utgave nr 12 1998

Windy 28 Ghibli: Elegant råtass

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Windy 28 Ghibli


Elegant råtass

Båter og båtbruk endres i takt med nye båtfolk. En trendforsker hevdet tidlig i 80 - årene at fremtidens båtbrukere ville foretrekke båter som fraktet dem så fort som mulig ut og like fort hjem igjen når solen gikk ned - uansett årsak. Stemmer påstandene, er "Windy 28 Ghibli" en trendy båt.

Tekst: Ingvar Johnsen
Foto: Hans Eidstuen og Ingvar Johnsen

I "gamle dager", det vil si for 15 til 20 år siden, ville en båttype som denne fort pådra seg en båttesters vrede. Dollbord mangler, vindruten er en ren parodi o.s.v. Men i dag vektlegges tydeligvis helt andre verdier i en båt - like det eller ikke. Ved å droppe dollbord økes innvendig bredde på uteplassen med 60 centimeter. Den som har jobbet med å innrede båter, vet hvor mye plass dette gir ekstra. Uteplassen i denne båten er fantastisk bra, men båten er ikke en turbåt man kjøper for å dra på skjærgårdsferie i all slags vær. Dette er en godværsbåt til bruk fra brygge til brygge og til drømmehavnen, der man ligger på svai eller fortøyer med baugen mot land. Ilandstigningen må da foregå via en leider og over dekket.

Uteplassen

Uteplassen er som sagt enorm. Uansett hvor du sitter, kan du bevege deg uhindret fra badeplattformen og fram i lugaren. Den åpne tilgangen til badeplattformen er kun adskilt av en lav karm og et lavt ryggstø og eventuelt en lav rekke på tvers akterut. Det gjør at man må ha god kontroll over mannskapet under fart. Vi er fristet til å foreslå at båter med så dårlig sikring mellom uteplassen og sjøen, utstyres med sladrespeil slik at føreren kan kaste et blikk i speilet for å sjekke at mannskapet er der de skal være, spesielt med tanke på de yngste.
Solseng- og sofaløsningen akterut er smart. Fra å fungere som rygg på sofaen, kan den øvre delen av sofaryggen greit skyves akterover på glideskinner og blir derved "stoppkant" akterut på solsenga. Denne skjuler igjen motorrommet. Fører- og passasjersete er justerbare, og har "sitte/ståløsningen" som etterhvert er blitt mer og mer vanlig på hurtiggående båter. Dermed kan du velge den mest ideelle kjørestillingen i forhold til vær og vind. Vindruten er elegant, men ikke særlig bruksvennlig. Det blir ikke mye sikt igjen med den skrå vinkelen og det lyse dashbordet. Mørkere farge anbefales og kommer antakelig på fremtidige modeller. Vindruten er et eksempel på at fornuften nå ofres til fordel for utseendet. Med en brukervennlig vindrute hadde denne båten mistet hele sitt lekre særpreg. Så selv om denne båten er en fullblods kjøremaskin, ville vi ha betakket oss for å dra av gårde med den i grått ruskevær. En solskinnsbåt, med andre ord.

Kjøreegenskaper

Geir "Oceancraft" Arnestad har konstruert skroget. Det strekker seg rett ut i plan uten at baugen reiser seg nevneverdig. Dette er i tillegg et av de skrogene som ikke gir særlig utslag ved bruk av powertrimmen på drevet. Det virker nærmest nøytralt. Under normal kjøring klarte vi ikke å fremprovosere noen ubehagelige egenskaper.
Ved manøvrering i sakte fart ble vi satt helt tilbake til begynnernivå. Testbåten var utstyrt med Volvo Pentas KAD 44 DP på 243 hk. Denne motoren er helt elektronisk styrt og har elektronisk enspaks gass/gearkontroll. For det første har denne en innebygget forsinker, som gjør at den ikke går i gear før etter et sekund. Hvis du er vant til vanlige kontrollere, bør du ta noen timers øvelseskjøring før du "debuterer". Det tar tid å venne seg til dette sekundet når det ikke skjer noe som helst. Et sekund virker uendelig lenge når det kniper med en manøvrering. Spaken er dessuten så fintfølende at man må lære seg en spesiell teknikk når båten skal kjøres i bølger.

Under dekk

En bysseseksjon er plassert under dekk, rett ved nedgangen fra uteplassen. Greit løst, bra utformet og romslig nok til å tilberede et skikkelig måltid mat. Båtens "flushe" utseende gjør at plassen under dekk begrenses på alle hold. Du finner det du venter og trenger, men alt er litt trangt. Jo mer du går båten etter i sømmene, tenker du mer og mer "sportsbil". Alt er lekkert og funksjonelt, men litt trangt, bortsett fra i motorrommet der det er plass til to motorer. Toalettet er både delikat og velutformet. Salongen med køye forut kan gjøres om til køye. Alle detaljer og finish er i vanlig Windy-kvalitet.

Beslag/teknisk

Fortøyningsbeslagene er greie. På båter der du ikke kommer deg ut på siden, er fortøyning langsetter en brygge en hodepine hvis du er alene ombord. Derfor er midtbeslaget som du når fra førerplassen spesielt viktig. Ombord i denne båten har man husket beslaget, men det er for litt spinkelt - i hvert fall hvis du skal ha plass til både en fender og en fortøyningstamp.
Ellers er alt ombord nærmest prikkfritt. El-anlegg og tekniske installasjoner er ordentlig utført. Alt er bygget for de belastningene en slik båt kan utsettes for.

Konklusjon

Hvis du er ute etter et "rasedyr" på sjøen og har de nødvendige midler å avse, er dette båten for deg. Sporty og lekker og med en fantastisk uteplass. Båten har alle bekvemmeligheter for overnatting ombord (to til tre personer), men får i beste fall karakteristikken "week - end - cruiser". I likhet med sportsbilen, er dette båten for kjøreglede og kos på de vakre soldagene.

DATA:


Pris med Volvo Penta KAD 44 DP med standardutstyr er kr 909.300,- inklusive avgifter. Rimeligste alternativ er med Volvo Pentas 250 hk. bensinmotor. Da blir prisen kr 782.900,-.

Lengde:8,45 m
Bredde:2,70 m
Vekt:ca. 2,3 tonn
Drivstoff:ca. 375 liter
Vann:ca. 80 liter

FART:
Testbåten med to mann ombord gjorde litt over 37 knop målt med radar ved 3900 omdr.min. Da viste ikke støymåleren med enn ca. 76 dbA. En behagelig marsjfart på 3500 omdr. min. viste 35 knop og kun 71 dbA. Til tross for at vi kjørte med hodene høyere enn vindskjermen, var det mulig å føre en samtale med normalt stemmeleie.

Powered by Labrador CMS