Chris Craft 37 Constellation

Chris Craft Constellation
Chris Craft Constellation
TREBÅT: Skroget har en fantastisk finish. Mahognibordgangene var tidligere natet med kitt, men er nå limt med epoxy.
TREBÅT: Skroget har en fantastisk finish. Mahognibordgangene var tidligere natet med kitt, men er nå limt med epoxy.
LUKTER BENSIN: Motorinstrumenteringen til to originale Crusader-motorer - pietetsfullt renovert
LUKTER BENSIN: Motorinstrumenteringen til to originale Crusader-motorer - pietetsfullt renovert
MODERNISTISK: Typisk, stram 60-tallsinnredning under dekk, med kryssfinér som det dominerende materialet. Alt har vært plukket fra hverandre og renovert.
MODERNISTISK: Typisk, stram 60-tallsinnredning under dekk, med kryssfinér som det dominerende materialet. Alt har vært plukket fra hverandre og renovert.
NY KROM: Originalbeslag og 
utstyr fra 1968 ser ut som nytt.
NY KROM: Originalbeslag og utstyr fra 1968 ser ut som nytt.
EKSTREMT ARBEID: Detaljarbeidet på 37-foteren «Måka» er blant det beste som er utført i Norge.
EKSTREMT ARBEID: Detaljarbeidet på 37-foteren «Måka» er blant det beste som er utført i Norge.
Chris Craft Constellation
Chris Craft Constellation

Makaløse “Måka”

Bak et vidunderlig renovert ytre av blankmalt mahogni og svakt grå teakstaver, rumler to originale V8 bensinmotorer fra 1968. “Måka” “ska’ha, ska’ha bensin!”, og får enorme mengder oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Hun er dessuten det mest kompromissløse renoveringsprosjekt som er gjennomført her til lands på lang tid. En Chris Craft 37 Constellation med to V8 235 Crusader bensinmotorer på strake aksler er sjeldent nok i seg selv. “Måka” er renovert av AS Holmen Yachtværft på Nesbru i Asker siden 2009 – til den store gullmedalje.

Mektig mahogni-cruiser

Forhistorien til den drøyt 11 meter lange mahogny-cruiseren som skinte i august-solen i Risør høsten 2012, startet allerede i 1874 ved bredden av St. Clair River i Michigan da Christopher Columbus Smith sjøsatte sin første båt som 13-åring. Allerede i 1881 var han og broen Hank i gang med å bygge båter på heltid. I 1922 ble forløperen til Chris Craft etablert under navnet Chris Smith & Sons Boat Company, og nesten umiddelbart sto fire runabouts på programmet. Men også one-off racerbåter for millionærer som stadig jaktet på nye fartsrekorder var en viktig del av virksomheten. En av de tidlige modellene var en 33-fots Baby Gar runabout designet av Gar Wood, og ganske snart dukket navnet “Chris Smith Craft” opp da grunnleggeren av Packard Motor Car Company bestilte båten “Packard Chriscraft” i 1922. Chris Smith’s båter slo ut alle konkurrentene på racingbanen, inkludert Gar Wood, som var den første i verden til å passere 100-miles på vannet. Chris Smith var også raskt ute med serieproduksjon av trebåter, og inspirert av bilverdenens produksjonsmetoder kunne han snart produsere båter vesentlig billigere enn konkurrentene. Chris Craft valgte slagordet “Like An Automobile”, en tankegang som har heftet ved amerikansk båtproduksjon frem til i dag.

Gigantjobb

“Måka” fra 1968 representerer den siste delen av Chris Craft’s trebåtæra. De bygget sin første plastbåt i 1955, og den siste mahognibåten fra Chris Craft – en 57 fots Constellation – ble sjøsatt i 1971, og markerte dermed den endelige overgangen fra tre til plast. Og “Måka” er en herlig miks av sin tid, med kryssfinér undervannsskrog kledd med mahogni, kravellbygde skrogsider og overbygg i både glassfiber, kryssfinér og mahogni. Da den nåværende eieren tok beslutningen om å restaurere båten i 2009, var derfor kravene til de som skulle gjøre jobben, store.

- Det var veldig mye som måtte gjøres, forteller Atle Cato Strøm ved Holmen Yacthværft, idet vi siger ut fra Nesbukta i Asker.

- Hele bunnen er skiftet, deler av akterspeil og skrogsider, taket på hardtopen fikk tilbake sin gamle fasong og dekket som tidligere var teakstaver skrudd på et underdekk av kryssfinér, er nå limt med epoxylim og skrudd slik at det skal være så tett som mulig. Produsenten hadde sine metoder den gangen som viste seg å ha svakheter... Vi har forsterket der det har vært nødvendig og tatt i bruk moderne materialer på noen sentrale punkter for å unngå et alt for tidlig forfall. Blant annet var det opprinnelig brukt kitt mellom bordgangene. Vi har i stedet limt sammen med epoxy for å unngå oppsprekking. All innredning er tatt ut og renovert og samtlige beslag krommet opp igjen.

Prisvinner

”Resultatet er i verdensklasse.”, het det i begrunnelsen da “Måka” ble tildelt prisen Årets verftsrestaurerte motorbåt under årets Trebåtfestival. Da var den på jomfrutur fra Asker til Risør etter å ha stått i hus hos Holmen Yachtværft AS siden 2009 hvor også originalmotorene ble plukket fra hverandre og renovert bit for bit.

Og lyden av to bensindrevne V8-motorer i en 37 fots turbåt er like sjelden som båten i seg selv: Det er lyden og lukten av en annen tid – av optimisme mot et bakteppe av kald krig, da drivhuseffekten var et gode for tomater.

Når Strøm legger pedalen flat og vi hører 16 bensinslukende sylindere gurgle under teakdørken på vei hjem til sin andre eier siden 1968, er det et herlig paradoks å vite at bensinutgiftene er den minste bekymringen i regnskapet om Chris Craft Constellation “Måka”.