Her er den nye folkebåten!
En aldri så liten verdenspremiere på sjøen for Båtlivs lesere. Vi har prøvekjørt Bavarias nye 28 foter, og tror den tyske båtgiganten her har skapt en tilnærmet folkebåt både når det gjelder pris, plass og kjøreegenskaper.
Bavaria er ofte blitt kalt folkebåtene i Norge. Med sin nye 28 fot Sport, kan vi være tilbøyelige til å lansere begrepet selv. Mye på grunn av pris, og ikke like mye på grunn av design. Men nå tar de også flere grep med designet. De sjarmerende ”bollekinnene” fra BMW designgroup er videreført fra 46 Depp Blue og ned til 28-fot Sport. Stikkord blir plass. Dette er en stor båt til å være ”bare” 28 fot.
Vind ingen hindring
Vi tok skuta ut i kraftige vindbyger, med til dels store bølger (en til to meter). Hvordan takler den verdens ekleste sjø (indre oslofjords stumpe bølger). Båten gikk spikrakt gjennom sjøene, kastet vannet greit til sidene, og ikke en` bankelyd eller skramling fra skrogdetaljer. Bare de dumpe lydene fra skroget når den traff neste sjø.
Vi la båten kraftig over og tok farten noe ned, nå skulle vi teste sidesjø. Båten fortsette å skjære rent, men nå ble vi bløte. Vinden og de kraftige sidesjøene kastet seg over båten og vi måtte huke oss ned et par ganger for å unngå de verste ”skurene”. Det skal sies at vi holdt 25 knop når vi dundret frem med sjø fra alle kanter.
I vår testbåt stod det en D-4 300, dette ga en toppfart på 31,5 knop. Ikke imponerende, men klart godkjent for et widebody-skrog. Den kan også leveres med to D-3 160 hk, eller de nye D-3 motorene på 220 hk. Det er ikke plass til Volvos D-6 motorer i denne båten.
Selv om dette er en utpreget familiebåt, må vi likevel få legge til at vi kunne tenkt oss noe mer kraft enn det vi hadde til rådighet denne gang. Båtens sportslige egenskaper tåler det! Ikke minst om man ønsker å kjøre aktivt i bølger.
Bavaria 28 sport er usedvanlig lettkjørt og kontant i alle bevegelser. Den reagerer kjapt på styringen, og unnamanøver gikk som en lek. Det fikk vi selv oppleve når vi holdt på å krasje med fotobåten. Åttetallsmanøver både bakover og forover går som en lek, og bruker du baugpropellen i tillegg, spinner den rundt seg selv.
Med den minste motoren D-4 260 hk koster den 979 000. Dette er 15 000 billiger enn den forrige minste modellen, nemlig 27 Sport. Båten vi prøvekjørte kommer på cirka 1,1 million ferdig utstyrt.
Se film (Teksten fortsetter under filmen)
Ligner på storesøstra
Likheten til sin storesøster Bavaria Deep Blue 46 finner man også innvendig. Det er god bredde på grunn av at skroget er uthevet over vannlinjen (BMW-designet). De samme hvite tre-teksturene er også brukt innvendig på 28-foteren.
Selve salongen nede har god plass foran byssa. Det er gitt plass til et forholdsvis stort toalettrom med mye skapplass. Fra byssa og forover er det sittegruppe med mulighet til å konvertere til en større dobbelseng. På babord side ved byssa går man inn til en dobbellugar som ikke kan kalles en stikkkabin, den er for stor til det. Det er gitt plass til en liten sofa og flere skap. Mange bruker i dag gass om bord. Bavaria har valgt strøm. Dette krever hyppigere ladninger, eller eventuell landstrøm. Ikke like morsomt om man ønsker å ligge lenge i en uthavn.
Kan uteplass
Bavaria har alltid vært en vinner på uteplassen. Den tradisjonelle solsengen kommer man ikke unna. Det likevel stor plass til egen bysse også ute. Her er det grill, vask og kjøleskap til de lange kjøkkenknivers natt. Badeplattformen er ikke av de største vi har sett, men det holder til å klatre opp på når man har tatt seg et forfriskende morgenbad.
Det mest imponerende er likevel dollbordene som er brede som på en walkaroundbåt, og med solide håndrekker kommer man seg trygt fremover til fordekket. Mange av konkurrentene prioriterer bort dollbord og sender heller matrosen gjennom en luke i vindskjermen for å komme seg på dekk.
Det er sjenerøst med stueplass. Under solsengen har man plass til alt av tauverk, fendere og eventuelt andre ting som krever stor plass.
Luft er viktig på båter som skal huse mennesker i solsteiken. Derfor er det flere luker med lysinnslipp som kan åpnes både utenfra og innenfra. Slik svalner man kabiner før man kaller på Ole Lukkøye.
Bavaria har fått mye tyn for sine kalesjeløsninger. På Bavraia sporten har man nå laget "kalesjeposer" som er festet til targabøylen, og hvor det er bare å rulle kalesjen rett inn i posen så er den nesten borte.
To sikkerhetsdetaljer vi har sett på, havnet på hver sin side av verdiskalaen. Badestigen eller redningsstigen var ikke enkel å åpne fra sjøen. Den lå inne i en lukket boks med lokk som måtte åpnes før man fikk ut stigen. Brannslukkeren derimot var genialt plassert like ved førerstolen, men likevel skjult for resten av båten. Her blir man brannmann i løpet av sekunder. Bra!
Bavaria Sport 28
Lengde: 8,95 meter
Bredde: 2,99 meter
Vekt: 4000 kg
Maks motor: 480 hk
Pris fra: 979.500 kr
Fartstest:
1500 rpm 7,3 knop
2000 rpm 8,9 knop
2500 rpm 15,8 knop
3000 rpm 24,3 knop
3600 rpm 31,5 knop (maks)