utgave nr 3 2011

Førsteinntrykk: Ardea 32

Nye Ardea 32 som lanseres i disse dager, er en meget vellykket oppfølger til Ardea 34. Familielikheten er stor og NB Marine er i ferd med å stake ut et nytt spor.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN

FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Den nyutviklede båten plasserer seg som et mellomstort alterntiv til Ardea 34 og Arda 870. 870 er en gammel traver, mens 34-foteren tilhører den nye generasjonen Ardea fra NB Marine. Den nye familien kjennetegnes av en forsiktig modernisering av linjeføringen og interiørdesign, men har alle de tradisjonelle bakveggbåtkvalitetene vel bevart.

Fin turbåt

Først og fremst er det den vellykkede disponeringen av plass som vi biter oss merke i. Produsenten har lykkes svært bra med å tilby et meget romslig akterdekk som kan utstyres med kalesje, en salong med komfortabel og stor sittegruppe hvor den fremre seteryggen kan vendes slik at en passasjer kan sitte behagelig i fartsretningen, og en fullverdig bysse med langt over gjennomsnittlig stuveplass. Dessuten har 32-foteren fått en førerplass som båten fortjener. Her har føreren komfort og god oversikt, og det er tatt høyde for at man enkelt kan felle inn instrumentene slik at de får en ergonomisk plassering. Videre har båten et både romslig og funksjonelt toalettrom med separat dusjavdeling. Vis-á-vis er det en stor stikkøye, og forut en separat lugar med skråstilt dobbelkøye. Litt mer fokus på skapplass i hovedlugaren vil være et pluss, noe produsenten lover at vil komme på plass i båt nummer to.

Bruksbåten ivaretatt

Samtidig som de gode turbåtegenskapene er vel ivaretatt i den nye Ardea-modellen, har man hatt fokus på å ivareta de gode, praktiske bruksegenskapene. Akterdekket er stort og funksjonelt, med en meget velfungerende utvendig førerposisjon på styrbord side hvor føreren har god sikt forover. På produksjonsnummer to vil siderekkene bli vinklet mer utover, samt håndrekken på hardtopen flyttet slik at passasjen langs dollbordet blir bedre.

Via store dekksluker kommer man enkelt til motor- og lasterom. I likhet med Ardea 820 Combi (som vi har testet på side 10 i dette nummeret) er det meget god plass i begge rommene, og den tekniske kvaliteten er tilfredsstillende i sitt segment. Løsningen med å bygge motoren inn i en kassett har sine fordeler med tanke på støy, men vi fortrekker å ha direkte adkomst til motoren uten å måtte måtte kle av den et lass med kryssfiner først.

Harmonisk skrog

NB Marine har tatt frem en helt ny skrogform til den nye 32-foteren. Skroget er planende og har strak aksel og kjøl. Motoren i testbåten var en Yanmar 6LP-STP2 på 295 hk. Det ga en toppfart på 27 knop og en fin marsjfart rundt 24. Båten har en meget moderat planingsterskel som gir mulighet til å utnytte hele fartsregisteret under skiftende værforhold. Responsen i 295-hesteren er også meget bra allerede fra lave turtall. Vi ble imponert over meget gode manøvreringsegenskaper, og fremfor alt ypperlige svingegenskaper i høye hastigheter. På minussiden noterte vi oss litt vel mye skramlelyder i sjøgang, noe vi vil anbefale produsenten å luke bort.

FAKTA: ARDEA 23

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

10,0

Bredde i meter:

3,30

Dyptgående i meter:

1,00

V-bunn i grader:

Strak aksel og kjøl

Vekt tørr båt i kg:

4.100

Drivstoff i liter:

2x190

Max antall personer:

10

Motoreffekt fra-til i hk:

222-295

Motor testbåt:

Yanmar 6LP-STP2

- Sylindervolum

4.164 ccm

- Antall sylindre

6

- Effekt i hk (kw)

295 (217,1)

Toppfart i test i knop:

27

Pris fra i kroner:

1.590.000,-

Pris testbåt i kroner:

1.739.000,-

Opplysninger:

www.nbmarine.no