern. Båten har førsteklasses håndverk og mye utstyr, blant annet elektrisk toalett.
Ytterligere opplysninger: www.wikstensbatbyggeri.no