SHETLANDSGJENGEN: Jack Oksrød (i midten) og hans venner er på vei tilShetland i Jacks 47-foter. Med på turen; Thomas Johansen, Rune Adelsten Johansen, Tomas Bakke og Kjetil Johansen.Foto: Amund Rich. Løken.

Shetlandsgjengen underveis

Jack Oksrød og hans mannskap har akkurat påbegynt den lange ferden fra Fredrikstad til Shetland.

Publisert Sist oppdatert

Stemningen var god i Jack Oksrød sin Nordhavn 47 da Båtmagasinet vinket farvel fra losbrygga i Sandøsund på Hvasser i 18.30 torsdag kveld. Hvasser var første og siste stopp på den 74 timer lange ferden over til Shetland.

HVASSER: Den flotte skuta la ut på sin ferd fra Sandøsund på Hvasser til Shetland torsdag kveld. Foto: Amund Rich. Løken.

 Etter planen skal vennegjengen være på plass i Lerwick søndag, men akkurat det tidsbildet er det høyere makter som rår over. Værprognosene for overfarten er ikke de aller beste, men det snur som kjent fort på sjøen.

 -Det viktigste er at vi rekker UpHelly Aa-festivalen, smiler en avslappet skipper.

Den første stoppen på Vestfoldsiden var nødvendig for å slippe om bord de tre siste av et mannskap på fem. Med frosset vann på østfoldsiden var det også fint å fylle 450 liter vann fra losstasjonen på Hvasser.

74 TIMER: Skipper Jack er klar for en lang seilas over til Shetland. Foto: Amund Rich. Løken.

 Fra nå av skal to og to av karene ha brovakt. Mannskapet skal gå i turnus helt frem til skuta er vel fortøy i Lerwick.

 I Båtmagasinets utgave nummer to kan du lese mer om gutteturen i Vesterled, og mye mer om Jack og hans drømmebåt fra det USA baserte selskapet Pacific Asian Enterprises som bygger sine båter fra 40 til 120 fot i Kina.

 En Nordhavn bør være i sitt rette element i nettopp Nordsjøen Disse grove og robuste båtene er inspirert av fiskefartøy fra Nordsjøen og har fått sitt norskklingende navn oversatt fra North Harbor.