Årets motorbåter på messa
Nytenkning, ytelse i forhold til pris og miljøvennlighet er kriteriene for kåringen av årets motorbåt på Sjøen for alle. Her er de nominerte.
I juryen som plukker ut årets båt på Sjøen for alle 2007 finner vi følgende båtjournalister: Redaksjonssjef Frode Pedersen i Båtliv. Journalist Johan Petersen i Redningsskøyta, redaksjonssjef Axel Fr. Nissen-Lie i Seilas, redaksjonssjef Ronald Toppe i TV 2 Nettavisen, redaksjonssjef Atle Knutsen i Båtmagasinet og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv og Seilas.
Etter flere dager med inspeksjon av båtene på årets utstiling av båter på Norges Varemesse, har juryen nominert følgende motorbåter (de nominerte seilbåtene finner du her på seilas.no): Nimbus 30 Nova S, Viksund 320, Hydrolift C-27, Buster X, Beneteau Monte Carlo, Skilsø 35 FB, Grandezza 23, Fjord 40 Cruiser og Artic Blue 35.
Nimbus 30 Nova S
Nimbus 30 S er en hardtop-båt med walkaurond på styrbord side. Båten vises frem for første gang på Sjøen for alle, og utgjør en fornyelse av de kjente svenske båtene. Du går uanstrengt mellom akterdekk og baug på styrbord side av båten. På babord går pilothuset helt ut i borde. Dermed får man god sitteplass inne i salongen inne på babord side.
Juryen mener Nimbus 30 Nova S er en tiltalende båt med stort akterdekk og luftig salong. Når du åpner døren ved siden av førerposisjonen og den store takluka i pilothuset, blir det åpent, lyst og luftig inne. Den virker gjennomtenkt og helstøpt i alle detaljer.
Fjord 40 Cruiser
Fjord 40 Cruiser er en båt med modig og moderne design. Bak designen av Fjord 40 Cruiser står Patrick Banfield og Mark Tucker. Ifølge Fjord har de ”utviklet et revolusjonerende nytt konsept for båter på denne størrelsen. Kabinen på ett nivå. Ved å fjerne trinnene mellom ulike nivåer, har Fjord 40 fått et interiør med en stil og romfølelse som overgår den faktiske størrelsen. Mye lys flommer gjennom de store vinduene, firedelt skyvedør og takluker i glass gjør salongen luftig og elegant.
Designet minner om de italienske Wallybåtene med rette flater og vinkler. Jurymedlemmene har hørt unge damer hvine av fryd over det nydelige interiøret, som minner mer om en moderne leilighet enn en tradisjonell båt. Og vi har hørt gamle bransjetravere stønne oppgitt over de mange nye løsningene. Her er nesten ikke mulig å komme på fordekket på grunn av de smale dollbordene, putene blir våte etc. Fjord-båtene bryter med norske tradisjoner, og setter våre begreper om båt på prøve.
Artic Blue
Artic Blue er en 35 fots RIB med to Cummins-motorer som hver yter 480 hestekrefter. På hekken henger to ZF overflatedrev i rustfritt stål. Artic Blue 35 gjør godt over 60 knop med to 480 hestekrefters motorer. Super-RIBen er bygget på bestilling fra en kunde. Den er designet av Geir Arnestad, og bygges av Technic Industry i Polen. Artic Blue drar RIB-utviklingen enda et hakk videre med denne båten. Artic Blue 35 er ingen jolle, men en stor daycruiser for fartsglade mennesker.
Viksund 320
Viksund har fått mye plass ut av de 32 fotene på denne nyskapningen. To store greie sovekabiner. Et kjempestort toalett og eget dusjrom. Begge med god ståhøyde. Flybridgen er selvfølgelig ikke kjempestor men gir båten et ekstra uterom for den lille familien.
Viksund 320 er en vellykket videreføring og modernisering av et velfungerende konsept. Pluss også for bruk av amerikansk orr i stedet for regnskogstre i interiøret.
Beneteau Monte Carlo 37
37-foteren er første i en ny generasjon motorbåter fra det kjente, franske Beneteauverftet, som nå satser stort på motorbåtmarkedet. Monte Carlo er en typisk godværsbåt med en gedigen utendørs salong. Interiøret er lyst og elegant, og Beneteau har nå kuttet ut bruk av regnskogstømmer i innredningen av sine båter. Skroget er bygget etter Beneteaus Airstep-design som skal gi mindre vannmotstand, og følgelig lavere drivstofforbruk enn tradisjonelle skrog.
Hydrolift C-27
Den kjente industridesigneren Bård Eker rakk så vidt og få denne båten på plass til åpningen av Sjøen for alle. Med C-27 satser den fartsglade designeren på familiemarkedet. Dette er en stor og sporty daycruiser med soveplass til fire. C står for kabriolet. Båten har nemlig en kabriolet løsning, som du kan dra på plass med et håndgrep, omtrent som på en bil. Skroget bygger videre på designet til de kjente kjøremaskinen fra Fredrikstadbedriften.
Skilsø 35 FB
Den lille sørlandsbedriften Skilsø har utviklet en elegant og moderne familiebåt. Dekk og badeplattform er på samme plan, båten har brede nedsenkede dolbord, mye uteplass og en romslig og stor flybridge. Interiøret i denne flytende hytta har et stort volum, og plassfølelsen forsterkes av lyse, moderne og spennende materialer kombinert med funksjonelt design.
Skilsø har også gått litt nye veier med datastyrt formfresing og vakuumstøp, som blir en god dokumentasjon på at gammel byggetradisjon kan forenes med moderne produksjon og design.
Pluss for bruk av bjørk til innredning i stedet for de klassiske tropiske treverkene. Båten virker gjennomtenkt ned til minste detalj, som egne dunker for kildesortering av søppel, og sentralstøvsuger!
Grandezza 23 OC
Dette er en sporty og stilig 23-foter med innovativ innredning. Båten er lys og luftig. Det er soveplass til en hel familie på fire. Den store plassen er oppnådd gjennom relativt høyt overbygg, som går helt ut til skutesidene. Forut er det nedsenket utgang, så det er enkelt å komme til for å fortøye. Grandezza 23 OC virker gjennomtenkt i alle detaljer.
Buster X
Navnet Buster har de siste årene nesten blitt synonymt med aluminiumbåt her til lands. Nykommeren Buster X tar det velprøvde konseptet et hakk videre. Størrelsesmessig presser den seg inn mellom Buster L og XL, og blir som søstrene også levert med glanslakk både på skrog og i båten. X tilbyr imidlertid noe helt nytt, nemlig uttakbare og flyttbare setebokser. I stedet for en akterbenk har den nye Buster X tre tversgående, låsbare sittebokser som enkelt skrues inn og ut ved hjelp av fire skruer. Dermed er det lettere å rydde ekstra dørkplass når det skal fiskes eller fraktes last.