Solcellepaneldrevet hydrofoilbåt
Er en hydrofoil-katamaran drevet av solcellepaneler det mest effektive?
HOVEDBILDE: Det skal åpenbart ikke mye kraft til før katamaranen «flyr».
Det er i alle fall sporet studentene ved universitetet KTH i Stockholm og universitetet i Tokyo i Japan jobber etter når de til neste år skal stille i konkurranse med en selvstyrt farkost drevet av fornybar energi. Banen de skal tilbakelegge er 20 km lang, og de skal benytte GPS-signaler til styringen av farkosten.
Nylig testet de farkosten, som er en katamaran med hydrofoiler. Gråværet i Stockholm gjorde det ikke mulig å benytte solenergien som drivkraft, så derfor ble katamaranen drevet av et lite batteri i stedet. Det ble også foretatt slepe-tester.
Ialt skal båten drives av 14 stk solcellepaneler på 18 watt. De dekker en yte på 2 x 1 meter, som er hva konkurransereglene tillater. Målet er derfor å få så mye energi som mulig ut av den begrensete flaten. Studentene benytter solcellepaneler fra Sunbeam Systems, som er designet for å gi mye energi i forhold til vekt og overflate.
Så får man se da, hva fasiten sier i august 2014 på innsjøen Biwa i Japan. Vil studentenes hydrofoilbårne katamaran ved navn «KTH-Ægir» være den beste?