utgave nr 10 2004

Motortest: 30-60 hk på samme båt

Publisert Sist oppdatert

Motortest: 30-60 hk utenbords

Sommerbåtens beste motor

En åpen landsstedsbåt skal fylle mange funksjoner og passe til hele familien. Hvordan skal du velge riktig motorstyrke?

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÈNNorsk tilretteleggelse: Jørn Søderholm

Vannskibåt om dagen, fiskebåt om kvelden. I blant lastes båten til ripa og går i tung fraktfart. Det gjør det ikke lett å velge den perfekte motorstyrken. Man kan jo alltids henge på den sterkeste motoren båten er godkjent for, men da går prisen, forsikringspremien og i blant forbruket til værs.
Til en åpen, ikke altfor V-bunnet båt på omkring 5 meters lengde kan det holde med en 30-hester dersom en person alene skal bruke den, for eksempel til fisketurer. Men med hele familien og noe bagasje om bord kan det fort bli behov for det dobbelte av den effekten. Man bør også vite at alle plastbåter blir noe tyngre med årene. Vann trekker inn, nytt utstyr monteres eller legges i stuerom. Bunnstoff drar ned farten noe, og litt groe under vann kan sabotere mye for en planende båt. Sammenlagt gir dette også betydelig dårligere drivstofføkonomi.
Vi har testet en fem meter lang, åpen landstedsbåt. En Crescent 506 med sidemontert styrekonsoll og stort innvendig volum. Båten har litt V-bunn, med et skarpt forskip og noe snillere akterparti. Det gjør at den klarer motorer fra 30 til 60 hk, i følge produsenten. 60 hk er også maksimal motorstyrke Det Norske Veritas har godkjent båten for.

Fire firetaktere

Fire firetakts utenbordsmotorer fra Yamaha ble montert på båten og testet med to og fem personers belastning. Yamaha F30 og F40 har samme grunnkonstruksjon med tre sylindre og et slagvolum på 747 ccm. Yamaha F50 og F60 har fire sylindre. 50-hesteren har et volum på 935 ccm, mens storebroren har 996 ccm. Samtlige motorer i testen fungerer på båten, og gir den en planende fart med to personers belastning.
30-hesteren gir 22 knops toppfart og ca 20 knops marsjfart. Det fungerer om man er alene i båten og på kortere turer. Med større belastning kan man glemme 30-hesteren, den kom knapt opp i planingsfart. Det gir dårlig drivstofføkonomi.
Legger man til drøyt 6.000 kroner får man en 40-hester, og toppfarten øker med nesten fem knop. Med liten belastning kommer man raskt opp i plan med denne motorstyrken. Med en marsjfart på 25 knop går båten også mye bedre i vannet. Men med tung belastning er 40-hesteren ikke like pigg opp i plan. Joda, man når nesten 25 knop på topp og 22 knops marsjfart, men når du må slakke opp for møtende båter og større bølger tar det tid å komme opp i plan igjen.

God planingsfart

Med en 50 hesters motor øker prisen med ca 9.000 kroner sammenlignet med 40-hesteren. Men så blir det også betydelig bedre egenskaper i båten. Fartsøkningen er bare et par knop, men den større motorstyrken gjør at man kan dra av ca 1.000 omdreininger og likevel beholde svært god planingsfart. Med 50-hesteren merker man ingen stor forskjell med to eller fem personer i båten når man skal opp i plan, det går på noen sekunder uansett. 50 hk er den minste aktuelle motoren om båten skal brukes til vannskikjøring, til det blir 40 hk for puslete.
For å få maksimal motorstyrke på 60 hk må du ut med ytterligere 9.500 kroner. Til gjengjeld får du mer fart i båten. Toppfarten med liten belastning økte kraftig. Med liten belastning målte vi 32 knop, med tung belastning respektable 30 knop.
Bensinforbruket er ganske jevnt motorene imellom, målt i liter pr nautisk mil ved en gitt fart i plan. Ved 20 knop drar motorene mellom 0,42 og 0,48 liter pr nautisk mil, ved 25 knop ca 0,5 liter. Støynivået er gjennomgående noe lavere for 30 og 40 hk, 83-84 dB ved marsjfart. 50 og 60 hk ligger 3-4 dB høyere.

Bytt propell

Om man er usikker på hvilken av to motorstørrelser man skal velge, kan propellbytte være et alternativ. Dersom man går ned i stigning (propellbladenes vridning) og velger for eksempel en 12 tommers propell i stedet for en på 13 tommer, vil turtallet øke med et par hundre omdreininger. Toppfarten synker noe, men akselerasjonen blir bedre og man får en "sterkere" motor som kan klare større belastning. Et annet alternativ kan være å bytte fra 3-bladers til 4-bladers propell.
En viktig detalj er å holde styr på turtallet etter propellbytte. Om motorens høyeste anbefalte turtall er satt til 6.000 o/min av produsenten, kan man akseptere et turtall på 6.100-6.200 o/min med èn person i båten. Da får man et perfekt turtall når båten belastes med flere personer eller mer last. Går det over 6.200 o/min risikerer man at motoren turtallssperre aktiveres.

Testresultater - Crescent 506

Belastning: 2 personer
Belastning: 5 personer

Merknader:
Samtlige motorer er testet på ulike turtall. Først på maks. turtall, siden har vi redusert med 500 o/min, 1.000 osv. Støymålingene er gjort ca 1 meter fra motoren. Alle motorene er montert av sin svenske importør. Målingene er gjennomført av MarinReportage i juni 2004 hos Liljenvalls Båt & Motor på Värmdö i Sverige.

Fakta om motorene

Yamaha F30F40F50F60
Propell (tommer)11121213
Heving i mm20202020
Maks testturtall5400590059006000
Fart i knop:
Maks turtall22,326,828,432,0
- 500 o/min20,324,126,630,0
- 1000 o/min16,821,823,827,8
- 1500 o/min14,218,220,523,7
- 2000 o/min9,714,016,820,0
Forbruk, l/t:
Maks turtall11,014,416,620,6
- 500 o/min8,811,813,216,0
- 1000 o/min6,69,810,413,8
- 1500 o/min5,87,28,611,6
- 2000 o/min4,86,47,29,6
Forbruk, l/n. mil:
Maks turtall0,490,540,580,64
- 500 o/min0,430,490,500,53
- 1000 o/min0,390,450,440,50
- 1500 o/min0,410,400,420,49
- 2000 o/min0,490,460,430,48
Støy dB(A):
Maks turtall85848988
- 500 o/min84838887
- 1000 o/min83828786
- 1500 o/min82818585
- 2000 o/min80788282
YamahaF40F50F60
Propell (tommer)121213
Heving i mm202020
Maks turtall570055005500
Fart i knop:
Maks turtall24,726,229,3
- 500 o/min22,523,226,0
- 1000 o/min18,720,022,4

Yamaha F30F40F50F60
Effekt i hk30405060
Ant. sylindre3344
Slagvolum i ccm747747935996
Ant. forgassere3344
Maks turtall6.0006.0006.0006.000
Utveksling13:2613:2613:2413:24
Generator i A15151010
Vekt i kg (lang)9090108113
Veil pris 200450.58857.12466.15675.686
Powered by Labrador CMS