European Powerboat of the Year 2017

European Powerboat of the Year: Marex 310 er en av to norske vinnere.

To norske ble årets båt!

Det ble norsk storeslem på European Powerboat of the Year 2017.

Publisert Sist oppdatert

To norske båter vant i European Powerboat of the Year. Av flere aktører anses dette som en av verdens gjeveste priser. Juryen består av ni motorbåtblader fordelt rundt i Europa, der også  Båtliv er med. Lørdag kveld nar det vært prisutdeling på verdens største innendørs båtmesse, et show som også plasserer European Powerboat of the Year som båtbransjens Oscar. Det er vinnere innenfor fem kategorier, der fem er nominerte i hver av dem. Og de mest utfordrende kategoriene, der det produseres mest båter i verden, er klassen opp til 25 fot og opp til 35 fot. Og det var nettopp i denne klassen tre norske båter var nominert til årets pris. To av dem kan ta med seg seieren tilbake til Norge.

Opp til 25 fot

STING 610 BOW RIDER

I klassen opp til 25 fot vant Sting 610 BR. Båten er designet av Espen Thorup, som også har vunnet European Powerboat of the Year tidligere. Det er ikke uvanlig at båter lanseres med flere versjoner med samme skrog. Sting lages i tillegg som daycruiser og som konsollbåt, men juryen valgte å nominere bowrideren.

LES: Prøvekjøring av Sting 610

Juryens begrunnelse for Sting 610 BR er at dette er en båt som gir uvanlig gir mye båt for pengene, samtidig som den scorer godt med gode kjøreegenskaper og ikke minst praktiske løsninger som vi ikke kan finne noen sammenligninger med, innenfor denne prisklassen. Det er også lagt vekt på at prisnivået for denne båten gjør denne som et godt valg for de for første gang skal investere i båt, samtidig som den er spesielt trygg å kjøre.

I tillegg til Sting var også norske Cormate Utility 23 nominert. Og bare det å være nominert innenfor en kategori der det produseres så mange båter totalt er en prestisje i seg selv. Foruten design som mange i juryen likte, var det spesielt interessant at den kan leveres med utenbords eller innenbords. Den har også et stort spekter av motoriseringsmuligheter, fra 115 til 400 hestekrefter. Samtidig er dette også en praktisk båt med mange gode funksjonelle løsninger.

MAREX 310 SUN CRUISER

En annen båt som kan sies å være med norske aner, selv om den er finsk, er Bella 700 Raid. Den er også designet av Espen Thorup, som også står bak Sting. 

Opp til 35 fot

Også i denne klassen var det nordisk dominans blant de nominerte, med båter fra Finland, Sverige og Norge. Og også i denne klassen ble det norsk seier, med Marex 310 Sun Cruiser. Båten imponerer med fantastisk plass og smart kalesjeløsning. I tillegg får den gode kritikker når det gjelder kjøreegenskaper og praktiske detaljer. Dette er også en båt som gir en følelse av at man er i en båt som er langt større enn 31 fot, og med et spisebord som gir plass til to familier er dette en båt med mange muligheter.

Marex konkurrerte med to andre nordiske båter, og det var Nimbus 305 Drophead og Targa 30.

Les mer om de nominerte båtene

Opp til 45 fot

Her er det ikke noen typisk nordiske båter, selv om det er enkelte båtmerker vi har sett i norske farvann gjennom årene. Vinneren er derimot kanskje en av de mer ukjente, men er virkelig verdt å ta en titt på. Jetten Beach 45 er en nederlandsk båt, og nederlenderne er ofte flinke til å bygge båter, og har gjennom historien hatt mange vinnere i European Powerboat of the year. Juryen trekker her fram en båt med store vinduer som gir mye lys, kombinert med en åpen layout-løsning. Denne skiller seg ut blant andre motorbåter på markedet, og betegnes som en stor og kompakt familiecruiser på rett under 45 fot.

Les mer om de nominerte båtene.

Over 45 fot

Vinneren her ble Absolute 50 Fly, og det er heller ikke en produsent som har markert seg stort på det norske markedet de siste årene, selv om de var synlige på norske båtmesser en periode. Båten betegnes av juryen som den perfekte kombinasjonen av italiensk design med praktiske løsninger og trygge kjøreegenskaper. Til tross for at båten ikke er mer enn 50 fot byr den på komfort og romslighet som vi normalt kun finner på større yachter.

Deplasement

For første gang har Bavaria vært nominert i deplasement-klassen. Stort sett har dette vært en kategori som har vært dominert av nederlandske båter, men i år stakk tyske Bavaria også av med seieren. Med Bavaria E40 er det nytenkning og et dristig valg når førerplassen er flyttet akter i salongen, der den står i senter. Dette er også en båt som har masse plass i forhold til båtstørrelsen, og den er heller ingen miljøbombe, sammenlignet med andre båter i tilsvarende størrelse, med sitt lave forbruk som blir ulik resten av portofølgen til Bavaria motorbåter.