Nr 7. 2012

Test: Halco 31 Royal - God familiebåt

Halco 31 finnes i flere varianter, både med aksel, drev og V-gear. Vi har testet et meget velholdt eksemplar av flybridgeversjonen Royal. Her får du mye plass og gode sjøegenskaper for en fornuftig pris.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Ulempen med Halco-båtene er at de har hatt en omflakkende historie. Siden mange ble levert som halvfabrikat i ulike nivåer, varierer også kvaliteten en hel del – særlig på innredning og tekniske installasjoner. Båten ble konstruert av Eivind Amble på begynnelsen av 1980-tallet. De første ble bygget av Halco Boats AS på Askøy, men nærmere 1990 ble produksjonen flyttet til Fiberplast Halsnøy AS hvor Magnar Reigstad gjorde en hel del endringer, blant annet i bunnstrukturen samt satte inn tredelt frontvindu med bedre avstiving. Båtene som ble levert fra Askøy hadde dieseltankene lenger frem, mens Halsnøy-båtene hadde disse plassert på hver side av motoren akter, noe som ga en bedre balanse i båten. Vårt testeksemplar tilhørte sistnevnte kategori.

Hva får du for pengene?

Det er usikkert hvor mange Halco 31 Royal som er bygget. I skrivende stund (primo april 2012), ligger det kun en båt ute på www.finn.no. Den er priset til snaut 600.000, noe som faller godt sammen med prisforlangende for vår testbåt av vesentlig nyere modell. Halco 26 og 29 er langt vanligere, særlig 29-foteren som det ble bygget 306 stykker av. Får du imidlertid tak i en 31 Royal, er det en båt med gode sjøegenskaper og imponerende innvendig volum. Vår testbåt var en av de siste som ble levert, og den er med sikkerhet levert fra Fiberplast Halsnøy AS. Båten er pent oppbygd til å være et halvfabrikat, med solid og pent snekret innredning levert fra Horten Snekkeri. Treverket som er brukt i innredningen kan variere noe, fra kirsebær, teak til svartor.

Teknisk sett var testbåten i god forfatning, med et lite minus ved det elektriske anlegget som var lite oversiktlig og som krever en opprydding.

Interiøret var i hovedsak i god stand. Putene begynner å bli litt falmet, men fungerer enda noen år. Utvendig er plasten velholdt og skadefri, men fortjener en runde med rubbing og polering. Selve motorinstallsjonen, en forholdsvis saktegående Sabb Iveco på 250 hk montert på V-gear, er svettefri og starter umiddelbart. Den har kun gått rundt 2.000 timer, hvilket ansees for å være lite for denne motoren.

Båten var komplett utstyrt med landstrøm, kjøleskap, bysse med stekeovn, varmt og kaldt vann, elektronikkpakke som omfatter to ekkolodd, kartplotter, VHF og GPS. Båten hadde også ny redningsflåte, daviter på hekken, og en forholdsvis ny kalesje over akterdekket.

Bruksegenskaper

Halco 31 Royal er en meget sjødyktig båt med lavt tyngdepunkt, et spisst forskip som gir myk gange i sjøen i kombinasjon med god bæring i akterskipet. Skroget er i grenselandet mellom planende og halvplanende og ligger rett i sving. Halco 31 Royal ble også levert i en versjon med drev. Båten har en marginal planingsterskel. 31 Royal har en liten flybridge med tre sitteplasser, samt en liten solseng akter. Fordelingen mellom inneplass og uteplass er godt tilpasset langturbruk og fiske. Akterdekket er meget romslig med full ståhøyde under kalesjen. Entrer man salongen via en bred, men lav skyvedør og går to trinn ned, finner man en fin U-salong på babord side. Her sitter fire voksne personer bra. På styrbord side, i akterkant av førerplassen, er det en romslig bysse med mye stuveplass og god arbeidsbenk. Førerplassen er også komfortabel med god sikt gjennom de store vinduene. Toalettrommet i akterkant av salongen er en overraskelse. Det har enorm ståhøyde, men vi savnet dusjmulighet. Ståhøyden er gjennomgående god i hele båten.

Båten har hele tre lugarer. En separat stikklugar med lang og forholdsvis trang køye på styrbord side, en hovedlugar på babord side med en riktig stor køye, samt en en liten salong nede under fordekk med U-sofa, bord og loskøyer som egner seg godt for familiens yngre medlemmer. Det er mye godt utnyttet stuveplass om bord.

Teknisk tilstand

• Plast

Båten er i meget god stand og trenger kun en lett rubbing og polering.

• Motor og fremdriftssystem

Adkomsten til motorrommet er god via en stor luke i akterdekket. Her sitter motoren greit tilgjengelig, men motorrommet er noe smalt. I testbåten satt det en velholdt Sabb Iveco på 260 hk med plassbesparende V-gear installasjon. Det var ingen tegn til svetting på motoren og den startet umiddelbart. Ingen ulyder av noe slag.

• Skroggjennomføring/drenering

Alle skroggjennomføringer ser bra ut, og alle er jordet til en stor sink på akterspeilet.

• Lekkasjer/vannskader

Ingen tegn til vannskader eller lekkasjer. Luktfri og godt renholdt båt.

• Elektronikk/elektrisk

All elektronikken virket, men vindusviskerne var defekte. Man har god adkomst til batterier og hovedstrømbrytere via en luke i akterdekket på babord side. Ladespenningen på 13,72 volt var litt lav, men hvilespenningen på 13,44 indikerer friske batterier.

• Interiør

Interiøret er velholdt og bra og treinnredningen er solid og pent utført. Det vil på sikt være aktuelt å bytte putetrekk.

Båteiers vurdering

– Helt topp båt, mener Trond Håkonsholm fra Herøy.-Den egner seg fint til alt fra dagsturer til lengre ferieturer. Vi er veldig fornøyd med bokomfort og bruksegenskaper. Stikkøya under dekk er litt rang, men loskøyene forut egner seg veldig godt til barna. Her er veldig god plass om bord og båten er meget romslig med tanke på størrelsen. Om jeg skal sammenligne med andre 30-fotere, er sjøegenskapene veldig gode. Vi har brukt båten en del til fiske ute på havet, og har vært veldig komfortable med den. Det som er et minus ved denne båten er el-anlegget som kunne vært mer profesjonelt utført. Båten har et bra akterdekk, men akterveggen kunne vært rett slik at man fikk enda mer volum inne, og ikke minst dusjmulighet på toalettrommet.

Båtmagasinets vurdering

Vi er imponert over plassen i Halco 31 Royal. Ståhøyde på nesten to meter i salongen, stort toalettrom, akterdekk og bra med køyeplasser gjør dette til en meget aktuell feriebåt. Vær imidlertid oppmerksom på at byggekvaliteten kan variere, og at særlig de tekniske installasjonene bør gjennomgås grundig før man eventuelt signerer kontrakten. Vår testbåt var i svært god stand, godt vedlikeholdt og utstyrt, men en oppstramming av det elektriske anlegget fortjener en oppstramming.

Alternativene

Viksund 925 Alfa

Årsmodell: 1991

Motor: Yanmar, 222 hk

Pris: Ca 595.000,-

Ardea 870 Fly

Årsmodell: 2008

Motor: Yanmar, 290 hk

Pris: Ca 1.350.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Fiberplast Halsnøy AS

Konstruktør:                   Eivind Amble

Byggeperiode:                 

Modellhistorie:   

198?-1999:                     Halco 31 Royal

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Sabb Iveco, 250 hk

- alternativ 2:                Vetus Deutz, 231 hk

Gangtid motor:                 2035 timer

Pris som ny i 1999:            ??? kroner

Testbåt sist omsatt for:       Ca. 700.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                9,30 meter

Største bredde:                3,25 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 4.700 kg

Kapasiteter                   

- Ferskvann:                   100 liter

- Drivstoff:                   380 + 150 liter

- Varmtvann:                   25 liter

- Septik:                      100 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Sabb Iveco

Modellbetegnelse:              N67 280

Årsmodell:                     ????

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    260

Ytelse kW:                     191

Antall sylindere:              6

Max turtall ihht produsent:    2.800 omdr./min.

Max turtall i test:            2.800 omdr./min.

Type fremdrift:                V-gear

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    3x110 Ah

- type, antall og størrelse (start):  1x110 Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 13,72

Ladespenning start i voltº):   13,72

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              16

Akterdekk:                     190x260

Ståhøyde                      

- salong:                      192

- toalett:                     212

Køyemål                       

- hovedkøye:                   180x175

- stikkøye:                    210x65

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   2.800 omdr./min.

Max fart:                      22 knop

Marsjfart:                     14 knop

Max støy¹):                    82 dBA

Støy ved marsjfart:            78 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – HALCO 31 ROYAL

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Mangler CE-dokumentasjon.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Godt vedlikeholdt.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Presis og smidig.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Flyndre og hylse:              Ikke kontrollert.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Ingen.

Skroggjennomføringer:          Meget bra.

Elektrisk anlegg:              Rotete og uoversiktlig

Ladespenning:                  For lav.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Kurant.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.

Powered by Labrador CMS