Nr 4
Stor påhenger? Montér servostyring
En bil uten servostyring er vel usalgbar i dag. På fritidsbåter med utenbordsmotorer hører servostyring til sjeldenhetene. Til nød får man hydraulisk styring med på kjøpet.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Som regel leveres påhengsmotorbåter med kabelstyring opp til en viss størrelse – gjerne opp til over 100 hk. og over. Med høy fart og en gripevennlig propell, kan det være en mare å kjøre. Som oftest presses båten enten mot babord eller styrbord, avhengig av dreieretningen på propellen, og det kan være tungt å svinge. Man kompenserer til en viss grad med styrefinnen på antikavitasjonsplaten, men det er ved optimal trimvinkel på motoren. For øvrig må man kompensere med rattet, noe som kan bli veldig slitsomt over lengre distanser.
Det fungerer greit med motorstyrker og planende båter opp til 25 knop, men det beste alternativet i høyere hastigheter er hydraulisk styring som tar opp propellkreftene på en helt annen måte og gir en mer lettstyrt båt. Det finnes såkalt NFB-styringer (No Feed Back) for kabel som har en innebygget koblingsmekanisme som i sin tur reduserer trykket i kabelen, men det er ikke noe fullgodt alternativ etter vår oppfatning.
Den hydrauliske styringen blir ikke treg i kaldt vær, den krever minimal service og den blir ikke slitt med årene og begynner å glippe som en kabelstyring. Muligens trenger man å lufte systemet, men det er en enkel prosedyre. Stadig flere skifter ut kabelstyringen med en hydraulisk, noe som er en enkel operasjon. Den eneste motoren som har hydraulisk styring som standard er Mercury Verado og Mercurys V6ere fra 225 til 350 hk. Til andre påhengere finnes det flere forskjellige alternativer som for eksempel Hydrodrive, Baystar, Seastar, Sleipner, Lecomble & Schmitt og Ultraflex.
Servostyring
Hydraulisk styring er bare første steget mot en bra styring på båten. Neste trinn er servostyring, noe som absolutt trengs ved høyere hastigheter, spesielt på toppfarter over 40 knop og med en kuppet stålpropell. Da kan selv en vanlig hydraulisk styring kjennes tung.
En servostyring for påhengsmotor består av en elektrohydraulisk motor som hjelper hydraulikkoljen å flyte lettere rundt i systemet. Den monteres mellom båtens rattpumpe og motorens styresylinder. Man kapper helt enkelt av oljeslangene og monterer denne enheten mellom ratt og motor.
60 knops testen
Opp gjennom årene har vi testet en rekke planende båter med hastigheter opp til 60 knop, både med og uten servostyring. Med de største hydrauliske styringene fungerer det greit opp til 40 knop, men så fort man kommer ut i litt sjø i denne farten og må parere bølgene med rattutslag, kjenner man småslag og drag i rattet.
Med en servostyring er det mykt og fint å kjøre i høyere hastigheter og man har mye bedre kontroll på båten, noe som gir en mer komfortabel reise for alle om bord fordi man kan kjøre med den ene hånden på rattet og den andre på gasspaken og trimknappen.
Vi har fulgt monteringen av en servostyring fra Teleflex Marine i USA. Den heter Sea Star Power Assist og er tilpasset deres egne styresystemer, men kan like gjerne benyttes på andre styringer om man kan skaffe riktige nipler til alle oljeslangene.
Data om Seastar Power Assist
Driftsspenning | 12 eller 24 volt |
Ca. pris | Kr. 19.838,- |
Importør | Telmo Control A/S. www.telmo.no |