utgave nr 9 1998

Minitest: Boston Whaler 23 Conquest

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Boston Whaler 23 Conquest


Den første med diesel


Amerikanske Boston Whaler satser kraftig på Europa, bl.a. med en dieselversjon av sin 23 fots Conquest. Med soltak eller hardtop og et krypinn for to, er denne tøffingen et eventyr i sjøen. Vi prøvekjørte båten med en 225 hk diesel i Middelhavets blå bølger.


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Boston Whaler har sine ulike serier. Conquest-familien er ganske ny og består av tøffe turbåter man kan overnatte i. 23 foteren og 21 foteren har vært på markedet noen måneder. I disse dager lanseres den største i serien, en 28 foter som virkelig er en bobåt. I USA kjøres de to minste båtene med utenbordsmotorer i størrelsen 175 - 225 hk. Den nye 28 foteren får en motorpakke på 300 - 600 hk.
I sommer ble 23 foteren presentert i Sør-Frankrike i en dieselversjon ment for det europeiske markedet. Med en MerCruiser D-Tronic I/O 4.2L og Bravo 3 drev, er denne båten oppe i 40 knop før du får telt til ti. Alternativet er en 5.7 EFI med Bravo 3 drev hvis man ønsker bensininstallasjon. Vår testbåt hadde det første alternativet, faktisk den aller første dieselbåten til Boston Whaler. At det fungerte prikkfritt, var ikke overraskende. Når vi sier det slik, begrunnes det med at Boston Whaler har laget solide kvalitetsbåter i 40 år for nordøstkysten av USA med tøffe Atlanteren rett ut. Når de går ut med sin første dieselbåt, gjør de ingen tabber.

Krypinn for to

23 Conquest selges i USA som en typisk fiskebåt for daycruising, med overnattingsmulighet. Faktum er at lugaren forut er låsbar, har en stor V-køye og to sidevinduer og en takluke som kan åpnes. Materialene her er lette å renholde i solid skai. Man kan få en porta potti-do eller et ordentlig båttoalett med septiktank og det er en del stueplass til klær og toalettsaker.
Innredningen er praktisk og nøktern. Det eksklusive ved Boston Whaler-båtene ligger først og fremst i skrogform, støpearbeid og sikkerhet- og sjøegenskaper. Likevel byr forlugaren på en viss komfort og to mennesker kan greit overnatte her, selv i ruskevær.
Båten er godkjent av US Coast Guard for ti personer, men de bør være små, for så mange fant vi ikke plass til.

Synkefrie skrog

Båter som kommer opp i størrelsen over 20 fot, er sjelden synkefrie på nivå med en Boston Whaler. Sikkerhet og synkefrie båter har nemlig vært Boston Whalers hovedmålsetting i 40 år og er det fremdeles selv om de stadig bygger større båter. De fyller opp skum mellom innerliner og skrog på alle sine modeller og har en streng kvalitetskontroll som går ut på at alle båter som forlater fabrikken, er testet og synkefrie. 23 Conquest tåler en belastning på 2205 kg etter at den allerede er fylt med vann. Det betyr at båten flyter, selv om skroget slås hull i langt fra land.

Sjøegenskaper

Med en 225 hk MerCruiser diesel går båten rett i plan og er enkel å trimme. 40 knop i en del bølger taklet den helt uten problemer, selv i krappe svinger. Vi kjørte 23 foteren i normale middelhavs-ettermiddagsbølger, og det er mer enn vi er vant med under solgangsbrisen i Oslofjorden! Det var uvanlig stor båttrafikk utenfor Cannes på grunn av at båtpresse fra hele Europa var samlet for å kjøre diverse modeller. Det ble dermed en del slalom og råkjøring for å se hva "gutta" kunne oppnå av hastigheter og hva de ulike båtene tålte.
Boston Whaler var en av de minste testbåtene og den kjørte "rundt" de større, tyngre bobåtene og hevdet seg meget bra blant de mindre bensindrevne modellene i samme klassen.

Data

Norsk importør: Sunseeker Norge i Oslo. Tlf.: 22 73 06 06.

Lengde o.a. 6,90 m
Bredde2,60 m
Dypgående skrog0,38 m
Vekt med motor1845 kg
Drivstoff427 liter
Antall personer 10
Pris med 4,2L diesel