D-DAGEN: I dag, 1. juni, må du ha høyhastighetsbevis for å føre båt over 50 knop. Foto: Amund Rich. Løken

I dag er D-dagen for deg som kjører over 50 knop

I dag er D-dagen for deg som har båt som går fortere enn 50 knop. Kan du ikke vise frem hurtigbåtbeviset er det bare å la båten forbi fortøyd og komme deg til «sjåførskolen». I dag, 1. juni, er den nye forskriften iverksatt. Ferske tall viser at mange fortsatt er i «loopen» for å skaffe seg beviset.

Publisert Sist oppdatert

De ferskeste tallene Båtmagasinet har hentet fra Sjøfartsdirektoratet onsdag 31. mai viser at mer enn 2000 båtførere hittil har fått utstedt høyhastighetsbevis og dermed lovlig kan kjøre sine 50-knops-båter. Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus sier til Båtmagasinet at nærmere 8000 elever har gjennomført den teoretiske delen av opplæringen for fritidsbåt og vannscooter. Snakker vi om den praktiske delen, som foregår hos godkjente «skoler», viser tallene at det er 2703 som per 31. mai har gjennomført kjøringen. Det tilsvarende tallet for vannscootere er 1917.

-I disse tallene kan det også være noen som har tatt begge de praktiske kursene for å få bevis både for fritidsbåt og vannscooter, sier Aarhus.

«Stadig flere gjennomfører»

-Står disse tallene i forhold til hvor mange personer som eier båter som gjør høyere fart enn 50 knop?

-Det er vanskelig å si, men det er jo en god del flere som har startet med teoretisk kurs og praktisk kurs, så det er klart mange flere enn de 2000 som har fått beviset så langt som kommer til søke om beviset etter hvert.

-Betyr innføringen av beviset at eiere av slike båter (kanskje de har vært eiere i mange år) må la båten stå i ro inntil beviset er tatt?

Fra i dag av må du ha beviset

-Skal du føre fritidsbåt eller vannscooter som går over 50 knop fra i dag av, så må du har høyhastighetsbevis. Det er veldig klart, om du har en båt som kan oppnå mer enn 50 knop så kan den ikke føres lovlig uten utstedt høyhastighetsbevis.

-Har dere hatt noen briefing med politiet om kontroll/håndheving av de nye reglene?

-Politiet gjør sine egne vurderinger knyttet til om det settes inn spesielle kampanjer eller lignende ved håndheving. Det er båtfører som uansett er ansvarlig for å ha den kompetansen som kreves for å føre et fartøy lovlig, sier Aarhus.

Bot på 500 kroner

Båtmagasinet har tidligere omtalt bøtesatsene for å kjøre i mer enn 50 knop uten å ha nødvendig dokumentasjon på kompetansen. Mens kursavgiften fort kan passerer 10 000 kroner, vil man få et forenklet forelegg på bare 500 kroner dersom man ikke kan fremlegge gyldig bevis.Kommunikasjonsdirektøren legger til at Sjøfartsdirektoratet mener fokuset på om en kan bli tatt er feil.

-På samme måte som det er feil å tenke på boten når en tar på seg bilbelte – det er sikkerheten som bør telle mest. Nå er det krav fra 1. juni til høyhastighetsbevis. Har en ikke tatt dette så bør en starte med det så raskt som mulig og la båten eller vannscooteren ligge til det er på plass. Om en kjører ulovlig, og påfører eksempelvis andre en skade, så kan konsekvensene også forsikringsmessig bli svært store om en har kjørt uten gyldig bevis, sier han