utgave nr 8 2003

Kysten rundt

Publisert Sist oppdatert

Nobelpris til Linge

Lørdag 24. mai hadde båtkonstruktør Jan Herman Linge storfint besøk hjemme i Asker. Kong Harald og eks-kong Konstantin av Hellas hedret 81-åringen for hans unike innsats for seilsporten og overrakte Beppe Croce-prisen, som er seilsportens Nobelpris. Fra før er Linge utnevnt til Ridder av 1. klasse av St. Olavs orden for sitt arbeid som designer. Han er dessuten også hedret av kong Harald med det internasjonale seilforbundets ISAF's gullmedalje for sin innsats i seilsportens tjeneste.
Jan Herman Linge har i tillegg til å ha skapt en rekke internasjonalt kjente seilbåter konstruert en rekke motorbåter. Mest kjent er Fjord-, Draco- og Windymodeller for fritidsflåten, men motortorpedobåten Nasty er i en klasse for seg.
Vi gratulerer!

Konvoi med nybåt

Fem splitter nye Skilsø-båter ble hentet fra båtbyggeriet i Arendal i slutten av april måned. Samtlige var hjemmehørende i Østfold, og det ble en flott tur hjem med splitter nye båter for de stolte mannskaper. Fra v: Nybakte båteiere, Cato Thøgersen og Erik Nordum. Lengst til h: Daglig leder av Skilsø Baatbyggeri, Frode Johansen.

Sjøvett i praksis

Det var stor stemning da klasse 4a ved Lilleaker skole fikk oppleve sjøvett i praksis. Etter teori i klasserommet tidlig på dagen ble teori til praksis sammen med Sjøfartsdirektoratets underavdeling for sjøvett og Redningsselskapets 11. distrikt. Tre marinegaster fra befalsskolen på Karljohansvern i Horten sørget for korrekt bekledning i form av redningsvester til alle, men også det innenfor vesten fikk sitt. Både pølser og brus ble delt ut.

Båtrace på Mjøsa

Norges største innsjø, Mjøsa, blir en fartsfylt arena i tiden fra 1. til 3. august. Da skal nemlig Hedmark idrettskrets arrangere offshore-løp på innsjøen. Arrangørene har fått tillatelse til å kjøre løp under forutsetning av de tar hensyn til fuglelivet i området og at de har beredskapsplaner klare dersom det skulle oppstå bensin eller oljesøl, melder Nynorsk Pressekontor.

KatamaRana

I Mo i Rana finnes en heller spesiell katamaran, men eieren er lei. - Jeg har satt på alt for stor motor. Den suger seg fast i havet, sier en heller oppgitt Jon Dagfinn Larsen på telefon fra Mo I Rana. Og det kan vi forstå, for den 22 fot lange og tre meter brede katamaranen er tross alt bestykket med en 225 hesters utenbordsmotor, og de har jo en tendens til å ville veie litt. Nå gjør aluminiumsbåten mellom 25 og 30 knop.
Båten er et halvfabrikat, og Larsen har blant annet bygget innredningen. Lattermildt innrømmer han at prosjektet nok ikke var det helt store.

En god begynnelse?

Noen vil hevde at dette er en god begynnelse. At det er trist med alle disse trebåtene som ligger og trekker vann. De som mener at tre egner seg best i peisen. For mange er likevel bildet en tragedie, for trebåter skal glede og for disse er en ødelagt trebåt en tragedie. En ting er sikkert, å bruke de som vegsperring slik som denne er definitivt helt feil bruk.

Endelig gjestehavn i Oslo

Det var på tide. Endelig har vi fått en gjestehavn med skikkelig kapasitet innenfor Drøbak. Det er Herbern Marina på Aker Brygge som har slått til med en diger utvidelse. Nå er det 80 nye faste plasser (og fremdeles finnes det noen ledige), men best av alt er at det er minst 100 nye gjesteplasser der.
Herbern har sett på hvordan de gjør det lenger mot sør og har gått vekk fra faste båser. I stedet er det lagt ut et stor antall bøyer med høyt skaft, slik at de blir lettere å få tak i. Så kan man ligge med baugen mot land og med akterfeste, eller omvendt. Det øker kapasiteten vesentlig.
Og så har de gått bort fra det lite populære parkometersystemet. Nå koster det 100 kroner å legge til om dagen, og da kan du ligge i 16 timer, fra klokken åtte om morgenen til midnatt. Det går selvsagt an å overnatte. Da er prisen kr 180 for en 20 fots båt, stigende til kr 310 dersom du ankommer med 60 fot.
I september blir en diger, flytende plattform klar. Den skal inneholde havnekontor og verksted, og i kjelleren blir det dusj, toaletter, vaskemaskiner og tørketromler.
Og så ligger man jo midt i Smørøyet, da. Og hva med folk i Fjorden? Skal man ha en helaften i hovedstaden blir det fort billigere å bruke båten som hotell på Aker Brygge enn å ta drosje hjem om natten.
Av Jon Winge

Verdens største hurtigrute

M/S "Midnatsol", som tilhører Troms Fylkes Dampskipsselskab, er den nyeste tilveksten til våre hurtigruteskip. Den nye "Midnatsol" er også verdens største hurtigrute med sine 16 151 brutto register tonn og med en lengde på 137 meter. Med sine åtte "etasjer" ruver den godt i havnene den besøker.
"Midnatsol" er bygget ved Fosen mek. Verksted til den nette sum av 750 mill kroner. Den kan ta 823 passasjerer fordelt på 305 lugarer og den har plass til 45 biler. "Midnatsol" er et prektig skip, der rederiet også har satset mye på kunstnerisk utsmykning. Med innkjøp av moderne norsk og samisk kunst for fem mill kroner er den nesten som et flytende kunstgalleri. Skipet ble satt inn i ordinær rute 15. april og på sin presentasjonstur langs kysten fikk tusenvis av mennesker anledning til å se nærmere på båten.
Dette er ellers den fjerde hurtigruten som bærer dette navnet etter at den første "Midnatsol" som tilhørte bergensrederiet BDS, ble bygget i 1910.

Shetlandsbussen 60 år

"Velkommen ombord i et stykke levende krigshistorie", hilser Shetlandsbussens venner i en folder som i sommer vil bli levert ut til mange tusen nordmenn som benytter anledningen til et besøk ombord i den svært velholdte 60-årige skuta. Svein Gravdal fra Stord har hatt Hitra som arbeids- og oppholdssted et lite år og kan fortelle om grundig oppussing i vinter før det flytende krigsmuseet la ut på en lengre turne nordover til Ålesund, som var en viktig sentral for den allierte trafikken over Nordsjøen i krigsårene. Da okkupasjonsmakten for alvor oppdaget hva samferdselen over havområdet betydde for motstanden i Norge, ble gamle skøyter for farlige å benytte og man fikk tre hurtige "busser" i gave fra USA. Disse utførte 115 tokt Shetland – Norge, hentet flyktninger og satte i land agenter og utstyr.
"Hitra" ble i 1981 funnet halvt nedsunket og i svært dårlig kondisjon i Sverige, men ble med entusiasters pengevilje og godt arbeid fra Oma Baatbyggeri på Stord satt i stand. Frigjøringsdagen 8. mai 1987 ble båten overlevert Sjøforsvaret og har Marinemuseet som formell eier. Ombord er våpen og utstyr ellers slik det var da båten ble satt i operativ tjeneste 31. mars 1943. Skroget er i kanadisk furu på eikespant og er fremdeles så godt som i originalversjon. Bare noen få bord er blitt skiftet.
– Når vi har åpent skip, er det dager vi har hatt tett på 1000 personer om bord. Interessen for "Hitra" er stor langs kysten, opplyser Gravdal. Båten har på sin turne i sommer, som også omfatter Sørlandet, et mannskap på åtte. I tillegg til sin rent museale gjerning, blir den tidligere Shetlandsbussen også flittig brukt i sjøvettarbeide.

Skøyte nummer 125 i farta

Redningsselskapets nyeste og mest moderne skøyte RS 125 heter "Det Norske Veritas". Med fiskeriministeren og to tusen mennesker til stede ble den nye skøyta døpt den 4. juni. Det er gjennom et nært samarbeid mellom Redningsselskapet og Det Norske Veritas at ideen om skøyta er utviklet, konkretisert og finansiert.
Skøyta er 22,5 meter lang, den har en totalvekt på 87,2 tonn, 4000 hk maskineri og er bygget i aluminium hos Båtservice Mandal A/S. Den er det første fartøyet i "Fosen-klassen" og det er Amble og Stokke A/S som står for konstruksjonen. Den skal først stasjoneres i Farsund og siden ha hjemmehavn i Kristiansund.