utgave nr 7 2004

Leserbrev - juni/juli 2004

Publisert Sist oppdatert

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .
"bb" skriver om sine erfaringer med tips fra Båtplassen:
Husker ikke akkurat når, men for et års tid siden leste et tips her på Båtplassen vedr. å benytte lampeolje i stedet for diesel på en Eber dieselvarmer. Grunnen skulle være at lampeoljen gir en renere forbrenning enn diesel og dermed mindre soting.
I vinter la jeg opp et dobbelt opplegg slik at jeg kunne veksle mellom diesel og lampeolje. Kjøpte et T-stykke og et par små kraner hos Tess. Jeg har kjørt varmeren på diesel siden 1996, og har måttet sende den til service en gang p.gr.a soting (kostet meg en tusing).
Inntil for tre uke siden så har varmeren kun gått på diesel. Da opplevde jeg plutselig at Ebern ikke varmet noe særlig og at det luktet litt uforbrebdt diesel av luften som kom ut av varmeren. Litt blårøyk kom det fra eksosen også. Lot den stå på i et par timer for å se om den tok seg opp,- men nei. Da jeg slo den av så kom det i tillegg en skikkelig røykguffe ut av varmespjeldene i cabinen,- røykla hele båten. Lukta pyton i flere dager.
- Ja vel, tenkte jeg. Tid for service igjen. Så for meg noen akrobatiske øvelser for å få plassert en "voksen kropp" slik at det lot seg gjøre å demontere varmeren :-(((. Men så kom jeg til å tenke på at jeg i.l.a. vinteren hadde lagt opp et opplegg for å bruke lampeolje også. Stor var derfor spenningen da jeg neste helg startet varmeren på lampeolje.
Etter litt røykdannelse fra eksosen i starten så tente varmeren og etter en halv times tid så brant den så fint som bare det. Sist helg kjørte jeg også varmeren på lampeolje, og det funket som bare det. Varmer godt og brenner med en ren og usynlig eksos. Regner med at dette tipset sparte meg for en service og noen lapper + arbeidet med demontering og montering. Jeg kommer forøvrig til å koble over til diesel igjen denne helgen. Planen er å bruke diesel som hovedbrensel og heller koble over til lampeolje nå og da for å brenne rein og avsote varmeren.

Fra 12 til 24 volt

Jeg sender en tegning som viser hvordan en kan lage til 24 volt i en 12 volts båt. Hemmeligheten er en konverter som har "galvanisk" skille mellom inn- og utgangsspenning. Som det fremgår av skissen blir 12 volt fra nettet og 12 volt fra utgang konverter seriekoblet.
Dermed kan du få ut 24 volt når det bare finnes 12 volt om bord. Jeg bruker denne metoden selv på et bussvarmeapparat som går på 24 volt. Venderen kan selvfølgelig sløyfes hvis man bare trenger 24 volt.
(skisse 1)MASCOT converter type 8862. 12 V inn, 12 V ut, 3 A. Effekt: (P=U x I) 24 x 3 = 72 watt.
(skisse 2) VED BRUK av Mascot converter type 8861 blir effekten 24 x 8 = 192 watt.
NB. Det er ikke bare Mascot som lager slike konvertere. Pro Nav i Egersund selger en liknende type, produsert i Danmark.
Med båthilsen Leif Lien, 9024 Tomasjord.

Hele kysten?

Hr. Sjefsredaktør. I vedlegget fra Sjøsenteret står det med store bokstaver på forsiden "SERVICE LANGS HELE KYSTEN". På side 2 sper de så på med flere gjeve ord om kvalitet, service etc, - de tilbyr alt man har bruk for! På side 3 er det så et kart fra Hvaler via Oslo til Mandal. Ja vel, man blar videre og forventer å finne flere kart for RESTEN av Norges kyst (ca. 90 prosent), men det var jo forgjeves. Står det virkelig så dårlig til med geografikunnskapene der borte rundt Oslofjorden, eller er dette et uttrykk for hva man regner som den kommersielt interessante delen av Norges kyst?!
Mvh Gunnar Stinessen
Båteier, Bergen (ved kysten)

Hva kan man kjøre?

"Er båten mindre enn 40 fot og motoren svakere enn 600 hester? Da er du ikke nødt til å ta båtførerprøven, men du bør, mener Sjøfartsdirektoratet og Oslo Havnepoliti."
Det står i en artikkel i Aftenposten. Hva er dette? Er det obligatorisk med båtførerprøve for båter over 40 fot og / eller med over 600 hk nå? Jeg trodde det var fritt fram for alle over 16 til å kjøre og seile hva som helst opp til 15 meters lengde (15*3,3=49,5 fot), og krav til Kystskippersertifikat over den lengden. Gjelder ikke det mer?
Det står riktig nok ikke noe mer konkret om hvem som mener det, eller på hvilken bakgrunn de gjør det. Så da er spørsmålet: Hvem er forvirret her? Jeg, Sjøfartsdirektoratet, Oslo Havnepoliti eller Aftenposten? Artikkelen er usignert, så jeg vet ikke hvem som har skrevet den. Du finner artikkelen på internett på denne adressen: https://tinyurl.com/3f7mu
Kanskje Båtmagasinet kan bidra til å klare opp i eventuell forvirring om dette?
Med vennlig hilsen Torkjell Pedersen, Norge.

Leserbrev/brev_704_tillegg

Hva maser de om?

Jeg leser i lokalavisen min at Oslofjorden Båteierunion "raser" mot justisministeren og politiets sjøtjeneste denne sommeren. OBU - ved leder Svenn Vatnaland fra Moss - reagerer spesielt sterkt på at ministeren vil la Kystvakten utføre uanmeldte promillekontroller av småbåtbrukere, mens han ikke med et ord nevner "den organiserte kriminaliteten som vi vet fra sist sommer høyst sannsynlig også vil foregå i år".
Det vises til at politibåten i Østfold blir liggende i fortøyningene hele sommeren for å spare 300.000. I fjor ble det stjålet båter og motorer for flere hundre tusen, sies det.
Det er vel heller snakk om millioner. Men hva er det egentlig OBU snakker om? Dette er jo - i alle fall - to forskjellige diskusjoner: 1) Skal båtfolk godta å bli utsatt for uanmeldte promillekontroller? 2)Får politiet nok ressurser?
Svaret på det første spørsmålet må være et ubetinget JA! De fleste båt- og drukningsulykker skjer i forbindelse med alkohol, og mye brukte havner langs kysten kan være et sant helvete kvelds- og nattestid om sommeren på grunn av fyllekjøring og annen alkoholrelatert idioti. Dersom det er sånn at politiet ikke får nok ressurser, så er det i mine øyne helt greit at Kystvakten får myndighet til å utføre promillekontroller. At jeg ikke helt skjønner hvordan Kystvakten - med sine digre, havgående fartøyer - skal utføre denne kontrollen er en helt annen sak. Det måtte vel bli som å la hurtigruta distribuere aviser og iskrem i skjærgården?
Svaret på det andre spørsmålet er et minst like klart NEI. Det er meningsløst at politiet ikke skal ha råd til å bruke politibåtene sine til patrulje og kontroller. Politi som er tilstede og synlig i båt vil virke forebyggende på alle slags ulovlige handlinger ifbm båt, både fyllekjøring og tyveri.
Jeg synes det virker som om OBU gråter for sin fyllesyke mor når de så høylydt motsetter seg promillekontroller med henvisning til at "båteiere er lovlydige borgere, men (…) kriminelle får fritt leide". OBU bør være den første til å ønske fyllekjøring med båt dit pepperen gror.
Ørjan Olsen