utgave nr 10 2

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Bikkja på skjæret

De som går indre leia fra Bergen og nordover vil passere dette skjæret med en hund på. Det kalles da også Hundeskjæret. Historien forteller at hunden har stått der siden 1948 og ble satt opp av Nordhordland Kraftlag som holdt til i nærheten. Tidens tann tæret på dyret og i 1993 ble hunden erstattet av en ny.
For båtfolket er dette blitt et artig landemerke og et populært fotomotiv for forbireisende.

Fint flagg

Eller hva med Patrik Karlekvist fra Gøteborg som seiler under Västergötlands «nasjonalflagg». Er det fordi det er penere enn det blå/gule, eller er det ren og skjær lokalpatriotisme? Det var ihvertfall et morsomt innslag i gjestehavna i Lysekil.

Fjordbåt-vrak

Den eldre garde i Ålesund Motorbåtforening tok Båtmagasinet på en flott rundtur innover i fjorden fra Ålesund i sommer. Da vi fikk øye på dette vraket, var kommentaren at den hadde ligger der så lenge de kunne huske. Det skal være en av Fjord-båtene som Richard G. Furuholmen ble presset av tyskerne til å tegne og bygge under krigen. Om det 52 fot lange vraket ligger der som et vondt sår, vites ikke, men det må være en grunn til at de ellers så pertentlige ålesundere ikke har fått fjernet de stygge restene.

Gro, gro, gro din båt...

Kanskje de som eier denne båten ønsker seg hengende hager. I alle fall ser det ut som om de gjerne vil vise fram frodigheten under vannlinjen, slik de har hengt opp båten så alle kan se grøden...

Eneste seildampskipet i verden

D/S ”Hansteen” fra Trondheim er i dag det eneste seildampskipet som fortsatt lever i beste velgående. Bygget i 1867 på Nyland Verksted i Oslo med rigg og maskin intakt. Båtens opprinnelige oppgave var som oppmålingsfartøy, men den ble senere rutebåt før den på 60-tallet endte som husbåt i Akerselva i Oslo.
I 1978 var den nære ved å bli kondemnert, men Olaf T. Engvik fikk kjøpt den for en krone. Stiftelsen D/S Hansteen har brukt 20 år på restaureringen og i dag er den et flott kulturminne og ytterst verneverdig.

Liten dampdame fra Wales

Lille D/S Iola på 21 fot fikk mye oppmerksomhet i sommer, både i Stavanger og under Nordsteam-festivalen i Bergen noe senere. Richard Hayne og Peter Ball var langt hjemmefra med sin lille farkost som var blitt fraktet over Nordsjøen på en ferge. Båten er 15 år gammel, bygget i plast med lister og innredning i mahogni. Dampmaskinen er nylaget og tosylindret på seks hk, som gir toppfart på 6,5 knop. Hun er inspirert av båter slik de ble bygget for 110-120 år siden og vakte stor oppsikt der den putret rundt innimellom store veteranbåter og trauste fjordabåter.

Fra Island til svenskekysten


Etter en menneskealder i den norske og svenske skjærgård traff vi i sommer en islending også. Vi kan ikke huske å ha sett noen før. En sjelden fugl i koselige Grebbestad - en havn man ikke nevner uten å kjenne smaken av nykokt kreps.

M/S Klara flyter da...

Med norske flagg, registreringen i orden ligger hun der litt munter og en smule trist. Det ser ut som om Klara er forlatt i hui og hast om man titter på fortøyningstau, dregg og kalesjestyret. Et par årer finnes også, og det kan være kjekt å ha om man skal ut på tur i Langfjorden innenfor Molde. Vi fant M/S Klara i Eidsvåg båthavn en søndag morgen...

KLØKSTAD – en perle i nord

Kløkstad Fritidshavn utenfor Bodø omfatter 70 boliger i to etasjer og 180 båtplasser, og er et mønsteropplegg for utbygging av denne typen båthavner i Norge. Storhavet er stengt ute med en L-formet molo og her kan havdønninger få rulle over en lang og slakk molokant. Initiativet ble tatt allerede på 80-tallet og interessen for å få seg båthus/fritidshus med båtplass utenfor har vært formidabel. Husene er registrert som fritidshus eller hytte i kommunen. Båthavnen ligger bare 10 – 12 min fra Bodø sentrum, med storhavet, Lofotveggen og midnattssola rett i mot. Husene er bygd av kjøperne etter tegninger og en konkret styring fra foreningen. Alt utvendig, farger, belysning, beplantning o. l. bestemmes av båtforeningen.
Innvendig derimot har eierne tegnet og utført arbeidet. Hver eier har dermed sitt eget helt spesielle fritidshus med stue, kjøkken, bad, flere soverom og innlagt vann og kloakk. Båthavnen har mange gjesteplasser, med vann, vaskemaskin og muligheter for dusj. Stor slipp for båter er det også blitt plass til midt inne i havnen.
Det unike med Kløkstad Båtforenings småbåthavn er at eierne av fritidshusene betaler for hus og båtplass, mens båtforeningen planlegger og legger til rette. Fri ferdsel i strandområdet er ordnet, og alle kan gå tvers gjennom hele havnen i havkanten. En båthavn med dette konseptet blir selvfinansierende, og foreningen får en solid og ryddig økonomi.

Utvær fyller 100 år

Den 15. september var det 100 år siden fyrvesenet hadde ferdigbygd Utvær fyr som står på Norges vestligste punkt utenfor Sognefjorden. Prisen den gangen var 165 000 kroner og øya ble samtidig kjøpt for kr. 1 500. Fyret rager 31 meter over bakken og lysblinket hvert 30. sekund rekker 32 kilometer. Fyret ble bombet av de allierte i 1945 og sterkt skadet, slik at toppen aldri ble bygget opp igjen.
I dag er det bare fyrbetjenten som bor fast på Utvær. Resten av befolkningen flyttet derfra på 80-tallet. I 100 år har fyret vært en sikker veiviser i storm og stille på dette værharde strekket langs kysten vår.

FINT ANLEGG I LARVIK

Vadskjæret Marina AS i Larvik har utvidet virksomheten både ved Tollerodden og på Hegdal ved Lågen. Foruten en rikholdig båtutstyrsforretning som forhandler Uttern, Ibiza, Örnvik og Mariner, samt en stor fiskeutstyrsavdeling, har anlegget fått tilskudd av en trivelig restaurant.
I tilknytning til restauranten og bunkringsanlegget er det lagt ut gjestebrygge i form av en tung betongmolo, som også fungerer som bølgebryter.
Daglig leder Finn Christensen ved Vadskjæret Marina AS kan fortelle at de er i ferd med å reise et 700 kvm stort verksted og et opplagsanlegg på 4300 kvm for mindre fritidsbåter og skjærgårdsjeeper på Hegdal industriområde ved Lågen. Anlegget skal åpnes nå i høst. Det nystartede firmaet Vadskjæret Båtservice vil tilby båteierne full opplagspakke, fra opptak til motorservice, reparasjoner og vårklargjøring.

Båtfrelste valdriser

Båtlivet er ikke bare ankerdram og grilling på svaberget. Det vrimler av morsomme detaljer og små overraskelser hvor man kommer. Man kan for eksempel ikke bare seg for å spørre skipperen ombord i en Princess 415 om han har hjemmehavn i Strandefjorden når det står VALDRES med store bokstaver på akterspeilet. Men det er jo blitt slik at den norske kyststripe er blitt svært så bred etterhvert. Den tar med seg både Hedmark og Oppland, og det er ikke lenger uvanlig å møte båter med D og E-nummer i Skagerrak.