Yamarin Cross 75 BR

Størst og tøffest i aluminiumsserien

Yamarin Cross levererer har ypperlige kjøreegenskaper og er tøffest i aluminiums-familien.

Publisert Sist oppdatert

>> Bildespesial

>> Forbruksmålinger

>> Last ned hele artikkelen til iPhone/iPad med Båtlivs nye app

Aluminiumsbåten Yamarin Cross Bow Rider ser ut til å ha fått det lille ekstra, og er flaggskipet i den nye Cross-serien. Båten er konstruert for høy fart og tøft vær, og har fåtte en skarp V-bunn på 22 grader. Cross-serien er aluminiumsbåter med glassfiber-innerliner, og det nye med 75 Bow Rider er at den har mørk aluminiumsdørk. Det vil si aluminiumsplater som er festet til dørken. Her er det også fire LED-lamper for å lyse opp om bord i mørke høstkvelder. Den nye modellen har også fått ratt og puter i ny design, med interiørløsninger vi også vil få se i fremtidige båter fra Cross-serien

Solid

Også vindskjermen har en helt ny konstruksjon, i grove profiler og polert syrefast stål, og vinduene er i herdet glass. Det er også solid håndrekke langs hele vindskjermen. Siderutene skal ifølge Yamarin sende fartsvinden vekk fra dem som sitter på akterbenken. Vi testet dette, og opplevde likevel fartsvinden på akterbenken, ikke minst om man sitter litt på siden. God vindbeskyttelse  kommer godt med i en båt som går 50 knop med den største motoriseringen.

Kjøreegenskaper

Da vi testet båten i Oslofjorden, var det en god del regn. Da kom vindusviskerne, som er på både fører- og passasjersiden, godt med, men vi måtte lene oss litt ekstra fremover på grunn av regn på midten av vindskjermen.

Kjøreegenskapene er utmerket. Sittende i den 7,6 meter lange båten, føles den mye større når vi raser ut i skjærgården. Vi har også testet båten i Sverige i kraftigere vind, og den holder over 50 knop gjennom bølgene. Propellen tar ikke luft gjennom svingen. Båten går lett opp i plan. Planingsterskelen ligger allerede ved 2500 omdreininger. Dette er helt klart en båt som innbyr til kjøreglede. Vi har også brukt båten til en transportetappe, og når vi slipper rattet, fortsetter båten uforstyrret rett frem. Får vi sjø fra siden, skrå fra siden eller hva det måtte være, oppfører båten seg nærmest uberørt. Det er ikke ofte vi har prøvekjørt så gode masseproduserte båter. Båten ble testet med 300 hestekrefter på hekken. Prisen ligger da på om lag 630.000 kroner.

Lyst til å lese hele artikkelen med prøvekjøringen? Som en liten forsmak kan du  laste ned bladet med Båtlivs nye app for iPhone og iPad. En liten hemmelighet (foreløpig) er at vi også her har lagt ut siste nummer av Båtliv gratis for alle..! Er du abonnent kan du laste ned hele bladarkivet 9 år tilbake gratis med denne appen - så vet du det ;-) (Opplåsningskoden er epostadressen du er registert i Båtliv med)

Tekniske data

Lengde: 7,63 m

Bredde: 2,47 m

Vekt: 1350 kg

Motor: 150-300 hk

Motor testbåt: 300 hk

Pris med 300 hk: 640 000 kr

Målinger

Turtall    Knop    Liter/t

5500    51,4    100

5000    45    80

4500    40    62

4000    35    45

3500    30    34

3000    25    25

2500    18    20

2000    10    14

1500    6,7    8,6

1000    5,1    5,1

600    3    2,3