Stikkord «kando»:

KRAFTIGE SAKER. Yamaha er en stor aktør med stort utvalg. Men nå vil leverandøren tenke nytt for å sikre at nye generasjoner faller for båtlivet.
KRAFTIGE SAKER. Yamaha er en stor aktør med stort utvalg. Men nå vil leverandøren tenke nytt for å sikre at nye generasjoner faller for båtlivet.

Fra teknikk til følelser for Yamaha

Fremtidens båtliv skal inspireres av følelser, opplevelser og japansk filosofi snarere enn av klassisk, teknisk fokus. Det mener i alle fall Yamaha.

Publisert

Yamaha melder at konsernet har staket ut en ny kurs for markedsføringen. Stikkordet er «kando», et uoversettelig, japansk begrep som beskriver kombinasjonen av dyp tilfredsstillelse og intens begeistring i opplevelsen av noe helt spesielt.

For Yamaha vil «kando» i dette tilfellet si hvordan båten kan «sette gullkant på tilværelsen». Og Yamaha erkjenner altså at det strengt talt er unødvendig for svært mange å eie båt. Båt er et overskuddsprosjekt for de fleste og ikke en livsnødvendighet, noe norsk båtbransje fikk merke på brutalt vis i 2008.

Båt må man jo ha!

Men Yamaha mener nok ikke at folk skal kvitte seg med båtene når målet er maritim «kando». Snarere tvert imot. For uten tilgang på båt er det ikke helt lett være aktiv båtentusiast:

«Mange landkrabber lurer på hvorfor kjøper man en båt? Det er en stor investering som krever mye arbeid og tid. Men det båtskeptikerne ikke vet, er at du ikke kjøper båt fordi du må, men fordi du ikke vil gå glipp av følelsen du får når du er ute på havet. Nå går Yamaha Marine tilbake til sine japanske røtter og starter et posisjoneringsprosjekt der opplevelsen er i fokus – og hvordan båten kan sette gullkant på tilværelsen», sier selskapet i en pressemelding.

Vil formidle følelser

– I dag kjøper du hovedsakelig en båt for å oppleve alt det hyggelige og morsomme som du kan ha med den. Alle våre produkter og tjenester er designet og produsert av mennesker som virkelig elsker det de gjør, og deres mål er å gi alle våre kunder den best mulige opplevelsen. Selvfølgelig er kvalitet, ytelse og design nøkkelfaktorer for oss, og historisk sett har dette vært grunnen til at mange har valgt oss fremfor våre konkurrenter. Nå er det på tide at vi virkelig formidler følelsen av «kando» også i vår kommunikasjon og på alle måtene vi blir sett på, supplerer Jacob Anderson, markedssjef i Yamaha Motor Scandinavia.

Gammelmodig kommunikasjon?

Yamaha medgir samtidig at båtmotorbransjens kommunikasjon ikke har forandret seg så mye på temmelig lang tid. Fokuset vil dermed skifte fra primært å snakke om produktegenskaper og hestekrefter til å fokusere på følelsene knyttet til båtliv og alt som følger med. Slik vil Yamaha skille seg fra konkurrentene. Dette skal også styrke båndene til eksisterende kunder samtidig som selskapet når en ny og bredere målgruppe.

Jacob Anderson vil derfor heller snakke mer følelsesmessig og vise alt som båtlivet har å by på:

– Og der er mulighetene uendelige. For vi vet at det å ha en båt ikke alltid er en dans på roser, og det er akkurat poenget – til tross for all tid og krefter, er det rett og slett verdt det. For du har ikke båt fordi du må, du har det fordi det er verdens beste følelse å være på sjøen, sier han.