Nr 8 2012

Test av Amt 150R og Utten s 52Gøy på vannet

Hvorfor være stor når man er lykkelig som liten?

Publisert Sist oppdatert

Nyhetene AMT 150 R og Uttern S49 er begge tradisjonelle, men likevel representerer de god utnyttelse av begrenset plass.
Begge produsentene har funnet tilbake konsepter fra skjærgårdsjeepens barndom, med langt tilbaketrukket, sidestilt konsoll og aktersofa som førerstol.
AMT har valgt en mer spartansk løsning med 40 hester på hekken. Uttern, som riktignok er en halv meter lengre, har lagt vekt på detaljer og en større motor 75 hesters motor.
Vi har dannet oss et førsteinntrykk av to kjappe småbåter som innbyr til rask forflytning fra hytta til landhandleren.

Morsom, enkel og lettstelt

AMT 150 R gjør båtholdet enkelt. Den lille finnen har ingen fancy detaljer som krever omsorg utover normalt vedlikehold.

TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Med 150R har finske AMT skapt seg en innstegsmodell i sortimentet sitt, som består av 10 modeller mellom 15 og 22 fot. Nytt for sesongen er en ny modell i begge ender av skalaen. 150 R er altså ny innstegsmodell, mens den romslige daycruiseren 230 DC er verftets nye flaggskip.

Fin for frakt

Lengst forut har båten en bøyle som er bekvem å gripe fast i ved ombordstigning. Et stort låsbart stuverom lengst forut funker fint til å stuve vekk fendere og tauverk. Båten har mye åpent dørksareal, noe som gjør båten til en topp liten landstedsbåt, ettersom frakt av bagasje ofte er en av hovedoppgavene til en slik båt. Kun to personer har plass i sittebrønnen forut. En smal person sitter greit i forkant av konsollen, og en får plass i trinnet opp til ripa. På akterbenken er det rom til ytterligere tre personer, med styrmann lengst styrbord bak vindskjermen.

Førerplass

Vindskjermen har en meget god ramme i rustfritt stål. Denne er designet for å være beleilig å holde tak i om du vil reise deg til stående kjørestilling. Ratt og spak faller lett i hendene, men ryggstø får du ikke med mindre du måler 190 cm på strømpelesten, eller har armene til sjimpansen Julius. Dette er det uunngåelige kompromisset i småbåter der man styrer fra akterbenken. Plusset med å sette konsollen langt fra akterbenken er det gir bra stående kjørestilling, og ikke blir for trangt for de lengste av oss. Minuset er dårligere kjørestilling for de minste. Vi gir pluss for 12-voltsuttaket og fin plasseringen av dødmannsknapp.

Sjøegenskaper

Den sidestilte konsollen gjør at båten får noe slagside om man er alene ombord. Men det er bare til man har passert en bitteliten planingsterskel på vei opp til toppfarten på drøyt 27 knop. Vel oppe i planingsfart retter båten seg eksemplarisk opp, og går stødig og rett. I kraftig sving suger propellen luft fra overflaten, og kavitasjonsplata klarer ikke å hindre ventilering, som igjen fører til at propellen mister grepet, og båten faller ut av plan. At den støysvake Hondaen allerede stod i øverste hull innebærer at den ikke kan senkes ytterligere uten å bygge om akterspeilet. Større propell hjelper ikke, men en Honda "Mickey" stålpropell (2100 kr) og folkelig kjøring vil eliminere problemet.

Foruten ventileringen er båten livlig og morsom å kjøre. Den slår lite i motsjø og skroget går effektivt i vannet.

Lite stuverom - men mye stuveplass

I sittebenken har man plass til litt småting ved siden av bensintanken, som står i senter av båten. Batteriet er plassert i eget rom på babord side. Det er ingen overflod av stuverom i 150 R, men kompromissene blir ofte tallrike i små båter. Til gjengjeld har man mye åpent dekksareal. Ønsker du en svært lettstelt "altmuligbåt" velger du AMT. Vil du ha en lekrere og mer komfortabel småbåt for litt lengre turer legger man du til en halvmeters lengde - og drøyt 30 000 kroner og går for Uttern S49.

 

FAKTA- AMT 150 R

 

 

FØRSTEINNTRYKK: UTTERN S49

Gøy på vannet

CE-kategori:

 C

Produksjonsland:

 Finland

Lengde i meter:

 4,50

Bredde i meter:

 1,95

Dyptgående i meter:

 Ca. 0,45

V-bunn i grader:

 18

Vekt tørr båt i kg:

 350

Drivstoff i liter:

 25 (løs tank)

Max antall personer:

 5

Motoreffekt fra-til i hk:

 30-50

Motor testbåt:

 Honda BF40 Lang

- Sylindervolum

 808 ccm

- Antall sylindre

 3

- Effekt i hk (kw)

 40 (29,8)

Toppfart i test i knop:

 27,2

Pris fra i kroner:

 135 990 m/Honda BF30

Pris testbåt i kroner:

 147990

Opplysninger:

www.kellox.no               

Selv en liten båt kan oppleves stor når den er riktig designet. Den minste skjærgårdsjeepen fra Uttern S49 er en romslig og leken familiebåt.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Hvem får mest ut en centimeter i en båt? Produsentene kniver om å tyne mest mulig saft ut av sitronen, både for å holde prisen nede og for å tilby mest mulig båt på minst mulig plass. Uttern er på vannet med Morten Minstemann, Uttern S49, i ny drakt. Den er et godt eksempel på nytenkning, i den grad det er mulig å tenke nytt med et tradisjonelt konsept basert på skjærgårdsjeepens løsninger.

Den er fem meter lang og to meter bred, men like fullt en smidig båt for småbarnsfamilien på tur. Typisk for båter i denne klassen er den tilbaketrukne styrekonsollen, gjerne plassert på styrbord side, og hvor aktersofaen også tjener som kjørestol for skipperen. Uttern S49 er intet unntak. Styreposisjon akter har mange fordeler. Den lille båten blir straks stor foran, med mange sitteplasser og plass til et plastbord for lunsjen under åpen himmel.

Godt med stuveplass

I små båter er hemmeligheten å få mest mulig løsøre unna. Derfor er stuverom noe det første vi ser etter. Det er veldig godt med plass til å gjemme unna små ting i Uttern S49. Dregg, tauverk og fendere er det greit med plass til i de to rommene under hver av badeplattformene akter. I babord plattform ligger badestigen integrert. Det er et stort lagerrom under akterbenken, og her har produsenten montert solide gassløftere, slik at du ikke får benken i hodet når du bøyer deg oppi. Under benkene foran i båten er det også godt med plass. På styrbord side er det plass både til fiskeutstyr og vannski.

Smart innredet

Båten har en praktisk planløsning. Helt akter er det sofa med god plass til tre personer. Foran styrekonsollen er det stol i fartsretningen. Det er en stor sofa på styrbord side, en noe kortere på babord side. Med et enkelt grep kan også plassen mellom sofaputene fylles med en pute til stor solseng. Du må fjerne benkeputene helt for å få full åpning i lokkene på benkene. Litt irriterende. Problemet hadde vært løst med en tanke smalere puter.

    Puten helt forut kan vippes opp og dermed har du skaffet deg et behagelig trinn for å komme ut og inn. Selv om båten er relativt liten, er det problemfritt å ta seg rundt. Det er god plass mellom konsollen og skrogsiden babord og det er fri passasje helt fram til baugen.

Førerplass

Båten er utstyrt med en stor konsoll som gir god beskyttelse for to personer. Det er rikelig med plass til bena for de som sitter bak, og passasjeren på innsiden av føreren, som sitter midt i båten, har god plass. Romsligheten her akter har en ulempe. Det er ingen mulighet til å justere avstanden mellom sittebenk og konsoll. For oss som ikke er blant de lengste er det rett og slett litt ubekvemt å kjøre båten i sittende stilling, du får ikke ryggstøtte. Til gjengjeld er det ingen problemer å kjøre båten stående.

Konsollen bærer preg av kvalitet. Den er ikke ulik konsollene fra de større utgavene. Den har to koppeholdere, 12 volts uttak og et eget lite rom med lokk til mobiltelefon og lommebok. Vindskjermen er omkranset av en god syrefast ramme som er god å gripe i når du kjører båten i stående stilling.

Sjøegenskaper

Er du på båttur alene, samles mye vekt langt akter. Båten har en bratt planingsterskel, men likevel legger den seg raskt ned i plan. Vi har erfaring med tilsvarende båter som blir stående uforholdsmessig lenge. Det er ubehagelig ikke å se hva som skjer der foran båten.

   Vår testbåt var utstyrt med en 75 hk Mercury Optimax. Mercury er en trofast motor, men Optimax begynner å trekke på årene. Den støyer en del er koblet til en kontrollboks som oppleves slarkete og upresis.

   Lillebror i Uttern-familien er morsom i sjøen. Den er trygg, lett å kontrollere og ligger fjellstøtt i svingene. Båten reagerer rask på trimming og finner seg raskt til rette. Alt i alt en morsom og leken båt med mange gode kvaliteter.

FAKTA OM UTTERN S49

CE-kategori: C

Produksjonsland: Polen

Lengde i meter: 5,01

Bredde i meter: 2,08

Vekt tørr båt i kilo: 630

Drivstoff i liter: 70

Max antall personer: 6

Motoreffekt fra-til i hk: 50-75

Motor i testbåt: Mercury Optimax 75

Effekt i hk (kw): 75 (55,16)

Toppfart i test i knop: 32

Pris fra kroner:

Pris testbåt i kroner: