
Prøvekjørt: Nordkapp Noblesse 720
Rein nytelse
Nordkapp Noblesse 720 er en av de bedre båtene vi har kjørt i denne størrelsen, og kan trygt sies å være blant produsentens beste så langt.
Selv om Nordkapp Noblesse 660 gikk av med seieren i «European Powerboat of the Year 2019» har vi her en annen vinner, med stor sannsynlighet en fremtidig salgsvinner og flaggskip for produsenten. Noblesse 720 har som sin lillesøster moderne linjer og det samme sportslige utseendet. Båten har også mange av de samme løsningene som lillesøster, som tykke sitteputer, smart fenderplass, enkel tilgang til stueplass og praktisk badeplattform. Som i 660 finner vi også i cockpiten et pantry med kran, kokebluss og kjøleskuff, avhengig av hva kjøperen velger av utstyr. Akter i cockpiten er det en rommelig U-salong som kan gjøres om til solseng. Cockpiten er som i Noblesse 660 senket, og det bidrar til høyt fribord, som igjen øker sikkerheten.
Lengde med plattform: | 710 cm |
Bredde: | 260 cm |
Vekt uten motor: | 1480 kg |
Drivstofftank: | 182 liter |
Vanntank: | 40 liter |
Septiktank: | 30 liter |
Maks motor: | 250 HK |
Stammelengde: | Ekstra lang |
Antall personer: | 7 |
Priseksempler: | 738 600 kr med 200 hk, 738,600 kr med 250 hk. Ca 60.000 ekstra for highline-pakke |
CE kategori: | C |

Prisen med 200 hestekrefter starter på 738 600 kroner, men her er det mulig å bygge seg opp med highlinepakker og større motorer. Med grummeste motor, som er Evinrude 250 HO og highline pluss-pakke, ender prisen på 873 600 kroner. Da har båten også alt man trenger for en enkel weekendtur.
Samarbeidsvillig
Når vi bakker båten ut fra båsen kjenner vi allerede at den er god å kjøre. Her er det full kontroll akterover, selv i sakte fart og småkranglete vindkast som blåser gjennom Skjebergkilen. Man vil sjelden trenge de påmonterte baugthrusterne, selv om de er gode å ha. Vi setter båten i gir, og glir fremover mens motoren jobber i behagelige 900 omdreininger. På vei ut fra havna skjønner vi allerede at dette blir bra.

Bensinmåleren viser 43 prosent, så her bør vi også ha noe å gå på. På hekken har vi ulv i fåreklær. På motordekselet til Evinrude G2 står det feilaktig merket 200, men motoren yter 250 hestekrefter. Det brummer litt mer når vi endelig kommer ut av femknopssonen og kan gi gass. Vi klarer ikke å la være, og gir bånn gass. Og den akselererer kontant, og fortsetter å sparke fra etter at den har kommet opp i 20 knop. Men også her er bensinmåleren ubestemmelig. Først ligger den på 36 prosent, men det er ikke lenge før den ligger på 17 og videre ned på 10,4 prosent. Vi har riktignok gjort noen få svinger og testet ut i forskjellige fartsområder de første 15 minuttene, men på strekningen fra innerst i Skjebergkilen til Herføl har tanknivået falt fra 46 til 10,4 prosent, altså på en strekning på om lag 13 nautiske mil. Designer Espen Thorup sier til Båtliv at han vil ta opp problemet med bensinmåleren med produsenten, men han antar at det vil hjelpe med kalibrering.
Nydelig i sjøen
Vi har sett oss ut Koster, men vi kjører inn til marinaen på Hærføl og fyller på 50 liter. Fra da er tanken trekvart full, og holder seg stabilt på et nivå med reduksjon prosentvis som tilsvarer forbruket. Rekkeviddeangsten har gått over, og vi kan nyte turen til sitt fulle som denne båten fortjener.
Det blåser seks-sju meter i sekundet, men kastene er nok betydelig høyere. Vi setter pris på sjøen som har bygd seg opp, slik at vi får prøvd 24-foteren som den fortjener. For den takler sjøen elegant. Rett og slett nydelig. Skroget er 22 grader. Når vi holder i underkant av 30 knop i retning Koster tar den i mot bølgene med glans. Vi er tre voksne som bare storkoser oss fra bølge til bølge, med Koster som kommer stadig nærmere. Nesten for raskt, for vi nyter turen med smil. Vi er nærmest alene på sjøen denne høstdagen, med en og annen seilbåt østover på vei tilbake mot Norge med kun gennakeren oppe i vinden. En annen seilbåt har bare en andel av storseilet oppe, så det er ikke noen tvil om at det blåser godt, og båten takler forholdene bra. Det er en stor fordel at vi alle kan stå, og de to som ikke kjører holder i vindskjermen som gir et godt grep, mens vi fjærer lett med beina. Vi prøver forskjellige hastigheter, men om lag 30 knop er det perfekte. Også denne båten føles større enn sine 24 fot.

Av de beste
Vi har kjørt flere båter fra Nordkapp opp gjennom årene, og vi slår fast at dette trolig er den beste vi har kjørt så langt. Nå har riktignok Nordkapp 705 et noe smalere skrog, og det kunne gitt oss muligheten til å kjøre enda hardere i sjøen. Men så blir det da også en annen båt, sammenlignet med bredden og den lille ekstra lengden som denne familiære daycruiseren gir.
Skal vi kjøre økonomisk ligger den optimale hastigheten på om lag 32 knop, med 3500 omdreininger. Da er forbruket nede på 34 liter i timen, eller regnet om til 1,06 liter per nautisk mil. Dette er målinger som vi har gjort på relativt flatt vann etter turen over til Koster, så vi må regne med noe mer. På de fem nautiske milene over fjorden og i motvind kan vi kanskje anta at vi brukte sju liter bensin, noe som i så fall ikke er dårlig. Vi opplever også totakteren som svært samarbeidsvillig og responsiv når vi jobber oss fram og tilbake over fjorden.
Min mening
Nordkapp har de siste årene markert seg med gode båter. Med de to siste modellene har båtene beveget seg inn på et område som konkurrer med verdens ledende daycruisere. Dette bekreftes av utmerkelsen fra Europas ledende båtjournalister i «European Powerboat of the Year». Her var det ikke mye uenighet i juryen om vinneren, etter at flere av de europeiske båtbladene har testet modellen (undertegnede sitter selv i juryen). Løsningene er svært gode, og når båten i tillegg oppfører seg akkurat som den skal på vannet, så har Nordkapp skapt en vinner med Noblesse 660, og to vinnere når de i tillegg har fått ut en så god båt som Noblesse 720. Riktignok med noen mangler under prøvekjøringene, men dette er noe vi er trygge på at produsenten allerede har tatt tak i. Vi kan bare gratulere Nordkapp med to nærmest perfekte daycruisere.
Målinger Nordkapp 720 | |||
Turtall | Knop | l/timen | l/nautisk |
500 | 3,3 | 1,1 | 0,33 |
1000 | 5,6 | 3,2 | 0,57 |
1500 | 7,7 | 8 | 1,04 |
2000 | 8,6 | 18,5 | 2,15 |
2500 | 12 | 25 | 2,08 |
3000 | 26 | 31,7 | 1,22 |
3500 | 32 | 34 | 1,06 |
4000 | 37,5 | 52 | 1,39 |
4500 | 43,5 | 60 | 1,38 |
5000 | 49 | 75 | 1,53 |
5340 | 53 | 90 | 1,70 |