RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.
RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.

Innfører vrakpant på 15000 kroner

Nå skal båteiere få 15000 kroner i vrakpant ved avhending av utrangerte båter på godkjent retursted. Norboat jubler.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er årets julegave til båtfolket og miljøet, sier Leif Bergaas, daglig leder i

OPTIMIST: Daglig leder Leif Bergaas i Norboat tror urolige økonomiske tider kan gagne båtsalget.
OPTIMIST: Daglig leder Leif Bergaas i Norboat tror urolige økonomiske tider kan gagne båtsalget.

båtbransjeforbundet i Norge.

-       Endelig har regjerningen vedtatt å ordne opp i problemene med gamle utrangerte båter. Langs kysten ligger mange gamle båtvrak som forurenser miljøet. Dette ser vi frem til at skal ordnes opp i, sier Bergaas i en presemelding.

Båtbransjen har helt siden 1995 jobbet med å finne løsninger for hvordan man skal behandle utrangerte båter. Det har vært ulike forslag opp igjennom årene, og nå har regjeringen vedtatt å rydde opp i problemene ved å innføre vrakpant på fritidsbåter.

Båtkirkegårder

-       Jeg vil gi en hyllest til regjeringen som før de innfører komplekse systemer og registre nå

vil rydde opp i alt det som ligger langs kysten. Å starte med å innføre vrakpant på fritidsbåter er helt riktig. Det er mange båtkirkegårder langs kysten. Vi håper dette vil bidra til å renske opp i havnebasseng, strender og uteområder, sier Bergaas.

Hvordan ordningen i praksis skal innføres og praktiseres er ikke klart. Norboat er likefullt svært positiv til vedtaket.

-       Nå er vedtaket besluttet og vi ser frem til å få mer kunnskap om hvordan dette er tenkt praktisert. Blir det slik vi ønsker, vil dette ha en stor positiv effekt både for båtfolket og miljøet, avslutter Bergaas.

 

 

Powered by Labrador CMS