utgave nr 5 1994

Windy 31 Scirocco

Publisert Sist oppdatert
Test: Windy 31 Scirocco

Fornuftig fartsfrekkas

31 fot i 30 knop med kun en dieselmotor! Stor uteplass med sitteplass til mange. Køyer til 4-5 personer under fordekket. Elegant og komfortabel innredning og et bredt, velformet skrog. Dette er Windys nye storsatsing, 31 Scirocco.

Av Hans Due

En ny epoke ble innledet da Windy-fabrikken i Arendal presenterte sin hittil største båt, Windy 11600 for ca. tre år siden. Da var det slutt på Jan Herman Linges penn i Windysammenheng, i hvert fall foreløpig. Det var nemlig den første Windy-båten fra konstruktør Hans Jørgen Johnsens tegnebrett. Siste skudd på den nye stammen er 31-foteren med tilnavnet Scirocco. En sportslig bobåt med stor uteplass. Utvendig design bryter radikalt med tidligere Windy-produkter, mens innredningen følger tidligere fornuftige og komfortable mønster.

Sjøegenskaper

En båt som veier 4,4 tonn uten ferielast og som er 30,5 fot lang, trenger skikkelig bæring i skroget for å kunne gå lett med kun én dieselmotor. Windy 31 Scirocco er bred i forskipet sammenlignet med mange andre båter i samme størrelse, og har god bæring. Selv om Volvos turbo-/ kompressormotor KAD 42 på 216 propellaksel-hestekrefter bruker litt tid på å få båten opp i fart, ble vi overrasket over at radaren viste nesten 30 knops toppfart med fem voksne mann ombord. Noe markert planingsterskel er det ikke, og båten holder seg i plan (ved hjelp av trimplanet) helt ned til rundt 10 knop.
Litt tung virker båten i grov sjø, og det brede skroget må tåle noe hardere slag. Men skroget virker tørt og fint og i litt smulere farvann virket båten myk og fin. Propellene sitter godt i harde svinger, og båten glir behagelig noe sidelengs uten å begynne å hugge. Manøvreringen er silkefin med Volvos nye servostyring som virkelig er en god forbedring fra det gamle. Båten var utstyrt med trimplan, men på denne båten virket det faktisk noe overflødig. Vi hadde ikke behov for å bruke trimplanene i det hele tatt selv om både vektfordeling og sidevind skulle tilsi noe annet.

Sovelugarer

Det er en separat sovelugar inn under førerposisjonen, mens salongen under fordekket kan omgjøres til stor dobbeltkøye. Den separate sovelugaren inneholder to enkeltkøyer, adskilt med en midtgang og et nattbord med nattbordskuff. Av- og påkledning kan skje i full ståhøyde ved fotenden av køyene. Her går dør rett ut i salongen og inn til toalett-/dusjrommet. I borde er det et vanlig klesskap og et hengeskap. Et lyspunkt i taket og to leselamper over køyene gir behagelig lys når ikke dagslyset kan flomme inn gjennom vinduslukene i skrogsiden.
På skottet over køyene i av-påkledningsdelen er det montert sikringstavle med automatsikringer og et digitalt voltmeter som forteller om batteriets tilstand. Bra og oversiktlig. Å kunne gå rett inn på toalettrommet fra sovelugaren uten å måtte svinse innom salongen der kanskje andre mennesker oppholder seg, er en velsignelse. Samme mulighet har de som befinner seg i salongen. For her kan man innrede en stor dobbeltkøye ved å senke bordet og legge på en ekstra lem ved fotenden. Køya blir så stor at det fint er plass til tre mennesker her hvis det skulle knipe med køyeplasser forøvrig.

Toalett-/dusjrom

Et lyst og vennlig toalett-/dusjrom gir et tiltalende inntrykk. Innredningen er helstøpt , og veggene er i marmorert respatex. Det er et stort klappsete over doen som gir sitteplass dersom man ønsker seg en dusj. Dørken har antisklimønster og er drenert. Det er brukt skikkelig rørleggerarmatur med egen kran for hånddusjen som er felt inn i benkeplaten når den ikke er i bruk i holderen på veggen.
Under den støpte håndvasken er det et lite skap med to hyller. På skapdøren er dorullholderen montert slik at papiret ikke blir vått når rommet brukes som dusj. Under dollbordet er det tre små skap for toalettsaker. Over vasken et stort speil og ved siden av er det tannglassholder.
Det er full ståhøyde, og man har tilstrekkelig armslag. Ventilasjon skjer gjennom vindu. Lys kommer fra lampe i taket som med fordel kunne vært montert nærmere speilet slik at man ikke får lyset i nakken. Noe annet enn mekanisk utlufting gjennom vinduet fant vi ikke. En elektrisk avtrekksvifte ville vært en fordel. Dette er imidlertid ekstrautstyr.

Salong

Salongen under dekk er organisert som en U-sofa som følger skrogformen og med et nedsenkbart bord i midten. Sofaputene er i virkelig god kvalitet, faste og fine. Taket er skaipolstret og det er marmorerte respatex-vegger til toalett og sovelugar. Det er seks spotlamper i taket, samt bakgrunnsbelysning over speilet i forpiggen. Dagslys kommer inn gjennom vinduene i skrogsiden (ett på hver side) samt takluken som forøvrig er riktig hengslet i forkant. Dørken er i teaklaminat belagt med kantsydde tepper. To dørkluker går ned til kjølsvinet og vanninntakene.

Bysse

Byssa er en integrert del av salongen, plassert ved nedgangen fra uteplassen. En rund stålvask, skikkelig rørleggerarmatur og et Wallas Safeflame kokeapparat er nedfelt i benkeplaten. Ved siden av kokeapparatet er det avsettingsplass. Under benken er montert inn kjøleskap, tre skuffer under kokeapparatet og et hjørneskap med buet dør. I tillegg er det "kummer" for pletter bak benkeplaten, to store hyller (ett med slingrekant) og tre overskap.
Med andre ord rikelig med plass til bysseutstyr og matvarer. All bysseinnredning er i delikate materialer og lett å holde rent. Ved oppgangen til uteplassen (tre trinn opp) er det et hengeskap.

Uteplass

Opptil 9-10 mennesker kan sitte behagelig ute. Rundt U-salongen aktenfor førerplass er det plass til 6-7 mennesker. Ved førerplass er det et dobbeltsete og et enkeltsete for føreren. Bordet ved U-sofaen kan senkes, og med en pute over blir det en gedigen solseng. Denne puten er stuet inn under dollbordet vis a vis førerplassen. Under U-sofaen er det rikelig med stuerom. Det samme gjelder under dørken fra U-sofaen og til nedgangen til salongen under dekk. Salongen kan forøvrig lukkes med en stor halvsirkelformet skyveluke i dashbordet og en sotet glassdør.
På babord side akterut er det port ut til den store, integrerte badeplattformen. To solide stigtrinn for ombord- og ilandstigning er støpt inn mellom porten og det utvendige kjøleskapet. I targabøylen er det to innfelte spotlamper som sikrer lys for utesalongen. Hele uteplassen har selvlensende dørk, og targabøylen virker som forankringspunkt for den todelte kalesjen som kan dekke hele uteplassen.
Utvendig er det et bredt dollbord med antisklimønster. Å bevege seg fra for til akter er ikke noe problem. Pulpiten går hele veien fra baugen til førerplass, og rundt toppen av frontrutene er det en ekstra griperekke som også er med på å stive av frontrutene.
Det er seks kryssholt, to forut, to akterut og to midtskips. Elektrisk ankervinsj i baugen er standardutstyr.
Badeplattformen har to drenerte stuerom som rommer mye utstyr. Det tredje lokket i badeplattformen ved akterporten, skjuler en todelt bade-redningsleider som sammenslått trekkes inn i badeplattformen på et skinnesystem. Smart og plassbesparende. Fendere er det plass til i en utsparing i akterspeilet.

Førerplass

En ryddig og oversiktlig førerplass er en av forutsetningene for sikker og behagelig kjøring. I Windyen har mann mangfoldig års erfaring å høste fra når det gjelder innredningen av førerplass, og 31-foteren er noe nær det ideelle hva førermiljø angår.
Alle instrumenter er i synsretningen. Kompasset er rett foran føreren, bryterpanelet ved siden av rattet og gass-/gearspak slik at man ikke behøver å strekke seg fram for å nå den. Bryterne til trimplanene og powertrimen i tilknytning til gass-/gearspak. På vår testbåt var powertrimen montert slik at man ikke kom til knappene ved full gass forover. Akkurat det vitnet om noe hastverksarbeid i monteringen.
Et stort kartbord med plexiglass over er ved siden av bryterpanelet, og slik at begge de som sitter i det doble passasjersetet ved siden av førerplassen, kan følge med på kart. Også føreren har god kontakt med kartene her. Alle instrumenter og brytere er felt inn i nøttetreimitasjon. Heldigvis ble prototypen som sto utstilt i Düsseldorf tidligere i år med blått dashbord forkastet. Det var ikke mye Windy-stil over det.
To vindusviskere følger med som standard . De dekker det vesentligste av den store, buete frontruten. Om man ønsker vindusspyler, leveres dette som ekstrautstyr. Forøvrig er sikten god horisonten rundt. Om man ønsker å stå og kjøre, er ikke dette noe problem. Setet er nemlig todelt både på førerplass og på det doble passasjersetet slik at man kan felle opp forreste del og en stå eller stå-sitte. To brannslukningsapparater er montert på skottet under dashbordet. Her er også sigarettenneruttak.

Motor/teknisk

Hele akterdekket aktenfor førerplass er faktisk motorromsluke. Man må ta vekk to av putene i U-sofaen for å åpne luken. Med kun én motor under luka, kan det nesten virke som ødsling med plass, men mange av båtene blir levert med dobbeltinstallasjon som fyller ut.
Det er meget ryddig og oversiktlig i motorrommet. Man kommer til alle servicepunkter uten problemer. Alle kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Drivstofftanken stikker delvis ut i motorrommet slik at man kommer til stoppekran og mannlokk for inspeksjon og rengjøring. Bra! Tre batterier er plassert under dørken på babord side. Disse kunne med fordel ha vært plassert i et eget lukket rom. Batteriene er koblet til en skillediode. Hovedstrømsbryter og sikringspanel for vinsj og landstrøm (standardutstyr) er montert i et eget rom i borde ved akterporten. Oversiktlig og lett tilgjengelig. Bra! Sikringstavla for 12 volt er som tidligere nevnt montert innendørs og er lett tilgjengelig.
Finishen på båten er i absolutt toppklasse. Men denne modellen har blitt meget populær på kort tid, og Windy produserer på harde livet for å klare å levere før sesongen. Vi håper at det ikke slakkes på kravene til sluttkontroll av den grunn selv om kunden står og tripper for å få båten på vannet.

Fart/støy

Farten er radarmålt med fem mann ombord, halvfull drivstofftank ( ca. 250 lt.), tom vanntank og ingen ferielast ombord. Motoren er en Volvo Penta KAD 42, en turboladet og kompressormatet seks-sylindret dieselmotor som yter 216 hk. på propellakselen. Støyen er målt ved førerplass. Konklusjonen er at båten gjør bra fart med denne motorinstallasjonen. Støynivået er generelt lavt gjennom hele fartsregisteret, bortsett fra et lite hopp der kompressoren slår inn.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA

390029,677,0
360025,576,3
330022,475,7
300019,475,9
270015,272,7
240013,371,4
210011,873,1 (kompressor)
1800 9,470,7
1500 8,369,6
1200 6,566,5
900 5,759,0

Konklusjon

Dette er en båt som Windy og konstruktør Hans Jørgen Johnsen har all ære av. Konseptet virker gjennomtenkt ned til minste detalj, og båten er bygget håndverksmessig med stor samvittighet. Om båten passer for norske værforhold er opptil hver enkelt å vurdere, men Windy er sterkt eksportrettet, og har siktet seg inn på mer solfylte forhold enn hva vi opplever her i landet store deler av året. Når det er sagt, skal vi ile til med å tillegge at den forholdsvis store boplassen under dekke ikke hindrer båten fra også å kunne brukes på gråværsdager. Noen sier at Windys nye linjer er stygge sammenlignet med forrige generasjon båter. Det er og blir en smakssak som hver enkelt får vurdere.

Data
Lengde:9,32 m.
Bredde:3,26 m.
Vekt:4.400 kg.
Drivstoff:500 lt.
Ferskvann:200 lt.
Pris m /VP KAD 42:kr. 864.100,-
(båten kan leveres med en rekke andre motoralternativer)
Produsent:Windy Boats A/S, Postboks 40, 4875 Nedenes. Tlf. 37 09 56 00.