Skibsplast med ny daycruiser
Etter fjorårets lansering av 660 DC med innenbordsmotor slår Skibplast til med en fem centimeter lenger båt med utenbordsmotor.
Skibsplast presenterer nyutviklede daycruiseren allerede under Sjøen for alle. Båten er en videreutvikling av 660DC som ble introdusert høsten 2008. Den største forskjellen er at 665DC har utenbordsmotor og 660DC har innebordsmotor.
Linjer
665DCer har fått en stor u-seteløsning i cockpit. Også her skiller den seg fra 660 DC som har en rett benk akter. Nykommeren har fått en pantryløsning som er plassert ved siden av passasjerstolen og sjøvannstoalett med tank i kabinen.
– Sammenlignet med 660DC er dashbordet, kabinen og toalettløsningen kliss lik, sier Arne Skibsrud som har designet båten.
Cockpiten er dyp og trygg for liten og stor. Uteplassens størrelse er prioritert og dermed blir cockpiten tilgodesett med en stor del av båtarealet.
– Utenbordsmotoren føyer seg fint inn i linjene ved at den er innfelt i badeplattformer på sidene. Det høye skroget, kombinert med en sportslig lav vindskjerm gir et robust uttrykk. Båten er testet med 115hk og 200hk utenbordsmotor, og har en fin ytelse med svært behagelig gange i hele fartsområdet, sier Arne Skibsrud.
Overnatting for fire
Uteplassens størrelse er prioritert ved at kabinveggen er trukket frem og at pantryløsningen er uformet slik at den maksimerer sitteplasser.
Produsenten opplyser at båten vil bli godkjent for åtte personer, som alle kan sitte rundt cockpitbordet samtidig. Cockpitputene leveres i koksgrå Niroxx-stoff. Båten har et putesystem med adkomst til båten på hver side, uten at man må trå i putene. Det er overnattingsmulighet for fire personer, to i kabinen og to på solsengen akter. Alle putene er løse, så man lett kan bruke sidesetene som dørkareal ved mer aktiv bruk av båten. Integrert plate for solseng er en del av standardpakken. Dette gir også mulighet for soveplass for to voksne på tvers.
På hver side av motoren har båten har to store plattformarealer. Det øvre nivå har to dype brønner for anker, fendere og tauverk. Det nederste nivå er lavt og komfortabelt ved bading og vannsportaktiviteter.
Den store forskjellen med utenbordsmotor er plassen.
– Det er jo blitt enormt med stuveplass, både under sidebenkene og under dørken
Utnyttet inneplass
Kabinen er utstyrt med en komplett toalettløsning med sjøvannstoalett og septiktank som standardutstyr. Døren inn til kabinen har frostet utførelse for å hindre innsyn.
Det er satt av rommelig med plass til toalettet, vasken og tilbehøret. To fullverdige liggeplasser kan arrangeres ved å benytte utfyllingspute.
Hva blir prisen på den nye båten?
– Den ligger godt under 500.000 kroner med 150 hestekrefters motor, men vi har ikke priset den helt konkret ennå, sier Skibsrud.
Øvrig utstyr og betjening
- Kalesjen settes opp uten å flytte bøylen. Den er utstyrt med gassdempere for å lette oppsettingen. Når den ikke er i bruk, skjules den elegant i ryggen akter.
- Solsengen rigges enkelt ved å trekke frem en utfyllingsplate og legge på en løs
pute.
- På passasjersiden er det en benk, hvor det portable kokeapparatet kan benyttes.
- Det er avsatt plass til kjølebag med festestropp og eget 12V-uttak.
- Separat vask i cockpit ved siden av passasjerstolen.
- Romslige stuverom under dørken og sidebenkene i cockpit.
- Bruceanker med brakett og hurtiglåsing av tauet inngår i båtens komfortpakke.
Foreløpige tekniske data:
Vekt: ca 1100kg uten motor
Lengde: 660cm
Bredde: 245cm
El. opplegg: 12V
Konstruksjonskategori.: C
Maks antall personer: 8
Rune Skibsrud har designet båten.
Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.