Vrient år for Hydrolift
Hydrolift er et meget anerkjent båtmerke, men knapt nok god butikk for gründer Bård Eker. 2018-tallene viser et driftsunderskudd på 15 millioner kroner.
Ifølge Dagens Næringsliv har Hydrolift-prosjektet tapt nær 200 millioner kroner siden oppstarten i 2002.
Industridesigner Bård Eker mener selv at Hydrolift kan ha vært for aktiv med å starte kostbar utvikling av stadig nye modeller. Salget av båter har vært bra, men 2018 alene ble det investert 7,5 millioner kroner i to nye modeller.
Nå har denne delen av driften blitt tonet noe ned. Samtidig har Eker flyttet ansatte mellom ulike deler av moderkonsernet Eker Group as, og i tillegg er regnskaps- og faktureringsrutinene endret.
I årsberetningen står det at Hydrolift allerede nå ser resultatene av disse justeringene. Samtlige produktlinjer er utsolgt og serviceavdelingen er fullbooket. I tillegg gikk eierkonsernet Eker Group as med et overskrudd i 2018 etter salg av aksjer og annen investorrelatert virksomhet, skriver Dagens Næringsliv.