Venter dyrere båter
Folk forter seg å kjøpe båter før prisen øker.
Svekket norsk krone gir dyrere båter i tiden som kommer. De fleste båtene som selges i Norge produserer i euroland, og eurokursen har det siste året gått opp med 14 prosent til 9,2 kroner.
Foreløpig selger mange forhandlere årets båter til eurokurser fra inngangen til året, som altså ligger godt under kursen man må betale i dag.
Dollarkursen har styrket seg enda mer enn eurokursen i forhold til norske kroner, så også amerikanske båter er dyre for tiden.
Les også: Selger som varme hvetebrød
– Vi har solgt uvanlig mange båter i juli og august i år. Jeg tror nok mye av forklaringen er at folk ser at de nå kan få rabatt på eurokursen. Fra årsskiftet blir båtene dyrere om kursen blir liggende på dagens nivå. Bransjen har heller ikke noe å gå på når det gjelder marginer etter mange år med kjøpers marked, sier salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande A/S.
Erling Sande selger Suzuki utenbordsmotorer i Norge, og forhandler båter fra Beneteau, Askeladden, Capelli og Tempest. Alle båtene produseres i euroland.
Også Smart Marine på Vestlandet opplever svært godt salg av båter fra Jeanneau og Arronet for tiden. Det er likevel ingen hemmelighet at båtbransjen siden 2008 har vært inne i en dyp bølgedal med en nedgang på hele 70 prosent i salget, og at båtsalget fortsatt ligger langt under toppnivået.
Salgssjef Ole S. Melbye i Loxkel er svært fornøyd med årets salg av båter og Tohatsu motorer. Han mener prisene vil stige fem-seks prosent neste år.
Japanske yen har ikke styrket seg like mye mot norske kroner som euro og dollar. Dermed går ikke motorprisene opp like mye som båtprisene, og motorene utgjør ca en tredjedel av totalprisen for daycruisere.
Les også: Samarbeid mellom Askeladden og Erling Sande
Ingen vet i dag hvor eurokursen vil ligge neste år, og Båtliv har også snakket med forhandlere som mener at enkelte kunder venter med å kjøpe båt nå i håp om lavere eurokurser neste år. Normalt betyr oljeprisen mye for verdien av den norske kronen.