utgave nr 5 1992

Viksund 750 Combisjark

Publisert Sist oppdatert


    Test: Viksund 750 Combisjark

    FOR FISKE OG FERIE

    Av Hans Due

    Har du sans for kystfiske, er denne båten et utmerket alternativ. Du kan også gjerne ta med ektefelle og barn på ferietur. Vi har testet prototypen, og mener at med noen små forandringer vil seriemodellen kunne bli en alle tiders båt.

    Viksund-navnet klinger godt i ørene til kystbefolkningen i Nord-Norge. Tusenvis av små og store fiskesjarker og lystbåter går langs kysten, og få er de mishagsytringer som har falt om Askøy-bedriftens produkter.
    Prototypen av Viksund 750 Combisjark har gått nærmere to tusen sjømil før den blir satt i seproduksjon. Brødrene Erling og Stein Ove Viksund kjørte båten fra Bergen til Vest-Lofoten tur-retur nå i våres, både for å teste båtens egenskaper og for å demonstrere den for salg. Og barnesykdommene som nær sagt alle prototyper har, er avdekket. Vår test ble gjort i Svolvær, nesten halvveis i Viksund-brødrenes turne.

    KJØREEGENSKAPER

    Skroget er det samme som på de "gamle" modellene 750 Bravo og 750 Sport. Viksund Project Team med Jostein Viksund i spissen har tegnet skroget. Båtmagasinet har tidligere testet begge utgaver. 750 Bravo i nr. 2/88 og 750 Sport i nr. 9/90. Overbygget på Combisjarken minner mye om nabo-fabrikken Viknes' 770, det ikke uten grunn, for det var nettopp Viksund som utviklet dette overbygget i sin tid. Med foroverbøyde frontruter, mast og mesanmast kan man tydelig se at dette er en sjark. Overbygget er plassert langt framme på Combisjarken, hvilket påvirket sjøegenskapene i prototypen. Den var nemlig for tung i baugen, noe produsenten også er klar over. Viksund vil kompensere dette med mer ballast i kjølen helt akter, samt en del forandringer på styrhuset som skal redusere vekten her med bortimot 150 kg.
    I tidligere tester av skroget har vi angitt 17 knop som maks. forsvarlig hastighet. Lastet med ca. 500 kg. utstyr, drivstoff, vann og tre mann ombord, fikk vi denne båten opp i en toppfart på 10,5 knop med en 68 hk. Yanmar dieselmotor og sluregear som også reduserer effekten med noen prosent. Med denne vekten klarte ikke motoren å ta båten ut av rask deplasementsfart, så rundt 100 hk. virker som et noe mer riktig motorvalg.
    Vi testet båten i kuling utenfor Skrova, og sjøene var meget krappe. Vi fikk mye vann inn over båten i motsjø og skrått forfra, noe vi regner med skyldes at båten var fortung og hadde for liten motor til å få baugen mer ut av vannet. Men vi opplevde båten som myk i sjøen uten harde slag av betydning. Manøvreringsmessig hadde vi ingen problemer. Vi følte oss aldri utrygge, hverken i motsjø, sidesjø eller medsjø. Vi provoserte båten i medsjø, men opplevde aldri at den "stakk av". Manøvrering i havn var også uproblematisk. Båten svinger rundt sin egen akse i forover, men oppfører seg som andre kjølbåter under bakking. Avdriften med vind fra siden var minimal, noe sikkert mange fiskeinteresserte vil sette pris på.

    STYRHUSSALONG/LUGAR

    Under fordekket er det en stor dobbeltkøye på tvers med en lufteventil og et leselys. Under køya er det stuerom med adkomst via en liten dør mot styrhuset. Dobbeltkøya er adskilt fra resten av styrhuset med et forheng. Aktenfor køya og litt nedsenket er det mulighet for en enkeltkøye ved å legge på puter. Man benytter da fotbrettene (med stuerom under) til det dobbelte passasjer-setet og førersetet. Under dashbordet er en leselampe som har dobbelt funksjon. Enten som leselys for den som ligger i køya, eller som belysning for koblings- og sikringstavla for det elektriske ombord.

    Salongen består av to dobbeltseter med et sving- og nedfellbart bord mellom. Om man senker bordet som er festet i en stang som går fra tak til dørk, og legger puter på, får man nok en dobbeltkøye. Det forreste dobbeltsetet kan vippes i kjøreretningen. Under dette dobbeltsetet er det skap og skuffseksjon. Under det aktre dobbeltsetet er det stuerom og
    plass for kjøleskap, om man velger å montere dette.
    Under dollbordet er det en langsgående hylle. Under dørken og benplaten for salongen er det også stuerom. Skap under oppvaskkummen (under førersetet som igjen kan vippes opp) og kokeapparatet som er en Wallas Safeflame (ekstrautstyr). Bak byssearrangementet og under dollbordet er det også en langsgående hylle for pletter (tallerkner). Alt i alt er det rikelig med stuerom.
    Noen danseplass er det ikke om man er flere ombord, men med litt organisering, unngår man å skalle i hverandre. Fem mennesker, som det teoretisk er køyeplasser til, er for mange over tid, men tre-fire personer kan godt campere i lag en stund. Spesielt om været er bra og man kan benytte det enorme akterdekket (ca.9,5 kvadratmeter). Mesteparten av skrog og overbygg er i sandwich. Polstringen innvendig er i skai og er lett å holde ren.

    FØRERPLASS

    Førerplassen er spartansk med et sete som kan vippes opp og som på prototypen var litt for løst i stoppen og vinglete sidelengs. Dette vil bli byttet ut med et mer solid sete. "Dashbordet" er en liten kasse med ratt og styremekanisme, og som vel egentlig ikke har plass til annet enn et lite kompass. Brytere og motorinstrumenter er montert på sideskottet. Spesielt motorinstrumentene ville vi gjerne ha plassert sånn noenlunde i synshøyde.
    Gass og gear er en tospakskontroll fra Morse som sitter plassert der den skal. I tillegg er det styreposisjon ute der også sluregearet er montert. Den hydrauliske styringen er fjærlett. Det er god sikt horisonten rundt, bortsett fra en liten dødsone rett akterut på styrbord side der toalettrommet sperrer for sikten. To vindusviskere er standard, men det er dessverre ikke defroster (koster 6000 kroner), hvilket man har vanskelig for å klare seg uten. Viksund er ikke alene om å ha dette som ekstrautstyr, men det bør norske båtbyggere få en slutt på. Hvem ville for eksempel kjøpt en bil uten defrosteranlegg?
    De foroverlagte frontrutene gir ekstra god plass i styrhuset, spesielt for radar og ekkolodd opphengt i taket. Over førerplassen er det en hengslet luke slik at man kan stå og kjøre med hodet opp av luken.

    TOALETT

    Toalettrommet er lite og trangt, men har full ståhøyde. På prototypen var det ikke vask på toalettrommet, men med en vask der inne også, vil det bli salig trangt. Viksund sier at toalettrommet kan gjøres større på bestilling uten noe særlig tillegg i prisen, men det vil i så fall gå på bekostning av annen plass i styrhuset. Det var heller ingen ventilasjon på toalettet, hvilket må monteres. Septiktank er etter vår mening obligatorisk hvis båten skal brukes i trange "feriefarvann". Det er ekstrautstyr på denne båten.

    DEKK/OVERBYGG/UTEPLASS

    Det enorme akterdekket har vi såvidt nevnt. For hobbyfiskeren må det være en drøm. Her er det stor arbeidsplass og plass til mye redskap. Rundet hele uteplassen er det høy skansekledning og solide håndrekker. Ved inngangen til førerhuset (som forøvrig er en glassdør med aluminiumsramme), er det en stor fiskebrønn hvor man kan ha levende fisk, eller den kan brukes som stuerom. Det er en meget stor luke med gassdemper ned til motorrommet. Aktenfor er det dessuten en mindre luke til stuerom, hydraulisk styremekanisme og inspeksjonsbrønn for propell (ekstrautstyr). På hekken er det bade-/rednings-leider. Men vi fant ingen kryssholt akterut, noe som bør være standard. Dessuten savnet vi et stigtrinn fra dollbordet og ned på akterdekket.
    På styrhustaket er det solide håndrekker. Dollbordet er tilstrekkelig bredt, og pulpiten på fordekket passe høyt. I baugen er det tre kryssholt og nebb med utsparing for baugrulle. Dessuten drenert ankerboks. Fordekket forøvrig er rent og greit å bevege seg på. Det er antisklimønster på begge dekk og dollbord. Vi har berømmet de foroverbøyde frontrutene, men er ikke fullt så begeistret for tilsvarende helning på akterskottet. Det stjeler plass inne, og gjør dessuten at det kan regne rett inn i styrhuset. Her synes vi løsningen på 750 Bravo med rett bakvegg var bedre. Master er ekstrautstyr.

    MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

    Motoren har vi omtalt tidligere. Serviceadkomsten er fin på sidene og bak, men det er noe trangt i forkant. Det var dobbelt sett klemmer på alle vitale slanger. Både kabler og slanger var skikkelig oppklamret.
    På prototypen var det to 120 Ah. batterier, og det var montert separat lade-regulator med skillediode.Ett batteri gikk på start og ett på forbruk. Etter vår mening er det sløsing med batterikapasitet. Man trenger kun et 70 Ah batteri for start, men to 120 Ah batterier på forbruk er bra. Som standard leveres båten med kun ett 120 Ah batteri, hvilket jo er alt for lite i en båt som både skal brukes til ferie og fiske.

    FART/STØY

    Dette er kanskje den mest støysvake båten vi har testet. Selv på fullt omdreiningstall kunne man føre en normal samtale i styrhuset. 73,3 decibel på topp er meget bra.
    Farten er målt med tre mann ombord og ca. 500 kg. i drivstoff, vann og last.
    OmdreiningerFart i knopStøy i DbA
    350010,573,3
    32008,672,6
    28007,570,6
    25006,968,2
    22006,367,4
    19005,762,6
    16005,361,4
    13004,862,3
    10003,760,6
    800 (tomg.)2,958,0

    KONKLUSJON

    Dette er en kombisjark som virkelig har et potensiale, spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge, men vi vil tro at det også finnes et marked på Sør- og Østlandet. Men det gjenstår litt arbeide med prototypen før vi henter fram de helt store ovasjoner.
    Ekstrautstyrslisten bør reduseres og en del bør innbakes i ferdig båt, hvilket vil gi utslag på prisen. Men defroster, to batterier, septiktank, kokeapparat og "understellsbehandling" (primer og bunnstoff) bør alle kunder ha. Derfor gir utsalgsprisen et noe falskt bilde. Mange vil ha på primer og bunnstoff selv fordi de kanskje har et forhold til et spesielt bunnstoff og heller ikke stoler hundre prosent på at det blir gjort ordentlig fra fabrikkens side. Man kan i hvert fall legge på bortimot 25.000 kroner i ekstrautstyr. Dessuten er en 60 hk. motor alt for svak. Vi har antydet minst 100 hk., og da blir det minst 25.000 kroner til. Riktig pris blir derfor rundt 400.000 kroner.

    DATA
    Lengde:7,50 m.
    Bredde:2,90 m.
    Dypg.0,80 m.
    Vekt:ca. 2000 kg (standardutstyrt)
    Dekksareal:ca. 9,5 kvm.
    Lasterom/fiskebrønn:ca. 1,5 kbm.
    Drivstoff:210 lt.
    Ferskvann:90 lt.
    Pris standard båt:Kr. 345.000,- m/Yanmar 4JH2-TBE på 60 hk.
    Produsent:Jostein Viksund Båtservice A/S, 5302 Strusshamn. Tlf: 05-14 16 20.