utgave nr 9 1997

Gammel trebåt - ny bunn

Publisert Sist oppdatert

Første gang i Norge


Gammel trebåt - ny bunn

Helt topp, sier 78-årige Ulf Zeiner i Tønsberg om sin selvkonstruerte mahogni cabincruiser Top IV som har fått ny bunn. De gamle bordgangene under vannlinjen er skiftet ut med finer, duk og epoksy. Båtens fremtid er berget til familiens store glede.

Det blir ingen femte Top. Ikke foreløpig, i alle fall. I fjor var familien Zeiner fra Nøtterøy på ferietur med Top IV og det ble en ganske så fuktig opplevelse. Båten var skikkelig lekk i bunnen og det ble mye lensing og en svært ukomfortabel og utrygg tilværelse. To år tidligere hadde Ulf Zeiners sønn og eier av båten, Alf hatt Top IV hos Tore Ramberg ved Kragerø Trebåtbyggeri og fått skroget slipt ned og lagt nytt teakdekk. Noe senere ble motorene, 2 x 225 hk OMC V8 skiftet ut med en MerCruiser V8 diesel på 270 hk.
-Etter at vi skiftet motor, skar det seg skikkelig. Vi hadde riktignok forsterket nedre del av akterspeilet, men det oppsto lekkasjer i natene mellom bordgangene og klinken var i ferd med å løsne. Holdet var for dårlig og mahognien i bunnen var svampaktig. Jeg var vel ikke helt klar over hvor dårlig det egentlig sto til med båten før eksperter så på den, sier Alf Zeiner.
Under trebåtfestivalen i Risør for noen år siden, ble Alf Zeiner kjent med Tore Ramberg som driver Kragerø Trebåtbyggeri. Da Tore la det nye dekket i 1994, fikk han en ide som han presenterte for familien Zeiner. Det var et forslag til en operasjon som tidligere aldri har vært gjort i Norge, nemlig å skjære av bunnen og bygge en ny av gabonfiner, glassfiberduk og epoksy.

Eneste alternativ

Et så drastisk inngrep ble selvfølgelig gjennomdiskutert, og Zeiners fant ut at Tore Rambergs forslag nok var det eneste alternativet om familien fortsatt ønsket å beholde og bruke båten. For bestafar, mor, far og de tre barna Anthon, Johan og Ingrid Marie, har båten alltid representert noe kjært og spesielt. Top IV er 7,40 m lang, 2,90 m bred og rommer soveplass til dem alle, her er kokemuligheter og do. En båt som svipper over til Strømstad på et par timer og som i plastmylderet der skiller seg ut med sitt vakre mahogniskrog.
Top IV ble bygd hos Preben Jansen, Vestfjordens Båtbyggeri på Nøtterøy i 1974. Det var Ulf Zeiners fjerde Top. De tre foregående var også konstruert av Zeiner og bygd hos Jansen. Familien Zeiner har stelt med trelast i alle år og båtkonstruksjon var Ulf Zeiners hobby. Han hadde faktisk planer om plastbåtproduksjon i samarbeid med Vestfjordens Båtbyggeri, og ville bruke Top IV som plugg, men prosjektet ble skrinlagt på grunn av oljekrisen i 1973. Med denne bakgrunnen var det selvfølgelig ekstra sårt å måtte gi opp båten.

Operert med sirkelsag

Top IV har stått i båthallen til Kragerø Trebåtbyggeri i hele vinter. Det første Tore Ramberg gjorde var å ta ut motoren og snu båten opp ned. En tøff manøver av den typen Tore tar seg av om kvelden når alle andre har gått hjem. Bare da har han full kontroll, sier han. Med sirkelsag skar han av toppen (båtbunnen) 5 cm under vannlinjen. Bare det ytterste ble fjernet, slik at alle spant, ribber og kjøl er beholdt. Alle spantene over bunnstokken ble forsterket. På den siste av de gamle bordgangene ble det lagt på en forsterket kant på innsiden, som ble både klinket og limt. Dette ble gjort for å få en overlapp å bygge videre på.
Så ble det bygget en helt ny bunn ut fra filosofien at det er bedre å bruke for mye enn for lite, og resultatet er blitt en bunn sterk nok for en båt på 100 fot. Tre lag 6 mm gabonfiner lagt diagonalt med 450 g/m2 glassfiberduk mellom lagene i forholdet finer, duk, finer, duk, finer og duk. Totaltykkelsen er 20 mm og av dette er 18 mm finer. I tillegg gikk det med 150 kg epoksy. Båten ble snudd og Tore la duk innvendig.
Noe av det Zeiners var mest opptatt av var at overvannsskroget ikke skulle bli berørt og at ingen skulle kunne se at båten hadde ny bunn når den lå på vannet. Det måtte skapes en naturlig overgang mellom eksisterende bordganger og den nye bunnen, slik at båtens opprinnelige utseende ble beholdt. Etter "ombunningen" er skrogformen blitt litt forandret. Tidligere var den rundere på grunn av de klinkede bordgangene. Den nye glatte bunnen stemmer faktisk mer med de opprinnelige tegningene, så Kragerø Trebåtbyggeri har gjennomført en svært vellykket operasjon.

Brygge hjemme

Familien Zeiner bor ned til sjøen på Nøtterøy og har egen brygge og bade/båthus. Fra terrassen kan de beundre den staselige damen og ingen bekymrer seg lenger over hvor mye vann hun har tatt inn siste døgnet. Nå er båten tett!
-Det har vært en dyr operasjon, men et perfekt alternativ for oss, fordi vi så intenst ønsket å beholde båten. Nå er bunnen laget for å vare i mange år og vi har fortsatt trebåtens egenskaper, men med plastkvalitet. Med den forrige motorpakken gjorde båten 42 knop på maksfart. Nå gjør den 34 knop med en dieselmotor og vi er meget fornøyd med båtens farts-og sjøegenskaper etter at båten har fått ny bunn, sier Alf Zeiner.