utgave nr 1 2007

Leserbrev januar 2007

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev januar 2007


Høstlig sjøtur


Det er weekend, og vi er i Drøbak på en av disse klare, solfylte høstdagene da sommeren nekter å slippe taket. Fjorden ligger blank og stille og ber om å bli brukt. I sommer var den, søndag som hverdag, sjøens Karl Johansgate. En stim av fritidsbåter i alle størrelser på vei inn til Tigerstaden. Nå er det knapt en båt å se på fjorden, og mange båteiere har allerede tatt farkosten på land.
Været kan ikke bli bedre, og selv om værvarslingen meldte uvær lar vi oss friste til å tøye sommeren ennå en stund, og legger ut fra Husvikholmen marina, rett ovenfor Oscarsborg festning der fjorden er på sitt smaleste. Her ligger et av Oslofjordens store båtsentre, med havn og opplagsplass, salg og service av fritidsbåter i mange prisklasser.
Og her, nettopp her, har Follofolk, Oslofolk og folk i dalstøka innafor en ettertraktet båtplass. Fordelene er innlysende. De sparer tid og drivstoffutgifter på den drøye transportetappen fra Oslo– og Bunnefjordsområdet, og kommer raskere til havet og drømmenes kyster. Båten vi skal teste denne gang er en nyervervet Boston Whaler med en 275 hesters utenbords Mercurymotor. Tre av de seks passasjerene er groruddølinger, som alle har båtplass i marinaen. Vi setter kursen sørover med solen rett i mot, og med hele den blanke sjøveien foran oss, svever vi over vannspeilet fylt av en ubeskrivelig frihetsfølelse. Åpent hav, sydlige strender, fremmede kyster, fjerne havner. Here we come!
Intet føles umulig med flat sjø og den farten vi holder. Det fables om Sørlandet, svenska vestkusten og kanskje Skagen. I øst passerer vi postfunksjonærenes Skiphelle, Fred Olsens Hvidsten, Kjøvagen og Son. I vest sjøhelten Ivar ”Der stod seg et slag uti Kjøgebukt” – Huitfeldts Hurumland med Storsand Filtvedt og Tofte. Kort etter er vi ute på selve Breiangen med Jeløya og Hortenlandet på hver side, og Bastøya, Bolærne og havet foran oss. Her demper vi farten og diskuterer om vi skal følge fjordens øst –eller vestside, da mørke skyer dukker opp i horisonten. Så får værfolkene kanskje rett likevel tenker vi, og velger å prøve fiskelykken mens vi ser an forholdene. Mens vi sikrer torskemiddagen har svarte tordenskyer bygget seg opp. Nå kommer de faretruende fort mot oss. Scenebildet er plutselig totalt forandret, og vi velger rask retrett. Plutselig er vindkastene der, og bølgene topper seg. Kort etter er styrtregnet, lynet og torden over oss, men da er vi nesten tilbake i Drøbak. Vi priser oss lykkelig over å ha en hurtiggående farkost som tåler mye sjø selv i stor fart og med seks mann om bord, og som har tørt oppholdsrom og tak over styrhuset.
Vel tilbake gleder vi oss over en kort men forfriskende og innholdsrik tur. Og drivstoffutgiftene? No problem. Vi deler det på seks.

Erik Varjord

Hvor er dette?


Vet du hvor dette er? Send inn svar så blir du med i trekningen av tre av Båtmagasinets store sekk/bag.
Riktig svar i desember var Utsira og vinnere er:
Kjetil Riska, 4311 Hommersåk
Kristin Grønbech, 7105 Stadsbygd
Olav Nedrebø, 6969 Strausnes

Julekryssord

Riktig led i julekryssord: De våte drømmer fryser til is
1.premievinnere er:
Kaare Hagland, 3681 Notodden
Eli-Ann Nordtveit, 5646 Nordtveitgrend
Anders Bjellaanes, 8378 Stamsund
Trøstepremievinnere er:
Gerd Sørebø, 6823 Sandane
Rolf Karlsen, 8070 Bodø
Thor Willy Hansen, 1642 Saltnes

Månedens hilsen

Denne gang er det Svein og Marianne Stensland som vil dele sin hyggelige opplevelse fra sommerens båttur i Telemarkskanalen med andre:

Møte med Hortengjengen


Vårt første møte med Telemarkskanalen ble en opplevelsesrik ferietur på mange måter.
Ut av siste sluse i Ulefoss kom vi dessverre ikke for egen maskin. En starter ville ikke mer.
Vi ble slept ut av hjelpsomme båtfolk og la oss til ved nærmeste brygge. Det var søndag, så vi belaget oss på å vente til mandag for å få hjelp.
Men det skulle vise seg ikke å bli nødvendig. På vei ned kanalen kom ”Hortengjengen”, 8 båter med trivelige mennesker på tur. Da de oppfattet vårt problem var de ikke sene om å tilby sin hjelp. De hadde fikset en starter tidligere på dagen så hvorfor ikke ta en til?
Starteren hadde jeg plukket ut selv, og reparasjonen ble foretatt på bryggekanten av to meget entusiastiske og dyktige reparatører.
Med kløkt og enkle midler ble børstebroen reparert og motoren hadde aldri før vært så startvillig.
Hver sommer de siste ti årene har vi tilbrakt deler av sommerferien på sjøen, først med vår Draco 23 og nå med vår nyervervede Windy 8600, noe vi trives umåtelig godt med.
Telemarkskanalen har ligget i tankene i flere år og i sommer ble det endelig virkelighet.
Vi kan anbefale denne turen på det varmeste.
Med hyggelige båtfolk, slusepersonell og ikke minst ”Hortengjengen” ble dette en uforglemmelig sommer. En hjertelig takk til Geir Eriksen og Roar Aakerøy med familie og resten av gjengen.
Vi er vant til at båtturister er hjelpsomme mot hverandre, men dette overgikk våre forventninger fullstendig, og har brent seg inn som et godt minne.

Tusen hjertelig takk!
Svein og Marianne Steinsland

Høstlig sjøtur


Det er weekend. Vi er i Drøbak på en av disse klare, solfylte høstdagene da sommeren nekter å slippe taket. Fjorden ligger blank og stille og ber om å bli brukt. I sommer var den, søndag som hverdag, sjøens Karl Johans gate. En stim av fritidsbåter i alle størrelser på vei inn til Tigerstaden. Nå er det knapt en båt å se på fjorden, og mange båteiere har allerede tatt farkosten på land.
Været kan ikke bli bedre, og selv om værvarslingen meldte uvær lar vi oss friste til å tøye sommeren ennå en stund, og legger ut fra Husvikholmen marina, rett ovenfor Oscarsborg festning der fjorden er på sitt smaleste. Her ligger et av Oslofjordens store båtsentre, med havn og opplagsplass, salg og service av fritidsbåter i mange prisklasser.
Og her, nettopp her, har Follofolk, Oslofolk og folk i dalstrøka innafor en ettertraktet båtplass. Fordelene er innlysende. De sparer tid og drivstoffutgifter på den drøye transportetappen fra Oslo– og Bunnefjordsområdet, og kommer raskere til havet og drømmenes kyster. Båten vi skal teste denne gang er en nyervervet Boston Whaler med en 275 hesters utenbords Mercurymotor. Tre av de seks passasjerene er groruddølinger, som alle har båtplass i marinaen. Vi setter kursen sørover med solen rett i mot, og med hele den blanke sjøveien foran oss, svever vi over vannspeilet fylt av en ubeskrivelig frihetsfølelse. Åpent hav, sydlige strender, fremmede kyster, fjerne havner. Here we come!
Intet føles umulig med flat sjø og den farten vi holder. Det fables om Sørlandet, svenska vestkusten og kanskje Skagen. I øst passerer vi postfunksjonærenes Skiphelle, Fred Olsens Hvitsten, Kjøvagen og Son. I vest sjøhelten Ivar ”Der stod seg et slag uti Kjøgebukt” – Huitfeldts Hurumland med Storsand Filtvet og Tofte. Kort etter er vi ute på selve Breiangen med Jeløya og Hortenlandet på hver side, og Bastøya, Bolærne og havet foran oss. Her demper vi farten og diskuterer om vi skal følge fjordens øst– eller vestside, da mørke skyer dukker opp i horisonten. Så får værfolkene kanskje rett likevel tenker vi, og velger å prøve fiskelykken mens vi ser an forholdene. Mens vi sikrer torskemiddagen har svarte tordenskyer bygget seg opp. Nå kommer de faretruende fort mot oss. Scenebildet er plutselig totalt forandret, og vi velger rask retrett. Plutselig er vindkastene der, og bølgene topper seg. Kort etter er styrtregnet, lynet og torden over oss, men da er vi nesten tilbake i Drøbak. Vi priser oss lykkelig over å ha en hurtiggående farkost som tåler mye sjø selv i stor fart og med seks mann om bord, og som har tørt oppholdsrom og tak over styrhuset.
Vel tilbake gleder vi oss over en kort men forfriskende og innholdsrik tur. Og drivstoffutgiftene? No problem. Vi deler det på seks.

Erik Varjord

Test av Wester 18

Viser til test av Wester 18 i forrige nummer av Båtmagasinet og ønsker å knytte noen kommentarer til båtens sjøegenskaper. De siste 10 årene har jeg hatt gleden av kjøre denne båten under ulike sjøforhold. Båten er utstyrt med en Yamaha 90 HK totaksmotor. I Båtmagasinets test ble det bemerket at Wester 18 hadde en tendens til å "galoppere" samt at den kunne være noe hard i sjøen. Dette stemmer ikke med mine erfaringer. Selv med ulik belastning (2-4 personer) har Wester 18 alltid strukket seg hurtig i plan og aldri hatt noen "galopptendenser", selv i noe urolig sjø. Båten har et relativt høyt skrog, men er meget stødig ved stilleligge og blant de bedre båtene når den utsettes for sidevind. Forklaringen ligger i den litt spesielle bunnkonstruksjonen. Ved akterspeilet har båten en relativt dyp V-bunn på midten med to mindre V-bunner symmetrisk på hver side. Disse går over i en bæreflate ut mot skrogsiden. Dette gir en stødig båt både ved stilleligge og i fart, samtidig som V-bunnen gir en myk gange til å være en 18-foter. Denne bunnkonstruksjonen kom først på "Fjordwing", som også er tegnet av Eivind Amble. Det finnes i dag selvsagt båter som har mer "racingpregede" skrog som går enda mykere i sjøen, men som en sportslig familiebåt synes jeg Wester 18 har meget gode sjøegenskaper i fartsområdet 20-30 knop. Wester 18 gikk ut av produksjon i 1997, men etterspørselen har har vært såpass stor at Westermoen nå har begynt å lage denne modellen igjen.

Med båthilsen
Terje Holm
Kristiansund