utgave nr 3 2011

Leder: Lykkelig som liten

Så falt et av de største fritidsbåtselskapene til bakken med et brak. Johs Lunde-gruppen som importerte Princess-båter gjennom datterselskapet Norsk Båtsenter AS gikk dundrende konkurs, og hele imperiet raknet med milliardgjeld.

Publisert Sist oppdatert

Med seg i dragsuget tok Lunde med seg flere av oppkjøpene han har gjort langs kysten. I kjølvannet av konkursen ligger den ene tragedien etter den andre, både for de ansatte i konsernet, små tradisjonsrike familiebedrifter som ble kjøpt opp og ikke minst båtkunder som i noen tilfeller har lidd kjempestore økonomiske tap.
Vi har lenge forsøkt å få Johs Lunde til å fortelle om hva han ville med sine fritidsbåtplaner og oppkjøp. Den ene gangen vår medarbeider slapp til var for å lage et Båtfolk i fokus-portrett av Johannes Lunde og hans forhold til båtlivet privat, dukket det opp en hærskare av advokater og konsulenter på et møterom, og vi måtte spørre hvem av dem som var Lunde. Det ble naturlig nok ikke noe portrettintervju av det.
Nå er ikke Johannes Lunde den første som har hatt store ambisjoner med oppkjøp og kjedebygging i fritidsbåtbransjen opp gjennom årene, men han har endt i godt selskap med alle de som ikke har fått det til. Faktisk vet vi ikke om noen som har fått det til i det hele tatt, om vi ser bort fra utstyrskjeden Maritim med utspring i Arendal, startet av to kompiser i det små for over 25 år siden.
Båt og fritidsbåtliv er en lidenskap for veldig mange, og mangt et nært og tillitsfullt forhold er bygget mellom båteiere og båtbyggere opp gjennom årene. Det ser ut til at det er de solide og jordnære båtbyggeriene som ikke har gapt over for mye, og som har vært tradisjonen tro, som i stor grad overlever. Før i tiden, da forholdene var mindre, sa vi spøkefullt at man kan holde en båtbygger under vann i en halvtime. Han kommer opp og puster like fullt. Selvfølgelig var det useriøse som gikk dukken da også, men det var gjerne i mye mindre skala og fikk ikke de samme ringvirkningene. Det var gode penger i båtbyggingsindustrien da også, noe både skipsredere, industrikonserner og andre oppdaget etter hvert. De kjøpte seg inn etter tur og skulle gjøre det stort gjennom effektivisering og storindustridrift. Ingen har fått det til og alle har måttet krype ut av virksomheten med halen mellom bena. Den eneste som har holdt stand er Trygve Hegnar gjennom sitt eierskap i Windy som har vært motoren i norsk båtindustri i mange år, selv om de nok har det noe tungt for tiden de også. Men der har i hvert fall eieren til en viss grad lyttet til erfarne folk i bedriften som har et helt arbeidsliv bak seg innen båtbygging og salg.
Vi er ikke i tvil om at Princess-båtene fortsatt vil være tilgjengelig på det norske markedet, men med helt nye eiere. Når dette leses er det formodentlig allerede kjent hvem som overtar agenturet. Norge er et av de viktigste markedene for den engelske båtprodusenten, og konkursen i Norsk Båtsenter kom nok som et sjokk på engelskmennene også.
Nå er det tid for Norges største innendørs båtmesse, Sjøen for alle. I år håper vi på gode tider og godt besøk på messen. Den er i stor grad de små og tradisjonsrike båtbyggerienes showrom. Noen ganger kan man være lykkeligst som liten.