utgave nr 12 2004
Kysten Rundt, desember 2004
115 år - som ny
Galeasen Anna Kristina ble i sommer ferdig etter en omfattende restaurering. Hun er verdens eldste trefartøy med Worldwide Trading Certificate, og et av verdens eldste seilende skoleskip. Nå har hun også fått igjen sitt opprinnelige navn, Dyrafjeld.
Skuta var hardt angrepet av råte i dekksbjelker, spanter, stendere og skroget over vann. Båtbyggeriet Hansen & Arntzen AS i Stathelle har brukt 18.000 timer på restaureringen, som startet i 2002. Galeasen er satt i den stand hun var i 1925.
- Arbeidene har vært omfattende og utfordrende, ikke minst fordi hun som et kulturminne måtte restaureres antikvarisk korrekt. Dette er et resultat av god samarbeid mellom oss, eierne, Riksantikvaren og Sjøfartsdirektoratet, sier Geir Arntzen hos Hansen og Arntzen AS.
Antikvarisk korrekt betyr blant annet at hver råtten treplugg skal erstattes av en ny, hånddreiet plugg, gamle stålbeslag kopieres detaljert og skuta er malt med linoljemaling i historisk korrekte farger. Skroget er tettet med tjæredrev på den gamle måten. Dekket er av håndplukket malmfuru fra Tinnoset. Det har gått med minst et par hundre trær til formålet, skriver avisa Varden.
Anna Kristina eies av Oslo Kommune og Sollerudstranda skole, og seiler som skoleskip for ungdomsskoleelever. Hun har den største utseilte distansen av alle norske veteranfartøy, hun har krysset flere verdenshav og anløpt blant annet Svalbard, Australia, Sør-Afrika, Brasil og Canada.
Nytt liv for gammel båt
En robåt som har sett sine beste dager på sjøen kan brukes til andre ting. Denne fant vi i Luster i Sogn. Her har den ærverdige robåten fått en plass like utenfor huset ved riksveien. I båten er det både fiskeutstyr og en "roer" med årer.
Et artig blikkfang for de mange turistene som reiser langs vakre Lustrafjorden.
Ny øvelse
Sjøen er arena for mange slags konkurranser. Palletrekking (bildet) er en ganske ny øvelse her til lands, lansert på den Maritime Festivalen i Florø i sommer.
Deltakerne står på en palle, og trekker seg over banen etter et tau. Ideen skal etter sigende være hentet fra Sverige, men det kan kanskje bli en farsott også her hjemme…?
Sjelden farkost
Det maritime miljøet i Kvæfjord i Troms viser stor kreativitet, skriver Harstad Tidende. Men ikke alle farkoster virker like sjødyktige. Denne dukket en dag opp i havna ved moloen på Ella, uten at eieren ga seg til kjenne. Vi undres på om den er CE-godkjent for 5-hesteren som henger bakpå…
Berget livet
Hans Martin Hansen (10) var nær ved å dø i kaldt sommerhav i Breivikbotn på Finnmarkskysten. En søndag i begynnelsen av juli var han sammen med kamerat (14) på tur i denne båten. Det gikk som det kan gå når gutter tester grenser: En sving i bølgene ble så brå at guttene gikk over bord, og havnet i sjøen 200 meter fra land.
Kameraten ble berget av en båt som kom til stedet. Hans Martin la derimot på svøm mot land. Det ble en lang svømmetur, og han var nær ved å gi opp flere ganger.
- Hans Fredrik Arnesen stod på land, og lokket ham til å svømme videre. Jeg tror også han vasset uti og tok hånd om gutten til slutt, forteller pappa Hans Jånny Hansen til Finnmark Dagblad.
Hans Martin ropte SOS da de gikk i sjøen, for det hadde han hørt at man skal gjøre når man er i havsnød. Han og kameraten kom seg velberget i land etter hendelsen, sterkt nedkjølte men i live.