utgave nr 6 1998

Vellykket hjemmelaget brakett

Publisert Sist oppdatert

Vellykket hjemmelaget brakett


Finn Eirik Henriksen har laget en brakett til påhengeren som kan heves og senkes. Han har en 60 hk på et skrog med dyp V-bunn. En fast brakett ville gjøre det umulig å vippe motoren opp. Med en egen Petter Smart løsning har han løst disse problemene.

For fire år siden kjøpte Finn Eirik Henriksen fra Hærland en Fjord 21 for å ha noe å "mekke" på. Det satt en fast brakett med en 25 hk påhenger på akterspeilet. Selv om skroget egentlig er konstruert for enn innenbordsmotor, var det ikke laget hull til drev.
Henriksen hadde lest om se fordeler med påhenger på brakett i herværende båtblad, og han ønsket å eksperimentere med en slik løsning. Problemet med denne båten var det dype V-skroget som nektet ham å vippe motoren opp av vannet når den ikke var i bruk. Dermed søkte han en brakett som han kunne heve og senke.
Med en wire over en trinse på innsiden av braketten, en slags jekkbar talje, fikk han dette til. Han oppdaget kjapt at han kunne låse braketten i øvre stilling ved hjelp av to stag som smettes inn på de øvrige hengselsboltene ved kjøring på grunt vann. Med braketten i øvre stilling og motoren nede kan han faktisk gå i 5-6 knop på meget grunt vann før propellen treker luft. Når braketten er i ølvre stilling, kan han også greit vippe motoren ut av vannet.
Med braketten i nedre stilling og etter en del testkjøring, fant han ut at det ideelle nivå var med kavitasjonsplaten på motoren 3 -4 cm over kjølen. Da gir hans Yamaha 60 hk båten en fart på 19 knop ver 5000 omdreininger.
Finn Eirik Henriksen er glad for at han fortsatt kan benytte en påhenger på båten. Det gir ekstra plass både til folk og utstyr.