Shetlandsgjengen underveis
Jack Oksrød og hans mannskap har akkurat påbegynt den lange ferden fra Fredrikstad til Shetland.
Stemningen var god i Jack Oksrød sin Nordhavn 47 da Båtmagasinet vinket farvel fra losbrygga i Sandøsund på Hvasser i 18.30 torsdag kveld. Hvasser var første og siste stopp på den 74 timer lange ferden over til Shetland.
Etter planen skal vennegjengen være på plass i Lerwick søndag, men akkurat det tidsbildet er det høyere makter som rår over. Værprognosene for overfarten er ikke de aller beste, men det snur som kjent fort på sjøen.
-Det viktigste er at vi rekker UpHelly Aa-festivalen, smiler en avslappet skipper.
Den første stoppen på Vestfoldsiden var nødvendig for å slippe om bord de tre siste av et mannskap på fem. Med frosset vann på østfoldsiden var det også fint å fylle 450 liter vann fra losstasjonen på Hvasser.
Fra nå av skal to og to av karene ha brovakt. Mannskapet skal gå i turnus helt frem til skuta er vel fortøy i Lerwick.
I Båtmagasinets utgave nummer to kan du lese mer om gutteturen i Vesterled, og mye mer om Jack og hans drømmebåt fra det USA baserte selskapet Pacific Asian Enterprises som bygger sine båter fra 40 til 120 fot i Kina.
En Nordhavn bør være i sitt rette element i nettopp Nordsjøen Disse grove og robuste båtene er inspirert av fiskefartøy fra Nordsjøen og har fått sitt norskklingende navn oversatt fra North Harbor.