Audi
Koeningsegg
BMW
Corvette
Porsche
Louts
Sportsbilene sjøsettes

Sportsbilene sjøsettes

Båter med sportsbildesign er i ferd med å bli en trend.

Publisert Sist oppdatert
Dim: 800x533px Description: Notes:
Dim: 500x489px Description: Notes:
Dim: 600x338px Description: Notes:
Dim: 580x386px Description: Notes:
Dim: 1920x1440px Description: Notes:
Dim: 800x600px Description: Notes:

Det begynte med Porche som dristet seg ut på sjøen.  I løpet av kort tid trekker flere sportsbiler mot vannet. Båtliv har samlet et utvalg av de mest eksklusive bilprodusentene som har fått kjøl og propell.

Koeningsegg

Inntil nylig var Koeningsegg verdens raskeste serieproduserte bil med toppfart på over 400 kilometer i timen.  Koenigseggkonstruktør Johan Wejedal lanserte rett etter båtmessa i Gøteborg sin drøm om å bli raskest til vanns.  Det begynte med at Johan Wejedal ønsket å gjøre en Saab Sonett 3 til båt, ettersom den allerede ser ut som en båt. Men så fikk han ideen om å gjøre Koenigsegg til båt  i stedet, og Koenigsegg har jo allerede en norsk deleier i racerbåtbransjen, nemlig Bård Eker, For at det skal bli mer politisk korrekt foreslår Wejedal at den nye speedbåten kan gå på E100, etanol.

Les mer om Koeningseggs våte drøm her

Porsche

Mens Wejedal drømmer har andre bilprodusenter allerede fått vann under kjølen.  70 knop skal Porsche Fearless være god for, med en spesialtilpasset Mercruiser som yter 600 hestekrefter. Båten er et resultat av et samarbeid mellom Porsche og amerikanske Fearless Yachts. Først ute av en rekke planlagte luksusbåter var Porsche Fearless 28 som ble vist på Sjøen for alle i fjor. Porsche Fearless er 28 fot lang og koster 2,9 millioner kroner i Norge.

Les mer om Porschebåten her

BMW

Under båtmessen i Düsseldof ble Bavarias nye båt lansert, i samarbeid med BMW. Bavaria skjønte at de nå måtte gjøre noe med flåten sin for ikke å miste kunder til andre leverandører. Det lå hele tiden i kortene at denne båten skulle skille seg ut fra resten. De ønsket å lage noe som var helt annerledes. Til å hjelpe seg med det, hyret de inn designteamet til bilgiganten BMW i Los Angeles, BMW Group Designworks. De hyret også inn Boston Consulting Group for å kartlegge kunder og forhandleres syn på en eventuell nysatsning. Resultatet ble altså Bavaria Deep Blue 46.

Les mer om BMW-båten her

Lotus

På båtmessa i Tyskland var dykkebilen fra Lotus Elise et av mange trekkplastere. Ved første øyekast ser den ut som en vanlig sportsbil, men tar vi en nærmere titt ser vi at den har fått to propeller og tilkobling for ventilsett. Rinspeed sQuba er verdens første undervannsbil, utviklet av produsenten av Lotus Elise. Denne er noe lettere motorisert og går kun på elektromotorer, noe som er et fornuftig valg når den skal ned i dybden.
    Undervannsbilen er designet av James Bond-entusiasten Frank M. Rinderknecht som i 30 år har prøvd å realisere drømmen om en slik bil.

Les mer om undervannsbåten her

Audi

Det svenske designfirmaet Vizualtech.se har laget en heftig doning med designreferanser til Audis R8.  Til tross for likhetene med Audis fartsmonster har ikke Vizualtech og Audi noe med hverandre å gjøre.

    Til motsetning fra sin landeveisbroder, får R 8,8 Biocat, som båten heter, måkevingedører. Mens landeveisutgaven av R8 har 4,2-liters V8 motor med 420 hester, er et av de tenkte motoralternativene i sjøutgaven en biodieseldrevet V10 med 320 hester. Topphastigheten er anslått til 177 km/t, eller rett i overkant av 95 knop.

Les mer om båten her

Corvette

Amerikanske Malibu Boats har laget Corvette Limited Edition Sport-V. Malibu ønsket å utfordre den tradisjonelle båtbyggingen. Corvetten har til og med et panser, men i stedet for motor er det der stuveplass og subwoofere.

    På en blogg på internett har det vært en åpenlys uenighet mellom bilprodusenten og båtprodusenten, men nå ser det likevel ut til at en 2009-modell har kommet på banen, eller rettere sagt på vannet.

Les mer om båten her

I Båtliv nummer fire som nå er i salg kan du lese mer og se enda flere bilder av sportsbiler som sjøsettes.