utgave nr 12 2008

Test: Tre daycruisere

Publisert Sist oppdatert

Test: Tre daycruisere


Nordisk mesterskap


Ingen annen båttype er så behagelig å kjøre med som daycruiseren når solen står høyt på himmelen og kvikksølvet har krøpet langt opp på termometeret. Mellomstørrelsen på 22-23 fot er behagelig å håndtere og har også en god porsjon komfort.


Tekst: Lars H. Lindén.
Foto: Atle Knutsen
Målinger: Lars Guditz
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Tre nordiske daycruisere passerer på fjorden i strålende solskinn og nærmere 30 varmegrader. Sjøbrisen har bygget opp en del sjø som ruller inn fra havet, men våre testbåter på mellom 22 og 23 fot har ingen problemer med sjøgangen, bare man tør å gasse på litt ekstra så skroget kommer godt ut av vannet og opp i fin planingsfart.
Dette er båter to-tre personer også kan overnatte i og noen modeller har også toalett om bord. Takhøyden under fordekket er ikke all verden, så plassen egner seg ikke for stort annet enn overnattingsplass.
Båtenes aller største fortrinn er sittebrønnen ute. Her er bekvemme stoler og sofaer som enkelt kan bygges om til solsenger – og i nødsfall også ekstra overnattingsplass. Med vendbare forseter kan man presse inn fem-seks personer som sitter godt rundt store bord. Noen modeller har også fullt ut godkjente bysseløsninger med vask, rennende vann, kokeapparat og kjøleskap.
Dollbord eller ikke
Nesten alle nye DC-båter mangler dollbord, og det er både fordeler og ulemper ved det. Passasje fra forut til akter blir vanskeligere, spesielt når kalesjen er oppslått. På en slik båt uten dollbord må det finnes en skikkelig stige eller trapp ut til fordekket gjennom en frontrute som kan åpnes. På dagens daycruisere finnes det mange bra løsninger av dette slaget, men dessverre også noen dårlige. Er man i tvil, bør man teste denne løsningen når båten ligger ute på sjøen.
Fordelene med manglende dollbord er at man får et større innvendig volum å bevege seg på.
Kalesje er et absolutt krav i vårt nordiske klima, og også her finnes både gode og mindre gode løsninger. Kalesjene er store og har mange festepunkter, så det kan bli i overkant mye knapper som kan være trege å få knept, spesielt hvis kalesjen er våt. Det er en fordel om kalesjen er delt slik at man kan sette opp kun fremre delen dersom man bare vil ha vindbeskyttelse og dersom det ikke kommer regn. Er putene akterut dessuten avtakbare, kan man stuve dem ned under fordekket dersom man bare skal forlate båten for et lite tidsrom.
”Nordisk mesterskap”
Vi hadde tre båter til start i dette ”Nordiske mesterskapet”. Norske Ibiza 22 Touring, svenske Uttern D66 og finske Yamarin 68 DC. To av båtene har utenbordsmotorer, mens den tredje hadde innenbordsmotor. Båtene er nesten identiske i utvendige mål, like under syv meters lengde og 2,5 meters bredde. Alle har V-bunn på mellom 20 og 22 grader. Ibiza 22 Touring hadde den skarpeste bunnen, men merkelig nok er denne båten bare godkjent for motorer opp til 200 hk, mens de to andre er godkjent for inntil 250 hk.
Uttern D66 finnes i to versjoner, enten med innenbordsmotor slik som testbåten eller med utenbordsmotor, og da med Mercury Verado på hekken. Ved alle sammenligningstester er det en fordel om båtene har samme motortype, men nå fikk vi også en sammenligning mellom innenbords- og utenbordsmotor i en 7 meters daycruiser. Yamarin finnes også i to varianter, som daycruiser og som kabinbåt.
Sportsbåten
Ibiza 22 Touring er uten tvil sportsbåten blant testbåtene. Med sin 200-hesters påhenger kommer den opp i nesten 45 knop, og det skarpe skroget gjør at båten ligger høyt i vannet i planingsfart, og det er ikke mange meter skrog som har kontakt med vannflaten på toppfart. Men dette krever også aktiv trimming både av motor og med trimplan, for skroget er mer følsomt enn de andre. Trimplan er ikke standard, men var montert på testbåten. Trimplan bør være standard på alle planende båter, også denne.
Uttern D66 er Ibizas rake motsetning. Den har innenbordsmotor og kjennes adskillig tyngre i sjøen. Vekten er da også 300 kg høyere. Toppfarten med Uttern stopper like over 40 knop, men dette er ingen cruisingfart fordi innenbordsmotoren er veldig bensintørst. Først ved 30 knop er man nede i et forbruk på 1,5 liter pr nautisk mil. Her hadde nok en moderne påhengsmotor gitt båten en bedre toppfart og ikke minst et langt lavere bensinforbruk. Fordelen med båten er at den har den beste lugaren forut med en hyggelig takhøyde og en velutstyrt bysseseksjon. Uttern D66 har dessuten den klart beste standardutstyrslisten til tross for den laveste prisen.
Best i test
Yamarin 68 DC har både gode sjøegenskaper og en innvendig komfort som knapt kan bli bedre. Her har man virkelig utnyttet sittebrønnen maksimalt og på en smart måte helt fra førerplassen via bysseseksjonen og til aktersofaen. Her kan opp til seks personer sitte komfortabelt. Yamarin 68DC ble testet med den maksimalt godkjente motoren på 250 hk, noe som ga båten en toppfart på like over 50 knop. Men det mest interessante med denne store firetaktspåhengeren er lav- og mellomfartsegenskapene. I 30 knop drikker motoren bare literen pr nautisk mil og motorstøyen ble målt til lave 78 decibel. Denne båten var testlaget mest fornøyd med og kåret den til best i test.

Ibiza 22 Touring – elegant sportsbåt


Ibizaboats i Arendal bygger Norges mest populære daycruisere. Allerede på begynnelsen av 1990-tallet tegnet Helge Duus sine første planende motorbåter og i dag har man tre forskjellige serier og flere størrelser i hver serie. Touring-serien omfatter den klassiske daycruiseren med begrenset køyeplass og store utearealer. Vil man ha mer overnattingsplass, velger man Weekend-serien. Vi valgte 22 Touring som er en stor konkurrent til både Yamarin 68 DC og Uttern D66. Modellen har vært på markedet et par år, men i løpet av 2008 har båten fått nye innredningslayout og et par nye kalesjer. Enten velger man den tradisjonelle med innvendig sittehøyde, eller en lavere havnekalesje.
Ibiza 22 Touring er utvilsomt den mest sportslige i testgruppen. Den har tøff og elegant design fra front til akter med sine buede vindskjermer og lange sideruter langs hele sittebrønnen. Det gir en perfekt vindbeskyttelse.
Båten har testens dypeste V-bunn på 22 grader og er godkjent for motorstyrker mellom 115 hk og 200 hk. Produsenten stilte med den største motoren som ga båten en toppfart på nærmere 45 knop. Da ligger båten høyt i vannet med liten våt flate. Det krever aktiv kjøring og justering med powertrim og trimplan, men gir også lavt bensinforbruk. Båten er langt morsommere å kjøre enn den mer sedate Uttern.
Elegant adkomst
Ibiza 22 Touring har en elegant adkomst via fordekket. Langs sidene er det stødige rekker å holde seg i, men de kunne vært en tanke høyere. Teaken og dekksluken er ekstrautstyr. Vindusrammene i syrefast stål er veldig robuste og åpningen i frontruten er på gode 51 cm. Vindusrammenes overkant er trygge og gode og holde seg fast i når man står i båten. En bred og smart trapp fører ned til utearealet. Køyene under fordekket kommer man til gjennom en skyvedør i plexiglass. Ibiza har satset på en noe lengre forlugar enn de andre båtene slik at man får plass til en dobbeltkøye langs styrbord side som er hele 225 cm lang. I akterkant av denne køya er det en luke som skjuler et bærbart toalett. Høyden i lugaren er noe begrenset og hele rommet er ganske spartansk utstyrt.
Ibizas uteareal er det minste blant testbåtene, noe som blant annet skyldes den noe lengre lugaren og delvis også på grunn av en meget smart kalesjegarasje bak U-sofaen. Hele sofagruppen kan nemlig flyttes framover ved hjelp av en elektromotor, og under denne seksjonen kan man skjule hele kalesjen med bøyler. Uteplassen er ellers ganske konvensjonelt utformet med U-sofa akterut og to stoler ved fører- og passasjerplass. Alle har høy standard og gir god sittekomfort. I tilknytning til sittegruppen er det et elegant bord som kan brettes ut i flere seksjoner, og her er det behagelig plass til fem personer. Bordet kan også senkes om man vil lage en solseng. Under U-sofaen er det flere praktiske stuverom, samtlige utstyrt med elegante og tettsittende lokk.
Savner bysse
Det er ingen bysseseksjon om bord slik som de to andre testbåtene, kun en liten vask foran passasjersetet. Et bærbart spritkokeapparat følger riktignok med. Hele sittebrønnsområdet er belagt med ekte teak.
Førerplassen er fullt ut godkjent med instrumenter, gass-/gearspak og brytere korrekt plassert, og til høyre for rattet er det plass til en 8 tommers plotter som kan felles inn. Hele dashbordet er mattlakkert i gråfarge for å hindre reflekser i vindskjermen. Vi gir også stort pluss for innfelt brannslukningsapparat som ellers har en tendens til å bli montert i veien for føttene. Pluss også for høydejusterbart ratt, men vi savnet en vinklet fotplate ved førerplass. Akter om sittebrønnen er det to store ankerbokser på hver side og i midten smarte trinn ned til badeplattformen som er på hver side av motoren. Noen av dem teakbelagte.
Ibiza 22 Touring får både ris og ros sammenlignet med de andre båtene. Standarden i lugaren kunne vært høyere og vi savner utstyr som f.eks bysse og et skikkelig toalett. Sjøegenskapene derimot får høyeste karakter.

PLUSS
+ Sjøegenskapene
+ Lange køyer
+ Kalesjegarasjen
+ Store vinduer

MINUS
- Ingen bysse
- Enkel lugar
- Ingen fotstøtte

Uttern D66 – best utstyrt


Utternbåt i Skellefteå i Nord-Sverige har i dag et helt annet modellutvalg enn for noen år siden. Ikke minst har konstruktørene John V. Lindblom og Håkan Södergren fått fram flere elegante fartsbåter, og vår testbåt Uttern D66 er en av de nyeste. Det er en 22 fots daycruiser som først kom i utenbordsmotor-versjon, men i år også med innenbordsmotor. Da kan man velge mellom en 220 hk bensinmotor (som i testbåten) eller en 150 hk dieselmotor.
Vi ønsket helst å ha med utenbordsmotorversjonen i testen for at riggen skulle være lik de andre testbåtene. Utterns innenbordsmotorversjon blir nemlig 300 kg tyngre enn de andre båtene, noe man merker tydelig under kjøring. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe, for innenbordsmotorversjonen med sitt lavere tyngdepunkt går som oftest noe roligere i sjøen og kan føles tryggere. Man mister noe av toppfarten og den sportslige følelsen som man får når man kjører Ibiza.
Uttern D66 var utstyrt med en Mercruiser 4,3 MPI på 220 hk og oppnådde en toppfart på like over 40 knop. Også i denne farten kjennes båten trygg og stødig og uvanlig stillegående for en innenbordsmotor å være. Den er noe følsom for trimming, spesielt ved noe lavere hastigheter da forskipet lett begynner å galoppere. Øker man hastigheten og trimmer drevet litt inn, blir det straks bedre. Bensinforbruket er høyt i nesten hele turtallsområdet. I hastigheter rundt 25-30 knop kommer man ned i rundt 1,5 liter pr nautisk mil, men dette er også i meste laget, synes vi. Her i Norge er innenbordsversjonen kun utstyrt med dieselalternativene, enten en 2,0 liter på 150 hk eller en 2,8 liter på 210 hk.
Forlenget stevn
Båten har samme fine adkomstmuligheter på fordekket som de andre båtene. Vi gir et ekstra pluss for den forlengede stevnen, eller nebbet om man vil, og de høye rekkestøttene. Låseøyet forut er perfekt plassert. Dekksluke som kan åpnes er standard, så også teaklaminat. Laminatet gir litt trefølelse, men kan være noe forræderisk å gå på når det er vått. Det er ikke dollbord langs sidene, så her må man også gjennom en dør i frontruten for å komme ned i båten. Trappen ned fra fordekket er integrert i døren til lugaren, så den må være stengt for at denne passasjen skal kunne brukes. Trinnene er litt for små og bratte. Her hadde både Ibiza og Yamarin bedre løsninger.
Det er dog en fordel med midtmontert dør, for det gir en bedre adkomst til lugaren under fordekket. Uttern D66 har den klart mest romslige og mest trivelige soveavdelingen blant testbåtene. Dekksluken og de to sideventilene gir meget bra lys i lugaren. Sittehøyden er hele 90 cm og køyene rundt 2 meter lange. Det er en køye på hver side og mellomrommet kan lukkes med ekstra puter. Her er fin soveplass til tre personer. Mellom køyene har man montert et fast toalett med septiktank.
Uteplassen har omtrent samme utforming som hos Yamarin 68 DC med dobbeltsete ved førerplass, en stor bysseseksjon om babord og en sofa akterover. Eneste forskjellen er at man har valgt en L-sofa om babord og et sidemontert bord om styrbord. Bordet er enkelt utformet, men lett å felle ned og stuve bort. Denne planløsningen gir noe større dørkflate i den aktre delen. Førerplassens dobbeltsete har vendbare ryggstøer, hvilket betyr at rundt regnet fem personer kan sitte sammen i den aktre delen av sittebrønnen.
Enkle puter
Uttern D66 har ikke samme gode komfort som Yamarin 68 DC. Fremfor alt gjelder dette sofagruppen som har litt for simple puter uten støtte for lårene, og ryggstøene er en anelse for korte. Bysseseksjonen får derimot høyeste karakter med både kokeapparat, kjøleskap, vask og rennende vann som standard. I tillegg er det godt om stuveplass i denne seksjonen.
Førerplassen har en meget god standardutrustning med blant annet kartplotter, ekkolodd, radio med CD og kompass. To brannslukkingsapparater sitter elegant innfelt i siden, den ene med fjernutløsning til motorrommet. Fotstøtten under rattet er fullt ut godkjent, men rattet sitter litt for lavt og gass-/gearspaken noe for høyt. Ved stående kjøring fungerer det noe bedre. Vi gir også minus for alle de hvite plastseksjonene rundt førerplassen som gir mye sjenerende reflekser i frontruten.
Uttern D66 er den eneste testbåten som har rustfri targabøyle, en detalj som gir plass for antenner og lyskaster og som fungerer utmerket som håndrekke også. Targabøylen fungerer også som festepunkt for kalesjen, men det krever en skikkelig stram opprulling av kalesjen for at den ikke skal falle ned under kjøring. Vi synes det hadde vært bedre om kalesjen kunne felles ned akterover.
Med innenbordsmotor får man en riktig hyggelig solseng akterut og rundt denne plattformen har man montert flere håndrekker.
Uttern D66 ble testet mot to hvasse daycruisere, ikke minst når det gjelder sjø- og fartsegenskaper. Her faller den dessverre gjennom, men det kan skyldes motorvalget. Men ser man på sovekomfort, muligheter for matlaging og ikke minst standardutstyr, er den bedre enn de andre testbåtene.

PLUSS
+ Vannklosett
+ Utstyrspakken
+ Høyde i lugar
+ Badeplattform
+ Bysseseksjon

MINUS
- Smal trapp
- Høyt bensinforbruk
- Sjenerende reflekser på førerplass
- Plassering av kalesje

Yamarin 68 DC – vår testvinner


Denne båten ble første gang presentert av produsenten, finske Kesko i 2007 samtidig som den også kom i en lukket versjon. Begge disse versjonene testet vi også i marsnummeret i år, men synes også det var riktig å ta den med i denne sammenligningstesten.
Yamarin 68 DC er en meget elegant daycruiser, konstruert for å kunne matche en 250 hesters påhenger. Det gjør den da også, og det med god margin, til tross for at toppfarten havner like over 50 knop. Ikke en gang i denne hastigheten merker vi noen tendenser til urolig gange. Skroget, med sitt 21 graders bunnvinkel, er veldig kursstabil, og valget av en god hydraulisk styring hjelper selvsagt godt til. Trimplan er ikke standard, noe vi mener det bør være på alle planende båter, men savnet av dette i denne båten var ikke påfallende.
Vi var først litt skeptiske til motorvalget som fabrikken hadde gjort, nemlig den kraftigste godkjente riggen på 250 hk, men etter å ha kjørt båten og foretatt målinger både av forbruk og støy, fant vi at motoren passet bra. Med den kraftige motoren kunne man trekke av nærmere 2.000 omdreininger og fremdeles opprettholde gode 30 knop med et forbruk på ca en liter pr nautisk mil og et støynivå som ikke var høyere enn at man kunne føre en normal samtale. Både støynivå og forbruk holder seg lavt helt opp til 40 knops fart.
Lave rekker
Yamarinen har et elegant fordekk som kan utstyres med teak og dekksluke som ekstrautstyr. Det er lett å komme seg om bord, men rekkene langs sidene kunne vært noe høyere. Lengst fram på fordekket er en stor ankerboks. Heller ikke på denne båten er det dollbord, men inngangen gjennom døren i frontruten er perfekt. Vindskjermen er stabil takket være kraftige rammer. Vi gir også pluss for smart låseanordning av døren i vindskjermen.
Trappen ned til uteplassen er fullt ut godkjent, og den kommer ikke i konflikt med førerplassen som for øvrig holder høy kvalitet. Førerplassen er en glede å benytte. Man sitter godt, alle instrumenter og betjeningsknapper/spaker sitter på riktig plass og her har man også plass til en 12 tommers innfelt kartplotter. Flatene på dashbordet er gråfarget for å minske reflekser i vindskjermen.
Under fordekket finner vi de faste køyene som er 194 cm lange. Man bygger opp en dobbeltkøye på styrbord side og får på den måten en liten sittesofa på babord side med en sittehøyde på 78 cm. En fin detalj som gjør det enklere å klatre inn i lugaren og kle av seg for natten. På babord side finner vi også et lite stuverom. Fire ventiler i skrogsiden gir bra lys i lugaren. De kan alle åpnes for ventilasjon. Takhøyden er i grenseland, men med ventilene føles det litt mer romslig. I midten forut er det et fast toalett, skjult under en luke. Inngangen til lugaren har en rund skyvedør i farget plexiglass med en bra åpning på 51 cm. Den er enkel å åpne og lukke fra utsiden, men verre å håndtere fra innsiden.
Beste uteplass
Sittebrønnen, eller uteplassen om man vil, er framifrå i denne båten. Til tross for båtens størrelse har man klart å lage en romslig, komfortabel og fleksibel uteplass som faktisk slår mange større båter. Ved førerplassen er det et dobbeltsete, der setedelen kan felles opp for stående kjøring. Ryggstøet kan vippes forover og dermed har man laget en sittegruppe for minst seks personer rundt bordet. Det er den klart beste løsningen blant testbåtene. Teakbordet kan brettes, noe som gjør passasje gjennom båten enklere på babord side. Aktersofaen er U-formet og ryggstøene langs siden er behagelige. Med noen ekstra puter (ekstrautstyr) kan sittegruppen omvandles til en stor solseng eller ekstrakøye.
Bysseseksjonen er elegant. Den er utstyrt med vask, rennende vann og et stort kjøleskap som standard, og det er satt av plass til kokeapparat, for eksempel en Wallas Safeflame eller lignende. Hele seksjonen skjules under et farge plexiglasslokk.
Motorbrønnen har to ankerbokser på hver side og ”trappetrinn” ned til badeplattformene. På babord side en bra redningsleider. Mellom motorbrønn og sittebrønn er det en separat kalesjegarasje.
Yamarin 68 DC er den daycruiseren som testlaget var mest fornøyd med. Den slår det aller meste på markedet i sin størrelse.

PLUSS
+ Sjøegenskapene
+ Uteplassen
+ Plass for stor plotter
+ Vannklosett
+ Bysseseksjonen

MINUS
- Lave pulpitrekker
- Takhøyde i lugar

Fakta om båtene

Anmerkninger: Prisene er veiledende fra produsent/importør. Variasjoner kan forekomme ute hos forhandlerne. Også andre motoralternativer finnes til testbåtene. Utstyr som er markert med (-) kan finnes som ekstrautstyr.
*Med 2,0 lt. Mercruiser diesel på 150 hk
**Med 2,8 lt. Mercruiser diesel på 210 hk

BåtIbiza 22 TouringUttern D66Yamarin 68 DC
Lengde i m6,856,906,77
Bredde i m2,502,502,54
Vekt med testmotor i kg155018501600
V-bunn, grader222021
Anbef. motorstyrke i hk115 - 200150 - 260115 – 250
Maks. belastning i pers. 578
Drivstofftank i liter160200190
Vanntank i liter304545
Standardutstyr:
Anker + tauJaJa-
Badeplattform, hel-Ja-
Badeplattform, deltJa-Ja
BadestigeJaJaJa
Bord i sittebrønnJaJaJa
BunnstoffetJa--
BrannslukningsapparatJaJaJa
Drivstoffilter, ekstraJa-Ja
VaskJaJaJa
Puter i lugarJaJaJa
Puter i sittebrønnJaJaJa
Dekksluke-Ja-
Ekkolodd-Ja-
FerskvannstankJaJaJa
Ferskvannskjøling-Ja-
Førersete, oppfellbartJa-Ja
KalesjeJaJaJa
Kartplotter-Ja-
Kompass-Ja-
Kjøleskap-JaJa
LanternerJaJaJa
Låseøye-klasse 3JaJaJa
Lensepumpe, manuellJa-Ja
Lensepumpe, elektrisk-JaJa
Motorromsvifte-Ja-
Bysse, fast-Ja-
Bysse, bærbartJa--
Radio med CD-Ja-
Septiktank-JaJa
StyringHydrauliskKabel + servoHydraulisk
Targabøyle-Ja-
Teak i sittebrønnJaJaJa
Teak på fordekk-JaJa
Teak på badeplattform-JaJa
Toalett – bærbartJa--
Toalett – fast -JaJa
Trimplan-JaJa
TrykkvannsystemJaJaJa
Ventiler i skrog-JaJa
VinduspusserJaJaJa
Ca-priser:
Pris med testmotor575 000 kr557 200 kr*
616 900 kr**
616 000 kr
Pris med Mercury Verado 250539 300 kr
Pris med Yamaha F150555 116 kr
Pris med Mercury 150 OptiMax488 800 kr

Produsenter/importører:
Ibizawww. ibizaboats.no
Utternwww.brunswickmarinenorway.no
Yamarinwww.yamaha-motor.no/produkter/marine/baater/yamarin/

Noen viktige mål i cm

BåtIbiza 22 TouringUttern D66Yamarin 68 DC
Inngang via vindskjerm514746
Inngang til ruff493851
Køyelengder i ruff225198194
Køyebredde i ruff111177120
Sittehøyde i ruff759078
Solseng116 x 175146 x 17097 x198
Arbeidshøyde i bysse768469
Sittebrønnsdybde, akter757784
Badeplattform, hel-58 x 153-

Testresultater ved forskjellige turtall

Ibiza 22 Touring med Suzuki DF 200

Omdr/minuttFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dB(A)
540044,367,21,5288
490039,357,01,4585
440036,248,91,3584
390029,638,01,2882
340025,531,01,2280
290018,225,01,3778

Uttern D66 med MerCruiser 4,3 MPI

Omdr/minuttFart i knopLiter/timtLiter/nautisk milStøy i dB(A)

490040,270,61,7686
460036,060,71,6983
430033,453,01,5981
400029,845,11,5180
370026,639,61,4979
340023,535,41,5078

Yamarin 68 DC med Yamaha F 250

Omdr/minuttFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dB(A)

570051,079,01,5588
520046,462,41,3483
470039,846,11,1680
420036,139,81,1079
370026,828,61,0778
320021,222,21,0577

Forbruk og støy ved samme fart


Anmerkninger: Samtlige tester er utført på samme dag og i samme vann. Lufttemperatur +28 grader, vanntemperatur + 14 grader. Støy er målt ved førerplass. Propellvalg er utført av produsent/importør. Samtlige båter Ble belastet med tre fullvoksne personer og full drivstofftank.

BåtIbiza 22 TouringUttern D66Yamarin 68 DC
Motor i testSuzuki DF 200MerCruiser 4,3 MPIYamaha F250
MotortypeUtenbordsUtenbordsUtenbords
Effekt i hk200220250
Toppturtall i test540049005700
PropelltypeSuzuki, rustfriMirage, rustfriBallistic, rustfri
Propell i tommer232124
Toppfart i knop44,340,251,0
Forbruk i liter per nautisk mil ved:
Toppfart1,521,761,55
40 knop1,461,751,17
30 knop1,291,521,09
25 knop1,211,491,06
Motorstøy i decibel (A) ved:
Toppfart888688
40 knop858580
30 knop828078
25 knop797977

Ibiza 71-73
LANG KØYE: Ibiza 22 Touring har et noe lenger køyearrangement sammenlignet med de andre testbåtene. Dobbeltkøyen langs styrbord side er hele 225 cm lang. Høyden i lugaren er noe begrenset og hele lugaren er noe spartansk utformet.

Ibiza 75-76
DO UNDER KØYE: Et bærbart toalett er standard, mens vannklosett finnes som ekstrautstyr. Begge har plass under styrbord køye.

Ibiza 81-82
VELORGANISERT: Instrumenter, spaker og brytere er perfekt plassert, og til høyre for rattet er det plass til en 8 tommers kartplotter. Dashbordet er mattlakkert i grått som gjør at man ikke får forstyrrende reflekser i frontruten. Rattet er justerbart i høyden.

Ibiza 86-91
TRADISJONELL: Uteplassen er tradisjonelt utformet med en U-sofa akterut og to stoler på fører- og passasjerplass. I tilknytning til U-sofaen finnes et stort og elegant bord som kan senkes om man vil forvandle plassen til en solseng.

Ibiza 95-96
BYSSE: Det er ingen bysseseksjon, kun en liten vask foran passasjerplassen.

Uttern 88-95
TRIVELIG: Uttern D66 har den mest romslige og triveligste sovelugaren av testbåtene. Dekksluken og to sideventlier gir bra dagslys. Sittehøyden er hele 90 cm og køyene runt 2 meter lange. Her er fint soveplass til tre personer.

Uttern 98-100
VANNTOALETT: Mellom køyene er et fast vannklosett med septiktank. Dette er standardutstyr.

Uttern 101-106
DÅRLIGE PUTER: Uteplassen har en stor L-sofa om babord og et sidemontert bord om styrbord. Denne løsningen gir større dørkflate sammenlignet med U-sofa arrangementene i de andre båtene. Men putene har for dårlig kvalitet og ryggstøtene er for korte.

Uttern 107-111
BØR JUSTERES: Førerplassen har kartplotter, ekkolodd, radio med CD-spiller og kompass. Det er bra, men rattet sitter for lavt og spaken for høyt. Minus også for sjenerende reflekser i frontruten.

Uttern 117-119
BRA BYSSE: Bysseseksjonen får høyeste karakter med både kokeapparat, kjøleskap, vask og rennende vann som standard. I tillegg godt om stuveplass.

Yamarin 51-57
BEST FØRERPLASS: God sittekomfort, instrumenter og betjeningsknapper og spaker på riktig plass, innfelt gass/gearspak og plass til en 12 tommers kartplotter. Dette er testens beste førerplass.

Yamarin 68-70
ELEGANT: Bysseseksjonen er meget elegant med vask, rennende vann og et stort kjøleskap. Det er avsatt plass til kokeapparat, og hele seksjonen kan skjules under et farget plexiglasslokk.

Yamarin 93-95
OMKLEDNING: Man bygger opp en dobbeltkøye mot styrbordsiden og får på denne måten en liten sofa. Denne lille detaljen gjør det enklere å klatre inn i forpiggen og kle av seg for natten. Fire ventiler som kan åpnes gir bra lys og ventilasjon.

Yamarin 98-99
VANNTOALETT: Midt i lugaren forut, skjult under en luke, er det vannklosett koblet til en septiktank.

Yamarin 109-113
PLASS FOR SEKS: Til tross for båtens størrelse, har man lykkes i å lage en romslig, komfortabel og fleksibel uteplass. Ved førerplassen et dobbeltsete der ryggstøet kan vippes forover slik at man lager en sittegruppe til seks personer rundt bordet.

Detaljer 001
MATTLAKKERT: Hele dashbordet på Ibiza 22 Touring er mattlakkert i grått, noe som hindrer alle reflekser i frontruten.

Detaljer 002
BEST: Yamarin 68 DC har den beste førerplassen. Foran rattet er det plass til 12 tommers kartplotter.

Detaljer 003
ALDRI NOK: Griperekker får man aldri nok av i en båt. Uttern D66 har flere gode håndtak, ikke minst akterover rundt badeplattformen.

Detaljer 004
LÅS: Alle testbåtene har veldig robuste rammer til vindskjermene, men Yamarin 68 DC har den klart beste låseanordningen på døren i frontruten.

Detaljer 005
SMART: Ibiza 22 Touring har denne smarte havnekalesjen som ekstrautstyr. Den er langt enklere å sette opp ved korte stopp sammenlignet med hovedkalesjen.

Detaljer 006
NEBB: Uttern D66 har et forlenget stevnparti som gjør det enkelt å komme seg om bord og i land. Båtens sidelanterner er av pop-up typen.

Detaljer 007
VENTILER: Med et par ventiler blir det straks mer trivelig i lugaren forut. Yamarin 68 DC har fire ventiler som kan åpnes for lufting også.

Detaljer 008
BESLAG: Smarte og robuste beslag i rustfritt stål langs skrogsidene på Ibiza 22 Touring. Her kan man feste både fendre og fortøyningstau.