Vakker Windy godt besøkt
Windys nye Chinook 45 glitrer der hun ligger i all sin vakre velde.
Hun får ikke ligge alene, det meldes om stor interesse for den nyoppussede damen. Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen er likevel ikke helt fornøyd med besøket. Han tror det uvanlige kraftige vinterværet har gjort at mange ble sittende hjemme denne første helgen av verdens største innendørs båtmesse. Nye Chinook blir neppe allemannseie med en prislapp på det tyske markedet tilsvarende seks millioner norske kroner. Men vi kan her og nå røpe at hun ble solgt allerede første helgen.
Hva er gjort siden den første utgaven kom for fire år siden?
-Egentlig det meste. Overbygget er forlenget og det er blitt mer åpent. Hele hekken har fått ny layout for å klare utvidelsen av badeplattformen. I og med at vi er på vei bort fra de tradisjonelle ko-øyene, til mer stående store vinduer, måtte vi gjøre en del med skrogsidene for at dette skulle bli perfekt. Når du ser på hvordan de fire vinduene er felt inn, øker forsenkingen fremover slik at dette skulle se pent ut, sier Heiberg-Andersen.
Lite overlates til tilfeldighetene når det gjelder Windy. Den gjennomgående fargen er et sted mellom mokka og latte hvis vi skal holde oss til byspråk. Ansvaret for designet på den ”nye” båten ble overlatt til det norske London-baserte Eidsgaard design. Båten har fortsatt tre gode sovekabiner og to badsløsning. Imponerende i seg selv for denne størrelsen båt. At båten fikk større vinduer har gjort mye med lysinnslippet til salongen under dekk. Den er rett og slett blitt skikkelig lys og trivelig og følelsen av mer rom øker også.
Et annet moment som slår meg etter fire dager på verdens største innedørs båtemesse, det er at norske båtbyggere ikke faller i "luksusfellen" det er å designe rene penthouse leiligheter på kjøl. Vi opplever at både franskmenn, tyskere og polske produsenter av store båter ikke tenker på at båtene skal brukes i sjøen, men bare se lekker ut på messe. Runde hjørner og endevedavslutninger er fraværende. Ser vi på Windys Chinook er alle hjørner gjort ufarlige. Ingenting er verre en å støte en hoft eller et kne inn i en korian-kant på en byssebenk, eller et steinhardt glasslakkert mahognybord uten slingrekanter. Nei, dette er faktisk en utvikling vi som båtmennesker liker dårlig, så et lite hurra for de norske båtbyggerne, det fortjener de faktisk.
Båten som ligger utstilt i Düsseldorf har drev med VP D6 400 hk ganger to i hekken. Selvfølgelig med Joystickstyring.
Spesifikasjoner:
Lengde: 13,88 m
Bredde: 3,98 m
Vekt: 10,6 ton med standard motorer
Høyde totalt: 4,45 m
Drivstofftank: 1100 l
Vanntank: 305 l
CE: B