utgave nr 12 1993

3.3 og 4 hesterne

Publisert Sist oppdatert
Test: 3.3 - 4 hesterne

Lilleputtene

Sist testet vi "småtassene" eller "miniputtene"på to og tre hk. Denne gangen er det åtte litt kraftigere motorer som skal til pers. Vi har satt kravene til motorene noe høyere fordi disse motorene er anvendelige på en større gruppe båter.

Av Bob Goddard, Practical Boat Owner. Til norsk ved Hans Due

Vi synes en ladecoil var unødvendig på de minste motorene, men på disse litt større motorene er denne finessen mer aktuelt. Tre-fire-hesterne brukes ofte som hjelpemotor for seilbåter, eller på litt større joller/landstedsbåter med lanterneføring. Alle motorer fra 4 hk. og oppover bør etter vår mening ha mulighet for ladecoil, i hvert fall som ekstrautstyr. Evinrude 4 er den eneste som ikke har det.
Alle motorer som kan brukes som hjelpemotor for seilbåter, bør dessuten kunne kjøres minst en time på en full bensintank. Likeledes bør motoren ha gear både forover, akterover og frikobling, både av sikkerhetsmessige og praktiske årsaker. Kun Mariner 4, Mercury 4, Suzuki 4 og Yamaha 4 har de nødvendige gear.
Fire hestekrefter anser vi som det minste som fremdriftsmotor for en seilbåt av litt størrelse. Mindre motorer må som regel gi tapt i sterk motvind. Flere hestekrefter representerer som oftest større vekt, størrelse og dårligere bæreegenskaper. Motorer med vekt over 22 kg. kan være tunge å løfte, senke ned i en båt og montere på et akterspeil. De kan være plundrete å stue vekk i bagasjerommet på en bil, og et ork å bære over lengre strekninger. Evinrude 4 var til tross for sin beskjedne vekt på ca. 17 kg. ukomfortabel å bære, på grunn av dumt utformet bærehåndtak. Andre motorer hadde unødvendig skarpe kanter. Hvis motorkonstruktørene hadde måttet bære en påhenger med seg rundt i produksjonslokalene hver lunsjpause, er vi overbevist om at bærehåndtak og eksteriør ville fått en helt annen utforming. Inntil videre er rådet at du forsøker å bære en påhenger før du kjøper den, for å se om den kan fraktes tilfredsstillende.
Akkurat som vi anbefaler en fire-hester som minimum på en seilbåt, vil vi si at de mindre motorene passer best for slepejoller. De to andre båtene i testen, en Zodiac gummibåt og en Mirror-jolle, oppførte seg best med de minste motorene. Fire-hesteren virket for brutal mot akterspeilet på Mirror-jolla, og den ekstra vekten som fire-hesteren utgjør, fører til en del eksperimentering med vekten ombord i Zodiac'en for å få den til å løpe tilfredsstillende.

Utstyr

Alle motorene er ensylindrete totaktere, bortsett fra Evinrude 4 som har to sylindrer presset inn under motordekselet. Alle motorene har CD-tenning og fjærbelastet snorstart. Alle unntatt Seagull har 360° styring, som gjør at man kan bakke opp ved å vri motoren 180°. Seagull'ens begrensede svingradius er et stort handikap, siden motoren heller ikke har gearsjalting for akterover.
De noe mindre 3,3-hesterne til Mariner og Mercury har skyvegass montert i front av motordekselet. Alle de andre har vrigass på rorkulten. Det gjør dem adskillig enklere å betjene, spesielt når man skal bakke opp. Suzukien har i tillegg stoppknappen på enden av rorkulten. Alle de andre har stoppknapp i front i underkant av motordekselet.
De øvrige betjeningsorganer er stort sett like og greie å håndtere på de forskjellige motorene, selv om vi gjerne så at den kombinerte choke/bensinkran på Evinruden kunne vært bedre merket. Seagull'ens bensinkran og lufteventil er ukomfortable å bruke, spesielt med våte og kalde fingre. Samme attest får Evinrudes tanklokk og den vriene justeringen av styringsfriksjonen. Mens de andre motorene har en vingeskrue nær toppen av stammen, må man inn under bærehåndtaket og justere med en skrutrekker på Evinruden. En helt unødvendig og upraktisk måte å innrette denne funksjonen på.
Motorfestene er enkle og greie på alle motorene. De har alle muligheter for å feste sikkerhetsline, og de fleste festeboltene er mulig å låse for å forhindre tyveri. Å feste motorene til akterspeilene var ikke noe problem, selv om et par av motorene trengte noe utforing på Mirror-jollas tynne akterspeil.
Alle motorene leveres med både kort og lang stamme for å passe til forskjellige typer akterspeil ( anti-kavitasjonsplaten skal stikke 2,5-5 cm under vannflaten). Seagullen har en spesiell anordning som gjør at man kan justere stammelengden for tilpassing til flere forskjellige akterspeil. Flesteparten av motorene kan leveres med alternative propeller for forskjellige båttyper. I vår test har vi imidlertid kun brukt standardpropell på alle båter.
Trimvinkelen kan justeres på alle motorene, og de aller fleste var utstyrt med en tiltpinne med en hengslet leppe for å låse pinnen. Disse pinnene er greie å bruke, selv om man skal være litt obs når man justerer for ikke å miste pinnen i vannet. På Seagullen skulle man være ekstra forsiktig fordi her er det flere deler som kan havne på havets bunn når man skal endre trimvinkelen. Mercury, Suzuki, Yamaha 4 og Tohatsu 3,5 har i tillegg gruntvannsinnstilling.
Evinrude, Suzuki og Tohatsu leveres med fast tank og kobling for løs tank. En stor fordel for dem som har behov for større rekkevidde. Ekstra tank er ikke inkludert i prisen. Noen motorer kan leveres med enten fast eller løs tank, altså ikke begge muligheter samtidig.

Service

Tilgangen til servicepunktene var fin på de fleste motorene. Motordekselet løsnes med en eller to klemmer. Noen hadde i tillegg en ekstra luke i motordekselet for å komme til tennpluggen. Unntakene er Seagull og Evinrude. Seagulls utvendige tennplugg og forgasser er enkel å komme til for service, og selv om de er utsatt for sjøvann, hevder Seagulls produsent at delene er adskillig bedre isolert enn tidligere. For å komme til den fjærbelastede mekanismen for snorstarten, var vi avhengig av sekskantnøkkel. Når startmekanismen brøt sammen under testen, hadde vi ingen mulighet til å få den reparert, fordi sekskantnøkkel ikke fulgte med i verktøysettet til testmotoren. Derfor fikk vi ikke fullført alle testene for denne motoren. Ute på sjøen og på vei hjem når det blåser opp eller blir mørkt, kan en slik mangel føre til farlige situasjoner.
Evinrudens problem var at det ble trangt under motordekselet fordi man hadde presset to sylindrer inn på begrenset plass. Derfor var det plundrete å komme til tennpluggene, og vi måtte demontere underdekselet for å komme til forgasseren.
Tre av motorene hadde samme mangel som mange av to og tre-hesterne i forrige nummers test. Rorkulten kunne ikke foldes ned langs stammen, hvilket gjorde bortstuing ombord eller i bagasjerommet på en bil vanskelig.

Motorene:

Evinrude 4

Den eneste to-sylindrete påhengeren i klassen. OMC-motoren har en rekke detaljer vi setter pris på, men også noen få irriterende. Den belgiskbygde motoren har "stjålet" mange finesser fra den lovpriste Yamaha Malta, og er overraskende lett og kompakt. To-sylinderen går mykt og stille, men prestasjonene er skuffende. Dette og den manglende strømforsyningsspolen samt manglende reversering, gjør motoren mindre anvendelig for mindre, trailbare seilbåter.Drivstofforbruket var høyt, og med en liten, fast tank, betyr det kort rekkevidde. Men Evinruden har kobling for ekstern tank som standard, så det er avgjort mulig å øke rekkevidden betraktelig ved å kjøpe ekstra tank.
Minuspoeng får motoren for at det er vrient å komme til servicepunktene under motordekselet, et upraktisk tanklokk, komplisert justering av styringsfriksjonen og en rorkult som ikke lar seg folde ned langs stammen.
Dom: Lett, kompakt tosylinder, men kraftløs og vrien adkomst til servicepunkter.

Evinrude 4: 4 hk.(3kW), 4500-5500 omdr/min, 2 sylindrer, 87 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, gear forover og frikobling,360° styring, 50:1 oljeblanding,1,8 lt. innebygget tank, kobling for løs tank, intet verktøysett, 2 reserve brytepinner, to reserve låsepinner, ingen strømforsyningscoil. Veil. uts.pris inkl. moms: Kr. 5.695,-.

Mariner 3.3

Vi testet den langstammede utgaven, en kopi av Tohatsu 3.5, og ble imponert over prestasjonene til denne motoren. Den kortstammede motoren ville passet enda bedre for jollene. Selv om den hadde bedre prestasjoner enn to av fire-hesterne, var den likevel i minst laget for 18-fots seilbåten vi brukte i testen. Manglende gear akterover og strømforsyningscoil begrenser også bruken.
Vi likte det snertne ytre, brukervennligheten og den lette atkomsten til servicepunktene under motordekselet, men motoren burde hatt vrigass.
Dom: Enkel og kraftig. Mye motor for pengene.

Mariner 3.3: 3,3 hk.(2,5kW), 4500-5500 omdr./min., 1 sylinder, 74 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, gear forover og frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 1,4 lt. fast tank, verktøysett medfølger, 1 reserve brytepinne og låsepinne, ingen mulighet for strømforsyningscoil. Veil. uts.pris inkl. moms: Kr. 5.100,- (lang stamme) kr. 4.734,- (kort stamme).

Mariner 4

Med de høyeste prestasjonene og den laveste prisen av fire-hesterne, er det vanskelig å komme utenom Mariner 4. Den er også relativt stillegående, og har over en times rekkevidde på full fart og med full tank.
Motoren er basert på Tohatsu 5 og har gear både forover, akterover og frikobling samt strømforsyningscoil. Denne motoren er ideell for litt større båter og som fremdriftsmotor for seilbåter. I tillegg har motoren gruntvannsinnstilling, brukervennlige betjeningsorganer og ingen direkte dårlige funksjoner. Testens vinner!
Dom: Vår favoritt. God valuta for pengene, spesielt for de med trailbare seilbåter.

Mariner 4: 4 hk (3 kw), 4500-5500 omdr./min:, 1 sylinder, 102 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, gear forover, akterover og frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 2,5 lt. fast tank, gruntvannsinnstilling, verktøysett medfølger, propell med gummibøssing, strømforsyningscoil er ekstrautstyr, Veil. uts.pris inkl. moms: Kr. 5.746,- (lang stamme) kr. 5.368,- (kort stamme).

Mercury 3.3

Samme som Mariner 3.3. Vi liker godt fargene og lakkeringen på Mercuryen. Topp finish. Prestasjonene var stort sett bra, selv om motoren slet ganske tungt på Zodiac'en når vinden prøvde å holde den tilbake. Minuspoeng gir vi for kort rekkevidde og høyt støynivå, faktisk høyere enn tvillingbroren Mariner. Vi likte godt at motordekselet var enkelt å fjerne og den lette tilgangen til servicepunktene. Til tross for at det ikke var vrigass på rorkulten, var skyvegass, choke og stoppknapp enkel å betjene. Dessuten var betjeningsorganene godt merket. Ekstra pluss for nødstartprosedyren som var trykt på startsnoranordningen. Instruksjonsboken har man jo aldri for hånd når man trenger den som mest.
Dom: Smart og praktisk motor i en åpen båt.

Mercury 3.3: 3,3 hk (2,5kW), 5500 omdr./min, 1 sylinder, 74,6 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, gear forover og frikobling, 360°styring, 50:1 oljeblanding, 1,4 lt. fast tank, verktøysett medfølger, 1 reserve brytepinne og låsepinne. Veil. uts.pris inkl. moms: kr. 5.100,-(lang stamme), kr. 4.734,-(kort stamme).

Mercury 4

Den litt større av de sorte panterne oppførte seg bra med høyest score på trekktesten og glimrende hastighetsmålinger med Mirror-jolla og Swift-seilbåten. Som sin mindre bror, var naturkreftene urettferdige mot denne motoren under testen på Zodiac'en., men vekten gjorde motoren mindre passende for denne båten.
Mercuryen scorer høyt som motor for større båter og trailbare seilbåter, hvor man er avhengig av gear både i forover, akterover og frikobling. Mercury produserer faktisk en spesiell seilbåt-fire-hester, 4SML. Den har både strømforsyningscoil, likeretter og spesialpropell for ekstra kraft under bakking. Mercuryen var litt tørstere og litt mer støyende enn den eneste konkurrenten til denne smarte og praktiske motoren, nemlig tvillingbroren Mariner 4.
Dom: Kraftig og praktisk motor med topp finish.

Mercury 4: 4 hk (3 kW), 5500 omdr./min., 1 sylinder, 102 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, gear forover, akterover og frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 2,4 lt. fast tank, gruntvannsinnstilling, verktøysett medfølger, propell med gummibøssing, strømforsyningscoil er ekstrautstyr. Veil. uts.pris inkl. moms: kr. 5.746,-(lang stamme) kr. 5.368,-(kort stamme).

Seagull 4

Seagull 4 må støtte seg fullt og helt til sitt rykte som en meget slitesterk motor, siden den ikke kommer opp mot noen av sine konkurrenter på andre punkter enn drivstofforbruk, pris, og overraskende nok; støy. Vekten er den høyeste (sammen med Yamaha 4), men ulikt sine forfedre er denne motoren en av de mest stillegående. Denne modellen har gear forover og frikobling, og en merkelig gearspak. Prestasjonene ligger på nivå med en to-hester. Vår testmotor oppnådde 20,4 kg. i trekktesten og 4,9 knop på Mirror-jolla (mindre enn Honda 2 hk og Suzuki 2 i forrige måneds test). Etter dette meldte startmekanismen seg ut og ekskluderte motoren fra øvrige tester.
På plussiden noterer vi at motoren er lite tørst og med en stor fast tank, har motoren en rekkevidde på to timer. Men sammenligner vi prestasjonene forøvrig med drivstofforbruket, blir tallene misvisende. Dette til tross; stor slitestyrke og traust utseende gjør at Seagull har sin menighet.
Dom: Svake prestasjoner, kraftløs, men rykte som en slitesterk og pålitelig motor.

Seagull 4: 4 hk (3 kW), 3800-4000 omdr./min., 1sylinder, 64 cm², CD-tenning, stoppknapp, standard og lang stamme, gear forover og frikobling, 120° styring, 50:1 oljeblanding, 3,4 lt. fast tank, verktøysett medfølger, fjærbelastet propellbeskyttelse, strømforsyningscoil er ekstrautstyr. Veil. uts.pris inkl. moms: kr. 6.974,- (kort stamme)

Suzuki 4

Fire-hesteren til Suzuki hadde en meget fin gange, men kunne ikke konkurrere med de kjappere Mariner 4 og Mercury 4. I Suzukiens favør går tilkobling til ekstra tank, stoppknapp på enden av gasshåndtaket på rorkulten, doble offeranoder på stammen og noen andre småsmarte detaljer. Vi likte godt den enkle forgasserdreneringen, en-hånds operert tiltpinne og det myke gearskiftet. Suzukien hadde det høyeste drivstofforbruket, - 53 minutters rekkevidde på den 2,6 liter store tanken. Det er mulig at noen flere timers innkjøring ville endret dette resultatet i positiv retning.
Motoren har gear forover, akterover og frikobling, strømforsyningscoil som ekstrautstyr og gruntvannsinnstilling som gjør den egnet for litt større båter.
Dom: Brukervennlig motor til en attraktiv pris.

Suzuki 4: 4 hk (2,9 kW), 4500-5500 omdr./min., 1 sylinder, 90 cm², CD-tenning, stoppknapp, standard og lang stamme, gear forover, akterover og frikobling, 360° styring, 100:1 oljeblanding, 2,6 lt. fast tank + kobling til løs tank, gruntvannsinnstilling, verktøysett medfølger, strømforsyningscoil er ekstrautstyr. Veil. uts.pris inkl. moms: kr. 4.190,-(kort stamme).

Tohatsu 3.5 (ikke testet)

Motoren var dessverre ikke tilgjengelig for denne testen som er utført i England hvor Tohatsu er ny på markedet, men både Mariner, Mercury og Force bygger Tohatsu-motoren på lisens under eget navn. Selv om motorene ikke er helt identiske, er Tohatsu-motoren likevel godt utprøvet og prismessig kan den konkurrere med det meste.

Tohatsu 3.5: 3,5 hk (2,6 kW), 4300-5200 omdr./min, 1 sylinder, 74,6 cm², CD-tenning, stoppknapp, standard og lang stamme, gear forover og frikobling, 360° styring, 50:1 oljeblanding, 1,4 lt, fast tank+ kobling til løs tank, gruntvannsinnstilling, verktøysett medfølger, 1 reserve brytepinne og låsepinne, ingen mulighet for strømforsyningscoil. Veil. uts.pris inkl. moms: kr. 5.077,-

Yamaha 4

Yamaha 4 imponerte oss med den slanke, myke utformingen og tilsvarende myk gange. Vi trodde først at det var en to-sylindret motor vi hadde med å gjøre og måtte faktisk gå under motordekselet for å konstatere at så ikke var tilfelle. Decibel-måleren viste at denne motoren var den mest stillegående i testen, og til tross for noe svake resultater under trekktesten, oppførte motoren seg bra så snart den fikk skyve en båt i rom sjø.
Med gear både forover, akterover og frikobling samt strømforsyningscoil (ekstrautstyr) og nok "trøkk" til å drive seilbåten, anser vi denne motoren som et bra alternativ for litt større båter. Den blir kanskje litt tung for de aller minste jollene. Det var enkelt å fjerne motordekselet, og enkel adkomst til servicepunktene. En vel gjennomtenkt konstruksjon.
Dom: Myk og stille gange, praktisk utforming, men noe høy pris.

Yamaha 4: 4 hk (3 kW), 5000 omdr./min. 1 sylinder, 83 cm², CD-tenning, stoppknapp, kort og lang stamme, gear forover, akterover og frikobling, 360° styring, 100:1 oljeblanding, 2,8 lt. fast tank, gruntvannsinnstilling, verktøysett medfølger,2 reserve brytepinner og låsepinner. Strømforsyningscoil er ekstrautstyr. Veil. uts.pris inkl. moms: kr. 4.600,-lang stamme), kr. 4.290,-(kort stamme).

Importører:
Evinrude & Johnson:OMC Norge, Postboks 3553, 3007 Drammen. Tlf: 32 89 82 00.
Tohatsu:Kellox A/S, Postboks 188, 1401 Ski. Tlf: 64 94 50 00
Mariner & Mercury:Marine Power Int. Ltd., Boks 106 Leirdal, 1009 Oslo. Tlf: 22 30 02 85
Seagull:Båt & Scooter, Postboks 948, 7001 Trondheim. Tlf: 73 52 64 55
Suzuki:Erling O. Sande, Boks 17 Manglerud, 0612 Oslo. Tlf: 22 68 37 90
Yamaha:Yamaha Motor Norge A/S, Postboks 32, 1401 Ski. Tlf: 64 94 61 76


Testresultater

Motor
og modell

Fart i knop

Trekkraft

Max.
Omdr.

Forbruk drivstoffStøy
i dBa
Vekt
i kg
GummibåtJolleSeilb.Kg.Omdr.lt./timemin/tank
Evinrude 45,06,34,941,7361047402,77398917,2
Mariner 3,35,26,15,143,9437052002,14398815,9
Mariner 45,67,05,252,5393050302,14709122,7
Mercury 3,34,35,75,045,3432051002,23389514,9
Mercury 44,87,15,154,3390051102,28669522,7
Seagull 4ikke målt4,9ikke m.20,4380040501,681218923,6
Suzuki 45,66,65,141,7369042502,96539222,7
Yamaha 45,36,35,239,9375050802,14798623,6

Hva vi testet:

Vekt: Med fjærvekt, full tank.
Støy: Full fart på en Mirror-jolle med en decibelmåler én meter fra fronten av motoren.
Drivstofforbruk: På full fart i samme jolle. Vi tok tiden som gikk med til å kjøre opp en nøye tilmålt mengde bensin. Resultatet er oppgitt i lt. pr. time
Hvor lenge varer en full tank: Ut fra forbruksmålingen og oppgitt tankkapasitet, har vi regnet ut hvor mange minutter du kan kjøre med full fart og full tank.
Max turtall: Målt med bærbart tachometer under full fart på Mirror-jolla.
Trekkraft: Max turtall på motoren festet til Mirror-jolla, og en trosse festet i en brygge med en fjærvekt mellom. Trekkraften målt i kg.
Fart: Målt på full fart med to mann ombord i Zodiac Cadet gummibåten, Mirror-jolla og seilbåten Swift 18. Farten er gjennomsnittet av to målinger i hver sin retning, målt med en elektronisk slepelogg. Fartsmålingene i Zodiac'en er foretatt i grov sjø.

Prisliste reservedeler inkl. moms

MotorPower PackTenningscoilImpellerBrytepinnePropellLadecoil
Evinrude 4640,-401,-153,-17,70101,-Ikke tilgj.
Mariner 3.3566,-688,-217,-9,50291,-Ikke tilgj.
Mariner 4860,-780,-248,----779,-257,-
Mercury 3.3566,-688,-217,-9,50291,-Ikke tilgj.
Mercury 4860,-780,-248,----779,-257,-
Seagull 4

970,-

72,-8,-580,-1.506,-
Suzuki 4110,65423,-149,509,60352,-397,-
Tohatsu 3,5761,-660,-184,-13,50374,50504,-
Yamaha 41.077,-1.269,-119,----614,-360,-