ALDERSFRADRAG: De trenger godt vedlikehold for å vare lenge. De fleste forsikringsselskap trekker årlig et beløp fra verdien på eldre drev. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Tore misfornøyd med aldersfradrag på drev

Tore Bekken i Elverum trodde han hadde de beste forsikringsvilkårene på båten sin gjennom LO-medlemskapet, men oppdaget at det «lå en joker» i hekkaggregatene. Han flyttet over til et selskap som ikke praktiserer aldersfradrag på den vitale undervannsenheten.

Publisert Sist oppdatert
VERDT Å TENKE PÅ: Etter min mening er det stor forskjell på en forsikringsavtale som ikke har aldersfradrag på hekkaggregat enn en som har det, sier Tore Bekken, mangeårig forsikringskunde gjennom fagorganisasjonen sin. Foto: Privat.

- Når du, som meg, er medlem i en fagforening i organisasjon med nesten en million medlemmer, skal du ha gode medlemsfordeler. Ja, da forventer du at du har noen ekstra goder, som for eksempel gunstige forsikringsavtaler. I min enfoldighet trodde jeg gjennom mange år at båtforsikringen min var den beste å oppdrive, men nå kan jeg konstatere at LO Favør slett ikke er best.

Fagforeningsleder Tore Bekken har representert Elverum Jern- og metall i en årrekke gjennom jobben på Sperre Jernstøperi. I store deler av sitt voksne liv har han vært tillitsvalgt og medlem av Fellesforbundet i LO.

Båtmann fra de store skoger

Selv om han har vokst opp og tilbragt hele sitt liv i de store skoger i Norges innland, så har interesse for båt og sjø alltid vært der. Allerede i 1972 kjøpte han sin første båt, en robåt han fortsatt har, men kravene og behovet har også endret seg med årene. Nå koser han og kona seg på Mjøsa i sin 1995-modell Sunseeker Tomahawk 41 med hjemmehavn i Brumunddal. De to Volvo Penta KAD 43-motorene har bare 480 timer bak seg. Det samme med de to DPE 290-drevene.

- Vi holder båten i så god stand som det lar seg gjøre. Det betyr at vi er påpasselige med service og vedlikehold, ikke minst passer vi på de to drevene som om de skulle være barna våre. Men med båt kan alt skje, derfor har det vært viktig for meg å finne de beste forsikringsvilkårene for nettopp drev, sier Tore.

«Vil ikke ha en sånn forsikring»

Det var da han han fikk det for seg å gjøre en prissammenligning mellom forsikringsselskapene at han skuffende nok oppdaget at hans såkalte fordelsforsikring i LO Favør absolutt ikke var blant de beste.

- Det kan være et godt råd til alle båteiere som har drev på båten sin. Etter min mening er det stor forskjell på en forsikringsavtale som ikke har aldersfradrag på drev enn en som har det. LO har sin avtale i Sparebank 1 og DNB sitt selskap Fremtind. Her er det aldersfradrag på drev. Jeg vil jo ikke ha en sånn forsikring. Jeg synes ikke jeg fikk noe godt svar da jeg spurte hvorfor, sier Tore.

LO Favør påstår til Tore at de ikke oppfatter at vilkårene til LO-medlemmene er dårligere enn konkurrentene, selv om de påpeker at det naturlig nok er variasjoner i markedet. Selskapene som Tore fremhever mener de er «nisje-selskaper» som primært driver med båt og er spesialisert på feltet.

SUNSEEKER: Tore Bekken koser seg på Mjøsa med sin 1995-modell Sunseeker Tomahawk 41, med to Volvo Penta KAD 43-motorer og to DPE 290-drev. Foto: Privat.

-Det stemmer at enkelte selskaper tilbyr uten fradrag på deler ved skade, men selskapene som tilbyr dette ligger ofte høyere priset og det er strengere krav i forhold til alder på båt og motor for å få tegnet disse dekningene. Ved å velge vår løsning så treffer vi en bredere kundegruppe, gjør det forutsigbart for kundene ved skade og sikrer et rettferdig oppgjør, heter det i brevet til Tore Bekken.

Noen selskaper har valgt å gå bort fra tabell for fradrag på skadeutsatte deler til båt i sine vilkår og tilbyr reparasjon med bytte til likeverdige deler. Hvis likeverdige brukte deler ikke kan skaffes og nye deler må benyttes gjøres et skjønnsmessig fradrag for delen som skal skiftes så kunden har da ingen mulighet til å vite hva et eventuelt fradrag kan bli.

«Tabell for fradrag»

Slik dekker selskapene drevskader

GJENSIDIGE: Etter ett år fra motoren/drivverket ble kjøpt som ny, reduseres erstatningen med 5 % av nypris på skadetidspunktet for hvert påbegynte år, maksimalt 50 %.

STOREBRAND: Ja, vi har aldersfradrag på oppgjør ved totalskadet drev. Det er takstmannens vurdering å ta dette fradraget etter alder og tilstand.

TRYG SKADEFORSIKRING: Totalskadet drev inntil fem år erstattes med nytt. For drev eldre enn 5 år vurderes et forholdsmessig fradrag i erstatningen som følge av slitasje, maksimalt 25 prosent.

CODAN FORSIKRING: Drev og drivlinje erstattes uten aldersfradrag dersom modellen ikke er utgått.

FREMTIND FORSIKRING: Vi har aldersfradrag på erstatning på drev, samt at vi gjør skjønnsmessige vurderinger. Hos oss har vi tre fradragsfrie år, detter 10% pr. år, maks 80% fradrag. Dersom båten kun har gått i ferskvann, kan vi gjøre spesielle vurderinger og dermed avskrive noe mindre.

FRENDE FORSIKRING: Vi har aldersfradrag på hekkaggregat/drev fra fem år. Ifølge vilkår for fritidsbåt: Hekkaggregat/drev: 10 % fradrag for hvert år hekkaggregat/drev er eldre enn fire år, maksimum 60 %.

Flere av selskapene understreker at selv om de har praksis i sine vilkår, vil et kundeforhold alltid påvirke sluttsummen på forsikringsdekningen. Det du «taper» på den ene kan fort vinnes på den andre. Derfor er det vrient å g noe bastant svar, men det er et godt tips å gjøre som Tore. Sjekk flere og følg opp. Han valgte å bytte selskap etter sin prisrunde.

LO Favør har gjennom Fremtind samme løsning med tanke på bytte til likeverdige deler, men har altså valgt å ha en tabell for fradrag for skadeutsatte deler da erfaringen er at det ofte blir diskusjonen i et oppgjør dersom dette ikke finnes. Fremtind har blant annet ikke fradrag på undervannshus på nye båter de tre første årene. Kunde vil da få et nytt undervannshus uten fradrag hvis likeverdig ikke kan skaffes så sant den er innenfor alderskravet.

-Selskapet kan gjerne skryte av full dekning de tre første årene, men nå er det slik at de fleste av oss ikke har råd til nye båter i millionklassen og vil aldri få glede av en slik nybåt-forsikring. Det er dekningen på et brukt drev som er viktigst, ikke nødvendigvis forsikringspremien, sier Tore Bekken.

Hva er «de beste» vilkårene?

-I en skadesak er det flere momenter som spiller inn i forhold til hvilket selskap som har de «beste vilkårene», om det er en nyere eller eldre båt og selvfølgelig tilgangen på brukte deler. Ved å ha en tabell som regulerer fradrag på skadeutsatte deler hjelper det oss med å få til et oppgjør som blir likt for alle kunder uten at noen er heldige eller uheldige med tanke på det skjønnsmessige fradraget skadebehandler foretar. De siste årene så har tilgangen på brukte deler vært minimal og det har resultert i at nye deler må settes inn ved reparasjon, sier LO Favør som har drøftet Tores sak med sitt forsikringsselskap Fremtind.

Hvis man sammenligner vilkårene vil ikke vi være noe dårligere, men mer forutsigbare for kunde, skriver produktsjef Christina L. Nymoen i Fremtind i et svarbrev til LO Innlandet da de tok opp Tores sak.

-Du kan passe på drevet ditt som en smed og sørge for optimalt vedlikehold år etter år. Selv om det er så godt som nytt hjelper jo ikke det når aldersfradragene kommer. Du mister store verdier år for år. Det er en dårlig løsning, sier Tore. En dårlig løsning mener han det også er når takstmann gis anledning til skjønnsmessig vurdering av drevskaden.

-Du kan jo være sikker på at takstmannen, som er selskapets mann, ikke akkurat gjør din skadesak lettere. Nei, for meg ble det avgjørende å finne et selskap som ikke har tekst med små skrift som begrenser erstatning av drev, sier han.