utgave nr 8 2001

Minitest: MerCruiser 120 hk med drev:

Publisert Sist oppdatert

Minitest: MerCruiser 120 hk med drev:

Dieselmotor for de små

Med sin nye 1,7 liters dieselmotor åpner MerCruiser for flere nye markeder. Denne turtallsvillige motoren gjør det mulig å kjøre fort med diesel også i en seks meter (19-20 fot) lang hardtopbåt.

Tekst og foto: Lars-Åke Redéen
Markedet for dieselmotorer i mindre båter har vært begrenset, først og fremst fordi det har vært vanskelig å få tak i motorer som passer. Volvo Penta gjorde et forsøk med sin firesylindrede 22-motor på 105 hk. påmontert drev, men nå er den motoren borte fra markedet på grunn av lave salgstall.
I stedet har MerCruiser entret arenaen med en helt ny motor hentet fra bilbransjen. Det er en 1,7 liters firesylindret dieselmotor med modellbetegnelsen D1,7L DTI. Den er opprinnelig konstruert for å monteres i en Opel Astra. Motoren blir marinisert ved en fabrikk i Polen som eies i fellesskap av Opel/GM (49 %) og Isuzu. Det er en godt utprøvet konstruksjon som produseres i over 300.000 eksemplarer pr. år.

Prisgunstig

Den lille dieselmotoren produseres for et småbåtmarked og motoren skal være prisgunstig. Den egner seg for singelmontasje i båter mellom 19 og 24 fot og som dobbeltmontasje i båter større enn dette.
For å holde prisen nede og lage en så enkel motor som mulig, har man sterkt begrenset ”ytre finesser” i form av avansert elektronikk, men på blokka sitter både turbolading og ladeluftkjøler samt et mekanisk innsprøytingssystem fra Bosch.
Motoren ble pressevist i Italia i begynnelsen av mai, hvilket nok ikke var noen tilfeldighet. Italienerne er mest vant til diesel i marinapumpene, lite skjærgård og langt mellom marinaene. Derfor vil båteierne ha så lang rekkevidde som mulig hvilket gjør at diesel er det naturlige valget.
Etter noen korte testrunder, konstaterte vi at motoren er frisk og turtallsvillig. Effekten er 120 hk. (89,5 kW) ved 4.400 omdreininger. Vi kjørte både en singelmontasje i en 6 meter lang daycruiser og dobbelmontasje i en 7,5 meter lang åpen sportsbåt. Sistnevnte manglet dessverre servostyring, men det blir standard når motoren lanseres på markedet. Derfor har vi lagt mest vekt på inntrykket fra daycruiseren.

Prøvekjøring

D1,7L DTI er ikke akkurat noen racermotor, men testbåten gjorde 30 knop uten protester. Akselerasjonen med tre mann om bord i den 1.280 kg. tunge båten var bra, og ved marsjfart like over 4.000 omdreininger maler den 296 kg. tunge motoren (inklusive drev) fornøyd. Motorstøyen var ikke generende høy, men kan bli enda bedre om båten var blitt lydisolert på ”skandinavisk vis”.
De mest interessante testresultatene kommer fra prøvekjøringer som Marine Power har gjort sammen med Askeladden. I en lett lastet Askeladden Beetle (totalvekt på 1.600 kg) ble toppfarten 31 knop med en akselerasjon til full plan på 9,5 sekunder. Drivstofforbruket på toppfart ble målt til 0,8 liter pr. nautisk mil. Ved 3.500 omdreininger idet Beetle gjør 23 knop med denne motoren, var drivstofforbruket meget lavt, bare 0,65 liter pr. nautisk mil, og støynivået bare på 80 decibel.
Drevet er av typen MerCruiser Alpha og lite og smidig. Til tross for totalvekten på 296 kg. oppleves den lille dieselmotoren med drev som en fin pakke godt egnet til langkjøring.
Men skal MerCruiser lykkes med denne motoren – som altså for øyeblikket er den eneste i sin klasse på markedet, må prisen være lav. I Norge forventes den å koste 139.446,- inklusive kabler og instrumenter. Den burde således ha en sjanse til å lykkes.

Data

MotorMerCruiser D1,7L DTI
Effekt på propellakselen120 hk (89,5 kW)
Toppturtall4.400 omdr.
Antall sylindre4
Sylindervolum1.686 ccm
Boring og slaglende79mm x 86 mm
Kompresjon17,2:1
Vekt inkl. drev296 kg.
DrevtypeMerCruiser Alpha

Powered by Labrador CMS