utgave nr 11 2006

Båten min: Selvbygget retro

Publisert Sist oppdatert

Båten min


Selvbygget retro


Båtkonstruktør Richard G. Furuholmen hadde sans for fart og lekre linjer. Flere og flere båtfolk med retroperspektiv har til gjengjeld stor sans for Furuholmens tanker og løsninger. En byggmester på Skedsmokorset har bygget seg en ekte Furuholmen.


TEKST: AMUND RICH. LØKEN – FOTO: ATLE KNUTSEN

Per Kristian Torvø på Skedsmokorset er entusiast, så stor at han dro til Sjøfartsmuseet for å finne gamle, originale Furuholmen-tegninger som han ville bygge ny båt etter.

– Valget falt på en 18-foter. Skulle gjerne ha bygget en større, men som nybegynner fant jeg ut at det var greit å vise litt beskjedenhet, sier han. Forutsetningene for selvbyggerprosjektet var det ikke noe i veien med. Torvø er byggmester av yrke og har tilgang på det meste av det utstyret som skal til for å bygge båt. Dessuten kan han lese tegninger.

Tenkte praktisk
– Det er da ikke størrelsen det kommer an på, sier han. Båten skal tralles og den skal lages innendørs ved sommerstedet i Arendal. Så 18-fot er en grei størrelse. Det er heller ingen mindre jobb å bygge en noe mindre båt, sier han etter mange ensomme måneder i et lagerbygg. Byggmesteren la i vei med stor glede og entusiasme høsten 2003. Først våren 2006 var det klart for sjøsetting.

– Det tok sin tid, ja. Jeg bygger nok et hus fortere, smiler han. Men Torvø har ikke kjedet seg et sekund. Båtbyggingen har vært en hobby, en tålmodighetens kunst som har gitt både kunnskap og meningsfylt fritid.

– Jeg har hatt god hjelp av gode konsulenter hele veien, både fra Sandøya Båtbyggeri og fra Torbjørn Nygaard i Oslo på motorsiden. Uten profesjonelle innspill hadde det vært vanskelig å gjennomføre prosjekt, medgir han.

Gammel tanke
Han gikk svanger med ideen lenge, men tanken utviklet seg mens han gitt bryggelangs og smugtittet på lekre trebåter både i Arendal og i andre sørlandsbyer. En tur på brygga hørte alltid med når Per Kristian besøkte nye steder. Han var nylig ferdig med restaureringen av sitt gamle sommerhus i Arendal, så det var virkelig på tide å gå løs på en båt også.

– Jeg brukte tegninger i skala 1:10, det var helt ideelt. En stor takk til Sjøfartsmuseet som la alt til rette med flotte tegninger, sier han. Byggmesteren valgte ”Listekarvell” som byggemetode. Han har lagt list på list på spantene, konkav og konveks annen hver gang. Etter møysommelig arbeid, nøyaktighet og mange timer var han rundt hele skroget. Skroget ble epoxyforseglet og til slutt påført glassfiberduk. Resultatet ble tilnærmet perfekt. Etter et omfattende skrogarbeid, koste han seg i månedsvis med overbygg og innredning.

– Kanskje skulle jeg fått litt mer ut av lakkfinishen, sier pedanten, men det er det bare han som ser. Det er en vakker båt som de siste årene er skapt i en lagerhall på Skedsmokorset.

En Volvo B 20 fra 1970
En tidsriktig båt som Richard G. Furuholmen tegnet i 1944 trengte også en mer eller mindre tidsriktig motor. Ikke helt riktignok, men en Volvo B 20 ble resultatet, en 1970-modell med åtte skruer i svinghjulet.

– Måtte ha den med åtte skruer, for den har tjukkere gods enn den med seks. Det ble en voldsom jakt på blokka. Jeg fant den til slutt i Bergen, en original Volvo Penta, en 2 liters firesylindret bensinmotor som yter 130 hestekrefter og gir Tiny en fart på 26 knop, sier han fornøyd.

– Den går skikkelig. Retningsstabil er hun også, smiler han, men medgir at det er en godværsdame han har bygget, og legger til at det er akkurat det hun også skal være.

Kostnadene på byggeprosjektet stipulerer han til 170.00 kroner. Men da har han neppe tatt med hundrevis av byggmestertimer. Per Kristian Torvø har all mulig grunn til å være fornøyd med resultatet. Tiny vekker fortjent oppmerksomhet der hun fosser frem i skjærgården.